دامغان- رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان گفت: مرحله نخست مرمت مسجد حاج شکرالله دامغان آغاز شد.

کوچکترین مسجد دوره ایلخانی کشور در دامغان مرمت شد

به گزارش قدس آنلاین، معصومه داودیان با اعلام این خبر افزود: مرحله نخست مرمت این بنای تاریخی با انجام آوار برداری، تسطیح، اجرای آجرفرش کف، تثبیت گچبری‌ها، زدودن فرسودگی‌های بدنه خارجی، اجرای اندود کاهگل، انجام زیر بندی و  پی‌بندی آغاز شد.

وی گفت: این مسجد از یادگاران دوره ایلخانی است و در خیابان شهید مطهری(ایستگاه) دامغان، درنزدیکی مسجد تاریخانه واقع شده است. این بنا از خشت ساخته شده است. در قسمت ورودی مسجد به دلیل بازسازی و مرمت از آجر قزاقی استفاده شده است.

وی با اشاره اینکه پلان این بنا به صورت مربع است و سقف آن گنبدی شکل است، گفت: در قسمت انتهای دیوار برای پیاده کردن گنبد، بنای چهار گوش به هشت ضلعی تبدیل شده که هر ضلع آن یک در میان دارای مقرنس کاری است.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان دامغان افزود: تمام اضلاع دارای طاقنماهای تزئینی و یک در میان دارای پنجره است که با گچ به صورت مشبک تزئین شده است.

مسجد حاج شکرالله سال ۱۳۸۱ به شماره ۵۸۰۷ در فهرست ملی کشور به ثبت رسیده است. این مسجد کوچکترین مسجد دوره ایلخانی در کشور است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.