مشهد- شعر، زبان ساده و گویایی است که می‌تواند، مفاهیم و موضوعات گوناگون را به مخاطب خود براحتی منتقل کند. این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که شعر برای مخاطب کودک و نوجوان سروده شود زیرا در کنار تربیت والدین، کودکان و نوجوانان با مطالعه اشعار ویژه خود، موضوعاتی را که والدین در قالب تربیت آن‌ها بیان کرده و عملی می‌کنند، راحت‌تر و بهتر درک می‌کنند.

لزوم توجه به ویژگی‌های اشعار و داستان‌های مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان

مهدیه قمری: از سوی دیگر با توجه به اینکه محور اصلی تربیت ایرانی اسلامی والدین، معرفی مفاهیم و ارزش‌های دینی مذهبی به کودکان و نوجوانان است، شعر می‌تواند، ابزاری مناسب و ساده برای انتقال این موضوع باشد.
جواد نعیمی شاعر و نویسنده مشهدی است که فعالیت در عرصه نگارش نثر را بیشتر از سرودن شعر مهم می‌داند، اما محور بیشتر آثار خود را موضوعات مذهبی، فرهنگ رضوی و زیارت عنوان می‌کند.
وی که تجربه نگارش شعر و داستان برای کودکان و نوجوانان را دارد، در کارنامه فعالیت‌های فرهنگی خود آثاری را نیز برای گروه سنی بزرگسال نوشته و داستان‌هایش با موضوعات داستان‌های قرآنی، قصه‌هایی از امامان معصوم (ع) و موضوعات مختلف دینی و اجتماعی است.
نعیمی تاکنون ۱۳۰ کتاب در این عرصه به چاپ رسانده؛ کتاب‌هایی همچون «عشق هشتم»، «زیارت» و «قصه زائر کوچک». آنچه در ادامه می‌خوانید، گفت وگوی روزنامه قدس با این شاعر و نویسنده مشهدی است.

سرودن اشعار و داستان‌های مذهبی برای کودکان و نوجوانان باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

- سه ویژگی مستند بودن، غیرمستقیم و هنری بودن و ادبی بودن از مهم‌ترین ویژگی‌های اشعار و داستان‌های مذهبی است که شاعر یا نویسنده باید در هنگام سرودن یا نگارش برای گروه سنی کودک و نوجوان توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.
با توجه به اینکه در روایات و آیات قرآنی نیز به این موضوع اشاره شده که قلب و فکر کودکان همچون زمینی است که آماده دریافت بذر است، باید از کودکی مفاهیم و موضوعات مختلف که ارزش‌ها و پایه‌های اعتقادی ایرانی- اسلامی هستند، آموزش داده شود. در غیر این صورت دشمنان ما تلاش می‌کنند تا موضوعات خود را به کودکان ما معرفی کنند. بنابراین هر اندازه که در حوزه نگارش داستان و سرودن شعر مذهبی ویژه کودکان و نوجوانان کار شود، باز هم کم است.

شاعران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان در استان ما تا چه اندازه به این ویژگی‌ها توجه می‌کنند؟

- بی‌تردید، آن گروه از شاعران و نویسندگان باتجربه به ویژگی‌های مذکور توجه ویژه‌ای دارند، اما متأسفانه در بازار نشر و کتاب شاهد هستیم برخی از ناشران، آثار نازل و به اصطلاح دم دستی را روانه بازار می‌کنند که نه تنها این آثار نمی‌تواند برای گروه سنی کودک و نوجوان جذاب باشد، بلکه سرانه مطالعه را نیز کاهش داده و مخاطب را از مطالعه چنین آثاری دلزده می‌کند.
علاوه بر اینکه باید اشعار و داستان‌های مذهبی برای کودک و نوجوان دارای محتوای خوبی باشد و نویسنده به دلیل تجربه بالای خود از خلاقیت و ظرافت‌های نویسندگی برخوردار باشد، به نظر می‌رسد، یکی از عواملی که برای این گروه سنی جذاب است، توجه به طراحی جلد و صفحه آرایی مناسب و در مجموع شکل ظاهری قابل قبول آثار منتشر شده در این عرصه است.

حمایت مسئولان و متولیان فرهنگی خراسان رضوی از شاعران و نویسندگان آثار مذهبی ویژه کودک و نوجوان چگونه باید باشد؟

- اگر بناست به آثار مکتوب در حوزه‌های مختلف بویژه مذهبی بها دهیم، باید توجه کاملی به نویسندگان و شاعران این عرصه داشته باشیم.
مجموعه دولت و مردم باید دست به دست یکدیگر دهند تا موانع موجود در مسیر شاعران و نویسندگان برای سرودن شعر و داستان و نیز موانع گسترش کتابخوانی را رفع کنند زیرا بی‌تردید، دولت به تنهایی قادر نیست این موانع را رفع کند و نیاز به مشارکت مردم دارد تا در نهایت آثار تأثیرگذار، خوب و قابل توجهی در عرصه اشعار و داستان‌های مذهبی برای مخاطبان بویژه کودکان و نوجوانان به چاپ برسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.