رضوان حکیم زاده در حاشیه آیین افتتاحیه ششمین جشنواره ملی جابر بن حیان ضمن گرامی داشت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آموزش و پرورش خود به مثابه کشور کوچکی است و در حالی که ۱۳ میلیون دانش آموز داریم و با جمع والدین این عزیزان ۳۹میلیون نفر به طور مستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند.

فرصت پژوهش برای دانش آموزان ابتدایی باید پایدار بماند

قدس آنلاین- رضوان حکیم زاده در حاشیه آیین افتتاحیه ششمین جشنواره ملی جابر بن حیان ضمن گرامی داشت هفته دولت در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: آموزش و پرورش خود به مثابه کشور کوچکی است و در حالی که ۱۳ میلیون دانش آموز داریم و با جمع والدین این عزیزان ۳۹میلیون نفر به طور مستقیم با آموزش و پرورش در ارتباط هستند.

 وی یاد آور شد: آموزش و پرورش همچنین بیش از یک میلیون و۷۰۰هزارنفر فرهنگی شاغل و بازنشسته را هم زیر چتر خود دارد که با این رقم، جمعیتی بیش از ۴۰میلیونی مولد و پویا در کشور ما وجود دارد و تمام تلاش وزارت آموزش و پرورش این است روز به روز خدمات خود را بیشتر و گسترده‌تر کند تا فاصله‌ای که بین مطالبات با واقعیت نظام آموزشی وجود دارد به حداقل ممکن کاهش یابد و این مهم در گرو همت تمامی ماست.

حکیم زاده افزود:شرکت ۳میلیون و۳۰۰هزار نفری دانش آموزان در جشنواره ملی جابر بن حیان نشانه خوبی برای حرکت رو به جلو است.

یکی از توفیقات در برگزاری این جشنواره این است که این اتفاق در جوار بارگاه ملکوتی امام رئوف در حال شکل گیری است. وی افزود: امیدواریم این فرصت پژوهش و خلاقیت برای دانش آموزان ابتدایی همچنان پایدار بماند. چرا که یکی از اهداف این جشنواره حرکت از سمت حافظه پروری به سوی خلاقیت است و بنیاد جشنواره جابر بر اقتصاد مقاومتی دانش بنیان استوار است.

دکتر حکیم زاده گفت: ۱۹۴ طرح از ۱۹۸ دانش آموز در ۳۲استان کشور به عنوان طرح‌های برگزیده در این جشنواره داریم که ۴۷درصد آن مربوط به دختران و ۵۳ درصد دیگر از آن پسران دانش آموز است و آنچه را که باید به آن نیز توجه داشته باشیم حضور۱۹۸ مربی گرانقدری است که در کنار دانش آموزان حضور داشته و توانسته‌اند با راهنمایی و همفکری با این عزیزان به جشنواره راه پیدا کنند. وی با اشاره به رشد ۸ درصدی حضور مربیان و دانش آموزان شرکت کننده در این جشنواره تصریح کرد:جشنواره جابربن حیان دقیقاً در مسیری است که قرآن ما را به آن دعوت کرده است و بنا بر قول قرآن کسانی که اهل تفکر، تعقل، خردورزی و استماع هستند از آن بهره خواهند گرفت. بنابراین به تنهایی در معرض آیات الهی قرار گرفتن بدون تعقل و تفکر چاره گشا نیست.

وی این جشنواره را نماد همکاری و همراهی دانست و افزود: دانش آموزان ما نه به صورت انفرادی بلکه با هم و در کنار مربیانشان فعالیت می‌کنند و بنیاد این جشنواره بر اقتصاد مقاومتی دانش بنیان استوار است و مطمئناً جوانه هایی را که در دستان دانش آموزان امروز شکل گرفته تبدیل به درخت بالندگی ایران اسلامی فردای ما خواهد شد چرا که هدف ما تنها تحرک و پویایی محض برای دانش آموزان نیست بلکه مربیان هم در این جشنواره دیده شده‌اند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امیدواریم زمینه اینگونه فعالیت‌ها در مدارس بیشتر شود گرچه که متاسفانه با چالش هایی از جمله تجملی شدن جشنواره مواجه هستیم و باید حواسمان باشد به کارهای اصیل دانش آموزانمان بها دهیم نه این که به سوی کارهای لوکس حرکت کنیم چرا که این امر ما را از هدف دور می‌کند و باید از آن بر حذر باشیم.

وی توجه به حاشیه و تست زدن را دغدغه امروز بعضی از دانش آموزان برشمرد و گفت: امیدواریم این چالش‌ها فرصت پژوهش و خلاقیت را از دانش آموزان ما نگیرد چرا که به یقین ساخته دست کودکان هر چقدر اصیل‌تر و ساده ترباشد ارزش آن بیشتر است.

وی تاکید کرد: امیدواریم صدای ما به گوش مسئولان تصمیم گیرنده برسد و دستشان را از سر کودکی بچه‌های ما بردارند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.