۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 558247

آیا شما از مخاطبان رادیو هستید؟ آیا با پیشرفت تکنولوژی، نگران آینده این وسیله ارتباطی شده‌اید که بسیاری بدان وابسته هستند و روزشان را با آن آغاز و شب را با آن به پایان می‌برند؟

رادیو زنده خواهد ماند

قدس آنلاین- آیا شما از مخاطبان رادیو هستید؟ آیا با پیشرفت تکنولوژی، نگران آینده این وسیله ارتباطی شده‌اید که بسیاری بدان وابسته هستند و روزشان را با آن آغاز و شب را با آن به پایان می‌برند؟  

تحقیقات نشان می‌دهد که جای هیچ نگرانی حداقل تا ۱۰ سال آینده وجود ندارد و رادیو، این وسیله ارتباط‌جمعی قدیمی، فعلاً قصد ندارد صحنه را ترک کند. مهم‌ترین ویژگی رادیو رایگان‌بودن آن است. در حقیقت به جز بهای ناچیزی که مخاطبان رادیو برای هزینه برق پرداخت می‌کنند، مجبور نیستند برای دریافت تازه‌ترین اخبار و اطلاعات، گوش‌دادن به مصاحبه‌ها و جدیدترین موزیک‌ها و حتی برنامه‌های تفریحی مثل مسابقه‌ها هزینه‌ای پرداخت کنند.

طبق مطالعات، رادیو هنوز هم محبوب‌ترین وسیله ارتباطی مردم کشور پیشرفته‌ای مثل آمریکا به شمار می‌رود و حدود دوسوم (۶۳ درصد) از علاقه‌مندان به موسیقی در این کشور – که بخشی از آنان را طیف جوان تشکیل می‌دهند- برای شنیدن جدیدترین موزیک‌ها همچنان از رادیو استفاده می‌کنند. این امر نشان‌دهنده اعتماد مردم به رادیو (برخلاف تلویزیون) است. بین سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ تنها ۲ درصد ریزش در مخاطبان رادیو دیده می‌شود و بر اساس آمار سال ۲۰۱۲، ۹۲ درصد از آمریکایی‌های بالای ۱۲ سال حداقل هفته‌ای یک بار به رادیو گوش می‌دهند. اما اگر نقش رادیوهای آنلاین که سعی دارند پابه‌پای سایر شبکه‌های اجتماعی پیش بروند را در جایگاه فعلی رادیو نادیده بگیریم، چطور؟ خب، باید گفت که با فرض چنین شرایطی رادیو را می‌بایست در سطح صحنه‌های قدیمی تئاتر و صفحات گرامافون در نظر گرفت و نه در سطح ابزاری که حتی نسل جوان مشتاقانه و با رضایت از آن استفاده می‌کنند. البته که در طول ۳۰ سال گذشته رادیو پیشرفت چندانی نداشته و اگر بخواهد دوام خود را تضمین کند، باید به فکر تغییرات اساسی باشد. اما حقیقت اینجاست که با سرعت عجیب و غریب رشد تکنولوژی در جهان، رادیو بسیار آرام‌تر از حد تصور، مخاطبین خود را از دست داده و می‌دهد. مهم‌ترین تغییری که باعث بقای رادیو به عنوان یکی از لوازم ارتباطی مورد استفاده مردم در قرن حاضر شده، موسیقی است. تحلیلگران بر این باورند که امروزه همانند گذشته دیگر مرز مشخصی میان رادیو و موزیک‌پلیر وجود ندارد و اکثریت قریب به اتفاق مخاطبان رادیو (حداقل نسل جوان) صرفاً برای کاوش در دنیای موسیقی به رادیو گوش می‌دهند و لاغیر. به عبارت دیگر می‌توان گفت که دست‌اندرکاران برنامه‌های رادیویی مجبورند برای حفط مخاطبین قدیمی و جذب مخاطبین جدید به دستاویزی به نام موسیقی تمسک بجویند.

با این همه، هیچ تحلیل قطعی از سرنوشت رادیو وجود ندارد و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که در آینده دور رادیو تا چه اندازه در زندگی ما نقش داشته باشد و اصلاً نام و نشانی از آن باقی بماند یا خیر.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.