ایلام- امام‌جمعه ایلام گفت: متأسفانه امروز ازدواج به یک چالش جدی تبدیل‌شده و سنت غلط بالا بودن مهریه و جهیزیه زیاد سبب شده دختران و پسران رغبتی به ازدواج پیدا نکنند.

رسوم غلط ازدواج را دچار چالش کرده است

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد نقی لطفی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ایلام با اشاره اینکه ماه ذی‌الحجه بسیار مهم و حائز اهمیت است، اظهار کرد: در این ماه ازدواج امیرالمؤمنین (ع) و حضرت صدیقه کبری (س) شکل می‌گیرد که این ازدواج بهترین الگو در امر ازدواج جوانان جامعه اسلامی باید باشد.

وی افزود: مهریه بالا و جهیزیه زیاد عامل بالا رفتن سن ازدواج است، یکی از مناسبت‌های ماه پرنور ذی‌الحجه سال دوم هجری ازدواج حضرت امیر(ع) با حضرت زهرا (س) بود که نتیجه این ازدواج آسمانی خیرات و برکات فراوانی را برای جامعه بشری به همراه داشت.  

امام‌جمعه ایلام خاطرنشان کرد: یکی از مصادیق خیر در سوره کوثر  وجود مقدس ائمه معصومین است که از نسل صدیقه کبری جریان پیدا کرد و باعث شد کوثریت حضرت در طول زمان ادامه داشته باشد.  

لطفی تصریح کرد: ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) که در اوج سادگی و به‌دوراز تشریفات جاهلی و دنیوی انجام گرفت می‌تواند بهترین الگو برای دختران و پسران جامعه باشد.  

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه امروز ازدواج به یک چالش جدی تبدیل‌شده است افزود: سنت غلط بالا بودن مهریه و جهیزیه زیاد سبب شده دختران و پسران رغبتی به ازدواج پیدا نکنند.

امام‌جمعه ایلام در ادامه بابیان اینکه مسجد کانون فکر و اندیشه و قرارگاه فرهنگی برای توسعه اشاعه فرهنگ انقلابی و کانون تعلیم و تربیت نسل جوان است تصریح کرد: نقش مسجد در فرهنگ اسلامی بی‌بدیل است، جامعیت مسجد در همه زمینه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، آموزشی، قضایی و دفاع  اسلامی بوده است و محوریت همه آن‌ها امامت و پیشوا است که به‌عنوان مهم‌ترین سنگر در ساخت و پیکره این مکان مقدس مطرح است و کوچک‌ترین غفلت سرانجام به لوث شدن هدف کلی و پایمال شدن مقاصد نهایی خواهد بود.  

امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: اهمیت و جایگاه مسجد به‌اندازه‌ای مهم است که در زمان پیامبر به‌قدری مهم است که در زمان ایشان در مدینه شخصی عهده‌دار مسجدالنبی بود و در زمان غیبت حضرت امامت مسجد بر عهده کسی بود که توسط آن بزرگوار تعیین می‌شد.  

لطفی تصریح کرد: با نگرش اجمالی به تاریخ مساجد درمی‌یابیم که مساجد تنها برای ادای فریضه دینی نبود بلکه علاوه بر پایگاه تجمع طبقات گوناگون اجتماع برای وظایف شرعی دینی همراه با پایگاه‌های علمی، فرهنگی، دینی، آموزشی مرکز فکر و اندیشه برای جوانان بوده است.   

وی در ادامه با اشاره به اینکه روش طبابت و اخلاق مردمدار و اخلاق پزشکی ابوعلی سینا باید الگویی برای جامعه پزشکی کشور عزیزمان ایران باشد گفت:ابن‌سینا از برجسته‌ترین چهره‌های تاریخ پزشکی در همه دوران است او از ۱۶ سالگی به کار پزشکی پرداخت و از ۱۷ سالگی به‌عنوان پزشک متخصص شناخته شد، مهم‌ترین اثر وی در پزشکی کتاب قانون فی‌ طب است این کتاب طی چندین قرن در سرزمین‌های اسلامی و چه در اروپا همه کتاب‌های پزشکی را تحت شعاع قرارداد و شهرت کتاب قانون در محافل پزشکی جهان اسلام تا به امروز معروف و مشهور است.  

امام‌جمعه ایلام در ادامه بابیان اینکه جوانان ایلامی توانمندی و استعداد بسیار بالایی در عرصه ورزش دارند و لیاقت و شایستگی برای حضور در مسابقات کشورهای جهانی دارا هستند افزود: لازم می‌دانم که برادران عزیز ورزشکار «رضا زاهدی» و «علیرضا محمدی» که در کشور آذربایجان مقام اول و مدال طلا کسب کردند تشکر و قدردانی کنم و این پیروزی بزرگ را به عزیزان و جامعه ورزشی تبریک می‌گویم.  

لطفی در ادامه با تبریک عید سعید قربان گفت: عید قربان مصادف با روز دهم ذی‌الحجه از اعیاد بزرگ مسلمانان به شمار می‌رود، سنت بسیار خوبی است که مؤمنین در این روز گوسفند قربانی می‌کنند و به فقرا و مستمندان هدیه می‌کنند.  

لطفی ادامه داد: طرح نذر و قربان که کمیته امداد امام خمینی بانی آن است برای اطعام ایتام و نیازمندان نذورات قربانی را جمع‌آوری و توزیع می‌کنند.  

وی افزود: مناجات امام حسین (ع) در دعای عرفه، عرفان ناب علمی و عملی است، روز عرفه روز شناخت و خودسازی است، حضرت سیدالشهدا (س) در روز عرفه در دامن کوه رحمت همایش تشکیل دادند که موضوع آن شناخت و سازندگی بود.  

لطفی تصریح کرد: این همایش تنها جنبه علم و معرفت نداشت بلکه شناخت توأم با عمل و سازندگی و تزکیه و خودسازی بود و در این دعا ستایش، حق‌تعالی، تجدیدعهد و پیمان با خداوند، خودشناسی، راز آفرینش انسان، نعمت‌های خداوند، شکر بیکران به نعمت‌های اللهی، ناتوانی بشر از بجا آوردن شکر اللهی، ستایش خدای یگانه موج می‌زند.  

وی در ادامه با تأکید بر اینکه مسئله اشتغال، افزایش تولید، ایجاد بنگاه‌های تولیدی، ایجاد اشتغال و رفع بیکاری اولویت کار دولت دوازدهم باشد خاطرنشان کرد: انتظارات مردم از دولت جدید این است که نیازهای جامعه را ارزیابی کند و بر اساس نیازهای جامعه برنامه‌ریزی دقیق، کوتاه‌مدت و بلندمدت داشته باشد.  

امام‌جمعه ایلام اضافه کرد: امروز فاصله طبقاتی و حاکم شدن فقر بر جامعه و تراکم ثروت در دست اقلیت جامعه با عدالت اجتماعی و توزیع عادلانه ثروت در میان اقشار جامعه در تضاد صددرصد است و ممکن است جامعه را به‌سوی بحران‌های سیاسی، امنیتی و اجتماعی سوق دهد. 

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.