آیت‌الله خاتمی با بیان اینکه مسجد باید جایی باشد که اهل تدین در آن گردهم بیایند و جلسات مختلف رفع شبهات دینی در آن شکل بگیرد، گفت: از پایگاه مسجد با جریانات انحرافی مدرن و سنتی مقابله شود.

مسجد مکانی برای مبارزه با جریانات انحرافی باشد

به گزارش قدس آنلاین، مراسم گرامیداشت روز جهانی مسجد، تجلیل از مقام مرحوم آیت الله انواری و یادبود شهید مدافع حرم زنده‌یاد حججی با حضور پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی، آیت الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین سعیدی، متولی مسجد جامع قلهک برگزار شد.

بر پایه این گزارش به نقل از روابط عمومی امور مساجد در این مراسم که شب گذشته برگزار شد، آیت الله خاتمی که به عنوان سخنران ویژه مراسم حضور داشت پس از عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام جواد(ع)، ضمن تمجید از مقام شامخ مرحوم آیت الله انواری(رئیس اسبق مرکز رسیدگی به امور مساجد) گفت: مرحوم آیت الله انواری فردی انقلابی بود که در دوران سیاه ستم‌شاهی ده سال در زندان مورد شکنجه قرار گرفت.

وی در ادامه با گرامیداشت سالروز جهانی مسجد، بیان داشت: ۴۸ سال قبل در چنین روزی مسجد الاقصی به دست صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و بر اساس تصمیم سازمان کنفرانس اسلامی، این روز به نام «روز جهانی مسجد» ثبت شد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه امام رضا(ع) در خصوص ولادت فرزند خود امام جواد فرموده‌اند که ولادت ایشان مبارک‌ترین مولود است، گفت: در اینجا این سؤال مطرح می‌شود که مگر ولادت پیامبر(ع) و امام علی(ع) را نمی‌توان بهترین مولودها دانست؟ واقعیت امر این است که امام جواد(ع) با ولادت خود به یک جریان پایان داد و همین دلیلی بر مبارک‌ترین مولود شد.

استاد برجسته حوزه‌های علمیه با تشریح تاریخ شیعه، یادآور شد: پس از شهادت امام کاظم(ع) جریانات انحرافی متعددی تشکیل شد با نام حمایت از امام شهید، به مقابله با امام عصر(امام هشتم) پرداخت. در آن زمان جریانی به نام «واقفیه» شکل گرفت که سر دسته این جریان سه نفر از کسانی بودند که در زمان امام کاظم(ع) مسؤول جمع‌آوری سهم امام معصوم بودند.

وی ادامه داد: این سه نفر به دلیل انحراف خود از خط امامت و دل بستن به وسوسه‌های شیطان تلاش کردند که سهم امام رضا(ع) را بالا بکشند. استدلال غلط آنها نیز این بود که امام کاظم(ع) همان امام غایب است که شهید نشده و تنها در دوران غیبت به سر می‌برد.

آیت الله خاتمی با یادآوری دوران سخت امامت امام هشتم شیعیان، بیان داشت: دوران خلافت امام رضا(ع) به حدی سخت بود که حتی برخی از یاران نزدیک ایشان به امامت آن حضرت شک می‌کردند، هرچند که همواره با پاسخ امام معصوم شک آنها برطرف می‌شد، اما باید توجه داشت زمانی که غبار فتنه همه جا را در بر می‎گیرد، دیگر نمی‌توان به تک‌تک افراد پاسخ داد.

آیت الله خاتمی درباره وجه دیگر مبارک بودن ولادت امام جواد(ع) گفت: به این دلیل ولادت امام جواد(ع) مبارک‌ترین مولود است که ورود ایشان به عالم به یک جریان انحرافی پایان داد، زیرا جریانات انحرافی مدعی بودند که امام رضا(ع) به دلیل شرایط حصر، اصولاً فرزندی ندارد، اما امام معصوم وعده ولادت فرزند خود را داد و تولد امام جواد(ع) تمام نقشه‌های فتنه‌گران را از بین برد.

آیت الله انواری اهل تقوا بود
آیت الله خاتمی در بخش دیگری از سخنرانی خود با تمجید از منش رفتاری مرحوم آیت الله انواری، ابراز داشت: مرحوم انواری ۴ ارزش قرآنی را داشت که عبارت بودند از؛ «تقوا»، «جهاد»، «علم و دانش الهی» و «جهاد در غربت اسلام». مرحوم انواری علاوه بر اینکه یک تحصیل‌کرده حوزوی بود، در دوران پیش و پس از انقلاب تمام وجود خود را وقف جریان انقلاب اسلامی کرد و فقط ده سال در بدترین دوران طاغوت مورد شکنجه قرار گرفت. باید نسل امروز ما با مراجعه به «موزه عبرت» به تاریخ انقلاب مراجعه کند و بداند چه فشارهای بر نسل اول انقلاب وارد و تحمیل شد.

وی با بیان اینکه برخی از جریان انقلاب بریدند و در برابر مقام معظم رهبر ی ایستادند، افزود: امثال مرحوم انواری تمام وجود خود را در خدمت ولایت و انقلاب قرار داد. باید توجه داشت که آنهایی که پس از انقلاب از جریان انقلاب و ولایت جدا شدند، «واقفیه مدرن» را شکل دادند.

آیت‌الله خاتمی با اشاره به اینکه امروز دو بینش در خصوص مسجد وجود دارد، گفت: یکی فقط کارکرد مسجد را در گروی عبادت معمولی روزانه می‌داند، اما مسجد باید جایی باشد که اهل تدین در آن گردهم بیایند، جلسات مختلف رفع شبهات دینی در آن شکل بگیرد، تمام سوالات مختلف شرعی مردم در آن پاسخ داده شود و از همه مهم‌تر اینکه از پایگاه مسجد با جریانات انحرافی مدرن و سنتی مقابله شود.

آیت الله خاتمی در پایان با تجلیل از رشادت شهید مدافع حرم(حججی) گفت: مسجد در طراز انقلاب و اسلام امثال حججی را می‌سازد. حتی رهبر انقلاب نیز در خصوص این شهید فرموده‌اند که در دوران مدرنی که بسیاری از فضاهای واقعی و مجازی ما را احاطه کرده‌اند، حججی می‌تواند به عنوان یک «حجت» باشد.
 

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.