رشت - مراسم تجلیل از پزشکان و داروسازان به همت دانشگاه علوم پزشکی گیلان صبح امروز چهارم شهریور ماه با حضور جمع کثیری از پزشکان و داروسازان گیلانی در سالن اجتماعات معاونت بهداشتی رشت برگزار شد.

ابوعلی سینا و رازی، الگوهای محکم جامعه بشریت هستند

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ،دکتر شاهرخ یوسف زاده رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در این همایش با بیان اینکه تاریخ ایران سرشار از الگوهایی است که بشریت به آنها می بالد گفت: ابوعلی سینا و رازی از بزرگانی هستند که در عرصه علم پزشکی الگوهای محکم جامعه بشریت  هستند.

وی با بیان ویژیگی های بارز شیخ الرییس بو علی سینا اظهار داشت:مهمترین خصیصه ابن سینا مردمی بودن ایشان بود که علی الرغم اینکه سلاطین و حکام در پی انحصاری کردن ایشان بودند ، هیچوقت زرق و برق دنیا او را اسیر نکرد و در خدمت محرومین جامعه عصر خود بود.

یوسف زاده با بیان ویژیگی های دیگر ایشان گفت:استفاده مطلوب  از زمان جهت فراگیری علم روز ، نوآوری و خلاقیت جهت بهبود بیماران، مستند سازی و نوشتن کتاب و انتقال تجربه و دانش به نسلهای آینده و ... از خصایص مثبت و ارزشمند این پزشک محبوب بود.

وی در ادامه سخنانش به خدمات طبیب ارزشمند دیگر ایران اشاره کرد و گفت: رازی پزشکی بود که اول علم کیمیا و بعد از آن به سوی طبابت رفت و برخی ایشان را پدر تاریخ علم میدانند.جرا اینکه علاوه بر آنکه بر علم داروسازی احاطه داشت زمینه های تحقیق در این زمینه را به آیندگان آموخت.

یوسف زاده با بیان اینکه امروز لازم است که رشته داروسازی به سوی تحقیقات بیشتر حرکت کند اذعان داشت: این رشته نیازمند تغییر جایگاست و باید به صورت علمی تر پا به این عرصه گذاشت.

وی با بیان اینکه دانشکده داروسازی دانشگاه گیلان این فرصت عظیم را به استان داده که در این زمینه علمی تر عمل کند خاطر نشان کرد: استان گیلان با وجود چهار اقلیم بودنش سرشار از گیاهان با خواص دارویی است که تاکنون نسبت به آنها شناخت کافی نداشتیم و از سال گذشته  شروع به شناسایی این گیاهان و میزان عصاره  آنها کردیم و مطمئنا" دستیابی به این دانش برای کشور زمینه ساز ثروت ملی می شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان؛با بیا اینکه باید از ثروت عظیم نیروی انسانی نخبه برای تعالی کشورمان بهره ببریم اذعان داشت: سرمایه اصلی سرزمینمان ، مغزهای متفکر جوانان و دانش و تجربه هایی است که بسیار فراوانتر و با ارزش تر از منابع محدود ملی ماست.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به  تبریک هفته دولت به کارمندان و گرامیداشت شهدا رجایی و باهنر از خدمات طرح تحول سلامت طی ۴ سال گذشته گفت: با توجه به اینکه چالش های متعددی در زمینه طرح تحول سلامت در کشور وجود داشت ولی خدا را شاکریم که با پوشش ۱۱ میلیون نفر در بیمه سلامت رضایتمندی مردم را به همراه داشته ایم و تمام تلاشمان این است که در دولت جدید ظرفیت های بیمارستانها و مرکز درمانی متناسب با جمعیت تحت پوشش باشد.

وی با بیان اینکه استان گیلان کمترین بهره را از طرح تحول سلامت برده است خاطر نشان کرد: هنوز ظرف مدت ۵۰ سال یک بیمارستان تازه ساخت نداریم و فرسودگی بیمارستانها علی الرغم نیروهای بسیار خوب و متبحرو پزشکان برجسته و سرآمد ، اثرات منفی در عملکرد مجموعه بیمارستانی استان ما دارد.

دکتر یوسف زاده با اشاره به اینکه حاشیه ها در استان مانع رسیدن به شایستگی ها میشود گفت: امیدواریم با تداوم برنامه های دولت به ویژه طرح تحول نظام سلامت و تغییرات ارزشمندی که در وزارت بهداشت و درمان ایجاد شده گیلان اینبار با تمام ظرفیت های موجود با تعیین استراتژی ها و برنامه های کاربردی در پیش رو و تحقیق و توسعه و افزایش مهارت از فرصت ها به نحو احسن استفاده کند.

وی در پایان گفت: مسلما" برای استان گیلان که جز اولین شهرستانهایی بود که بیمارستان و پزشکان متخصص علمی داشت امروز قرار گرفتن در صف اول تحقیق و توسعه و خدمات رسانی به مردم چیزی دور از انتظار نیست.

شایان ذکر است این همایش با هنرمندی برخی از هنرمندان گیلانی در یک فضای دلنشین و مفرح و تجلیل از پزشکان و داروسازان پایان یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.