تبریز- رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت خارجه به این جمع بندی رسیده که دیپلماسی اقتصادی محور اقدامات دیپلمات‌ها باشد گفت: وزارت کشور هم به این نتیجه رسیده که تا زمانی که استانداران فرماندهی اقتصادی را بر عهده نگیرند اقتصاد استان متحول نمی‌شود.

رویکرد وزارتخانه‌های خارجه و کشور به دیپلماسی اقتصادی تغییر یافته است

به گزارش قدس آنلاین، محمود واعظی در نشست خبری با رسانه‌های آذربایجان شرقی که در پاویون فرودگاه بین‌المللی شهید مدنی تبریز برگزار شد با اشاره به طرح انتقال آب ارس به تبریز اظهار کرد: مسئله آب برای ایران و دنیا به یک بحران تبدیل شده است در قرن آینده هم جنگ‌ها و بحران‌ها بین کشورها درباره آب و بحران آب خواهد بود چرا که با افزایش جمعیت و افزایش مصرف آب در صنایع ضمن کاهش منابع با افزایش مصرف روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه ایران جزو کشورهای کم آب دنیا است افزود: باید از امروز برنامه مشخصی برای روبه‌رو شدن با بحران آب داشته باشیم برنامه اولیه این است که آب‌هایی را که هدر می‌رود باید مهار کنیم که با سدهای ایجاد شده در کشور شاهد هستیم بخشی از این اقدامات به ثمر نشسته و در آذربایجان شرقی هم کارهای بزرگی در این زمینه انجام شده است.

استفاده بهینه از آب در کشور به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد

رئیس دفتر رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وقتی رئیس جمهور به موضوع محیط زیست این همه اهمیت می‌دهد موضوع آب از اهمیت بیشتری برای ایشان برخوردار است گفت: استفاده بهینه از آب در کشور هم به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارد تا از سدها و منابع موجود آبی به ویژه آب‌های مرزی بهره‌برداری بهینه داشته باشیم.

واعظی با اشاره به اینکه در آب‌های مرزی بین همسایگان هم یکی از وظایف وزارت خارجه این است که حق آبه‌هایی که معمول است یا در پروتکل‌ها اشاره شده و یا سنت شده است به آنها احترام بگذارند و بر اساس یک چارچوبی جهت استفاده دو طرف برنامه‌ریزی کنند ابراز داشت: یکی از اولویت‌های مهم دولت یازدهم و دوازدهم داشتن روابط خوب با همسایگان است که با این روابط خوب می‌توانیم در مذاکرات به نتیجه برسیم که در زمینه رود ارس و انتقال خط آبرسانی به تبریز با مذاکرات انجام شده و برنامه‌ریزی داخلی از این منبع آبی به صورت بهینه در کشور بهره‌برداری شود.

تجربیات خوب آذربایجان شرقی نباید در این استان محصور باشد 

واعظی در ادامه با اشاره به تجربیات موفق آذربایجان شرقی در حوزه‌های جذب سرمایه‌گذار داخلی و خارجی رتبه اول امنیت کشور، نبود معتاد متجاهر و موضوع اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: تجربیات خوب این استان نباید در آذربایجان شرقی محصور باشد بلکه باید از این تجربیات برای توسعه و تقویت سایر استان‌ها نیز باید استفاده کرد.

وی با بیان اینکه نتیجه این سفر به آذربایجان شرقی این است که بلافاصله پس از بازگشت به تهران با وزیر کشور در مورد انتقال این تجربیات موفق جلسه مشترک خواهم داشت، ابراز کرد: باید ساز و کاری در دولت دوازدهم بیاندیشیم تا از این تجربیات موفق در چارچوب مناسب با تبدیل به دستورالعمل به دیگر استان‌ها ابلاغ کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه بخشی از این تجربیات باید در قالب کارگروه‌ها و کمیته‌های سمینار استانداران تبیین و منتقل شود تصریح کرد: در خیلی از شاخص‌ها و مؤلفه‌ها این استان توفیقات بسیار زیادی در این ۴ ساله داشته است که مسئله امنیت، سرمایه‌گذاری، خروج بسیاری از کارخانجات از رکود و بازگشت به چرخه تولید از جمله مهم‌ترین آن‌ها است و باید برای سایر استان‌ها هم الگو شود.

وی افزود: به خاطر دارم که در سفر ۴ سال پیش واحدهای تولیدی کوچک و متوسط زیادی با نوسانات نرخ ارز با مشکل جدی روبه‌رو شده بودند که در این استان در قالب اقتصاد مقاومتی بسیاری از این بنگاه‌ها را فعال کردند.

واعظی با بیان اینکه باید از رحمانی فضلی بابت تزریق رویکرد اقتصادی به استانداری‌ها و وزارت کشور تشکر کنم تاکید کرد: قبلاً در وزارت خارجه رویکردی وجود داشت که باید همه کار سیاست خارجی کنند و در وزارت کشور کار سیاست داخلی کنند که این رویکرد با توجه به شرایط تغییر یافته است.

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه وزارت خارجه به این جمع‌بندی رسیده است که دیپلماسی اقتصادی باید محور اقدامات دیپلمات‌ها باشد گفت: وزارت کشور هم به این نتیجه رسیده که تا زمانی که استانداران فرماندهی ستاد اقتصادی را بر عهده نگیرند اقتصاد استان متحول نمی‌شود.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.