مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه های لتیان و کلان شرکت آب منطقه ای تهران گفت: واحد شماره یک نیروگاه کلان با تلاش متخصصین توانمند داخلی وارد مدار بهره برداری شد.

تولید دوباره از واحد شماره یک نیروگاه "کلان" پس از چهار سال وقفه

به گزارش قدس آنلاین، نیروگاه کلان تهران دارای سه واحد ۳۸ و نیم مگاواتی است که در شمال شرق تهران و در بالادست سد لتیان قرار دارد. واحد یک این نیروگاه به دلیل بروز یک اشکال فنی در سیم پیی روتور آن از ۴ سال پیش از مدار بهره برداری خارج شده بود تا اینکه برای تابستان سال جاری بار دیگر به مدار بهره برداری بازگشت.

«علیرضا ارسطویی» مدیر امور بهره‌برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های لتیان و کلان شرکت آب منطقه ای تهران امروز در این خصوص گفت: واحد شماره یک نیروگاه کلان که به دلیل اتصالی در سیم پیچی رتور از سال ۱۳۹۲ از مدار تولید خارج شده بود، در مورخ ۲۷ تیرماه ۹۶ به صورت آزمایشی راه اندازی و به شبکه سراسری متصل شد.

ارسطویی با اشاره به اینکه تعمیرات این واحد جهت رفع عیب در بهار ۹۵ انجام شده بود، تصریح کرد: به دلیل اشکال در طراحی اولیه واحدهای نیروگاه این واحدها نسبت به میزان معمول و استاندارد دارای نشتی روغن زیاد شده بودند که موضوع توسط کارشناسان شرکت آب منطقه ای، شرکت مدیریت منابع آب ایران و یک گروه کارشناسی از دانشگاه‌های معتبر کشور بررسی و تست‌های الکتریکی خاص جهت تعیین وضعیت سیم پیچی ژنراتور و نیز تست PD (تخلیه جزیی) انجام شد.

 وی ادامه داد: نتایج حاصل از آن حاکی از ضعف عایق سیم پیچی استاتور در فاز وسط و لزوم اقدامات مؤثر در این زمینه بود. لذا با توجه به تاکید مدیر عامل شرکت مبنی بر راه اندازی هر چه سریع تر واحد مذکور قبل از پیک مصرف شبکه برق، تعمیرات اساسی و رفع نشتی روغن واحد و شستشوی کامل ژنراتور در دستور کار این امور قرار گرفت.

مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های لتیان و کلان شرکت آب منطقه ای تهران با بیان اینکه تعمیرات مذکور توسط متخصصین داخلی و از طریق طرح مرمت و بازسازی تاسیسات آبی در دست بهره برداری در تاریخ ۲۴ اردیبهشت شروع و در تاریخ ۲۷ تیرماه امسال به پایان رسید، یادآور شد: پس از پایان تعمیرات، این واحد با شبکه سراسری برق موازی شده و در حال حاضر دو واحد از سه واحد نیروگاه کلان به صورت ۲۴ ساعته در دست بهره برداری است و روزانه به طور میانگین ۱۳۰۰ مگاوات ساعت از طریق این نیروگاه تولید برق انجام شده و به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

ارسطویی در خصوص تولید برق نیروگاه کلان اضافه کرد: نیروگاه کلان از ابتدای سال جاری تاکنون بالغ بر ۷۳ هزارمگاوات ساعت تولید برق داشته است. این نیروگاه نقش عمده ای در تولید برق توسط نیروگاه‌های تحت پوشش شرکت دارد که به طور متوسط تولید سالانه آن ۱۵۰ هزار مگاوات ساعت می‌باشد و بخش قابل توجهی از در آمد شرکت از طریق نیروگاه‌های لتیان و کلان محقق می‌شود. نیروگاه لتیان نیز به طور میانگین سالیانه ۷۰ هزار مگا وات ساعت تولید برق دارد.

مدیر امور بهره برداری و نگهداری از سد و نیروگاه‌های لتیان و کلان در پایان با بیان اینکه در حال حاضر واحد شماره دو نیروگاه کلان نیز به دلیل اشکال در سیم پیچی استاتور ژنراتور از تابستان سال گذشته غیر قابل بهر ه برداری بوده است که با عنایت به تاکید مسئولین ارشد شرکت، این امور برنامه ریزی‌های لازم جهت رفع عیب و انجام تعمیرات اساسی واحد مذکور را به طور جدی در دستور کار قرار داده است، اظهار امیدواری کرد: با همکاری و هماهنگی دفاتر تخصصی ستادی و مجری محترم طرح مرمت و بازسازی تعمیرات اساسی واحد مذکور در نیمه دوم سال جاری آغاز خواهد شد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.