نقش هنرمندان در شکل گیری یا اصلاح آسیب‌های اجتماعی چیست و آن‌ها چگونه می‌توانند به مراکزی که از معلولان نگهداری می‌کنند، کمک کنند؟

بعضی از هنرمندان عامل آسیب‌های اجتماعی‌اند

قدس آنلاین- نقش هنرمندان در شکل گیری یا اصلاح آسیب‌های اجتماعی چیست و آن‌ها چگونه می‌توانند به مراکزی که از معلولان نگهداری می‌کنند، کمک کنند؟ داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون در حاشیه بازدید از مؤسسه خیریه توانبخشی «همدم» در مشهد در پاسخ به این پرسش ما می‌گوید: بعضی از هنرمندان خود از عوامل آسیب‌های اجتماعی در جامعه هستند.

حرف و عمل باید یکی باشد

وی می‌گوید: وقتی هنرمندی حاضر نیست با مردمی که او را دوست دارند عکسی به یادگار بیندازد این آسیب اجتماعی است و باعث دوری مردم از بازیگر می‌شود.

ارجمند، می‌افزاید:ما ناگزیر به زیست در میان مردم هستیم؛ اگر هنرمند دیداری هستیم باید دیده شویم و به این دلیل به نگاه مردم نیاز داریم ولی آن‌ها به نگاه ما نیازی ندارند.

این بازیگر شناخته شده تأکید می‌کند: هنرمندی که بر پرده سینما و در قاب تلویزیون این همه نصایح اجتماعی را از او می‌بینیم و دم از صداقت، درستی، پاکی و مسائلی از این دست می‌زند اگر خودش نادرست و ناپاک باشد این بزرگ‌ترین آسیب اجتماعی است.

بازیگر نقش مالک اشتر با بیان اینکه متأسفانه کشور ما از ریا و تبعیض رنج  می‌برد و این دو همدیگر را می‌سازند و فربه می‌کنند تصریح می‌کند: در اجتماع شاهد این هستیم که افرادی با ریا ورزی به مقامی می‌رسند که جایگاه فرد دیگری است و این تبعیض را به وجود می‌آورد و متأسفانه این موضوع مانند جوهری است که در آب ریخته می‌شود و سریع نشر پیدا می‌کند.

زیر ذره بین نگاه مردم زندگی می‌کنیم

ارجمند خاطر نشان می‌کند: بخشی از آسیب‌های اجتماعی هم از ناحیه افرادی به وجود می‌آید که تظاهر به نیکی و درستکاری می‌کنند اما خود این گونه نیستند و او مانند معتادی است که در خانواده خود تظاهر به سلامت می‌کند اما سالم نیست.

این چهره تئاتر و سینما با بیان اینکه مردم دوست دارند درباره زندگی هنرمندان بدانند تأکید می‌کند: در این دانستن، آن‌ها در پی انطباق دادن برخی مسائل هستند و می‌خواهند بدانند هنرمند همان چیزی است که فکر می‌کنند یا غیر از آن است و وقتی در ما دوگانگی می‌بیند آسیب اجتماعی شکل می‌گیرد.

وی خاطر نشان می‌کند: ورزشکاران، روحانیون و هنرمندان جزو سه دسته‌ای هستند که در همه دنیا زندگی آن‌ها زیر ذره بین نگاه مردم است، پس هر هنرمندی با رفتار اجتماعی می‌تواند الگویی برای کم شدن آسیب‌های اجتماعی باشد.

در بازدیدها باید مراقب رفتارمان باشیم

وی درباره حضور هنرمندان در مراکز خیریه نیز می‌گوید: وقتی هنرمندان به مراکز خیریه و توانبخشی کشور می‌روند با این هدف می‌روند که به این افراد روحیه بدهند، گل لبخندی بر لب این عزیزان بنشانند و در شاد کردن آن‌ها نقشی داشته باشند و این از نظر انسانی ارزش والایی دارد.

 وی با بیان اینکه در بحث معلولیت‌ها، معلولیت جسمی چندان اهمیتی ندارد؛ چون می‌توان آن را با ابزارهایی که ساخته شده است مقداری حل کرد، تصریح می‌کند: اما بحث مشکلات ذهنی و فکری مشکل‌تر است ولی با این همه در برخی مراکزی که سر زده‌ام این را دیده‌ام که نوع رفتار و مهربانی سیستم با معلولان باعث می‌شود که حال و احوال بچه‌ها بهتر بشود و این نکته‌ای است که باید به آن توجه کرد و از آن غفلت نکرد.

 ارجمند می‌افزاید: هنرمند به علت هنرمند بودن دارای انرژی است که می‌تواند آن را به دیگران منتقل کند و بچه‌های معلول هم به طور غریزی این انرژی را از بازدید کنندگان و بویژه هنرمندان دریافت می‌کنند؛ یعنی گرچه چیزی را در جهان خودش تشخیص نمی‌دهد، ولی وقتی به ما به عنوان بازدید کننده نگاه می‌کند، چیزی را در ما تشخیص می‌دهد، و آن می‌تواند عطری انرژی زا و هر چیز دیگری باشد و این خیلی اهمیت دارد؛ چون این‌ها از همین مدخل برای ارتباط گرفتن با ما وارد می‌شوند.

این بازیگر سینما می‌افزاید: هنرمندانی که به دیدن معلولان می‌روند باید از انرژی مثبت خود به نفع خودشان و بچه‌ها سود ببرند؛ یعنی زود خسته نشوند، مراقب نگاه تک تک بچه‌ها باشند و واکنش مناسبی نشان بدهند؛ چون من کسانی را دیده‌ام که در این بخش ضعف دارند و این خوب نیست.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.