شاهرود - مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری کشور بابیان اینکه برجام رشد پنج درصدی گردشگری را به همراه آورد، گفت: صنعت گردشگری طی چهار سال گذشته ۳۰میلیارد دلار ارز وارد کشور کرده است.

صنعت گردشگری ۳۰میلیارد دلار ارز وارد کشور کرده است

به گزارش قدس آنلاین، محسن رنجبر در حاشیه برگزاری دومین جشنواره غذا شمالشرق کشور به میزبانی شاهرود بابیان اینکه سازمان‌های جهانی درآمدی که برای گردشگران در جنوب آسیا و به‌ویژه در ایران در نظر گرفته یک هزار و ۵۲۰ میلیون دلار است، ابراز داشت: طی چهار سال گذشته با افزایش تعداد گردشگران خارجی به‌طور متوسط ۳۰میلیارد دلار ارز وارد کشور شده است.

وی بابیان اینکه از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم با رشد فزآینده‌ای در جذب توریست مواجه بودیم، ابراز داشت: تعداد گردشگران نسبت به سال گذشته رشد پنج‌درصدی را نشان می‌دهد و همچنین به‌طور متوسط در طول سنوات گذشته ۱۲ درصد رشد گردشگران خارجی را در کشور شاهد هستیم.

درآمدزایی جوامع محلی اولویت دولت است

مدیرکل مطالعات و آموزش گردشگری کشور بابیان اینکه یکی از محورهای توسعه موردتوجه دولت ایجاد درآمد در جوامع محلی است، ابراز داشت: در حال حاضر گردشگری به‌عنوان یکی از محورهای برنامه ششم توسعه انتخاب‌شده لذا با برنامه‌ریزی‌هایی که سازمان گردشگری و دولت در حوزه گردشگری انجام داد، اشتغال بسیاری در سطح جامعه ایجادشده است.

رنجبر در ادامه تصریح کرد: رویکرد سازمان میراث فرهنگی کشور به‌کارگیری ظرفیت‌های مختلف صنایع‌دستی، جاذبه‌های طبیعی و آثار تاریخی است تا بااطلاع رسانی در کشورهای بازار هدف گردشگری بتواند به‌عنوان یکی از عوامل ایجاد درآمد و جایگزین صنعت نفت بتواند جایگاه واقعی خود را در جامعه پیدا کند.

وی بابیان اینکه درامدها باعث توسعه گردشگری و تحقق شعار سال می‌شوند، افزود: گردشگری تنها شاخه‌ای که می‌تواند شعار سال را به معنای واقعی تحقق بخشد چراکه گردشگران درامد را در سطوح جامعه و میان جوامع بومی محلی هزینه می‌کنند و این باعث اشتغال مستقیم و غیرمستقیم می‌شود لذا زمانی گردشگری توسعه پیدا کند بسیاری از عناصر مؤثر در توسعه این صنعت ازجمله توسعه هتلینگ، حمل‌ونقل عمومی و غیره نیز فعال می‌شود.

۳۰موسسه گردشگری خصوصی در حوزه توریسم فعالیت دارند

ناظر عالی ستاد هماهنگی خدمات سفر کشور بابیان اینکه بیش از ۳۰موسسه گردشگری خصوصی در حوزه توریسم فعالیت دارند، ابراز داشت: برای آموزش، بازآموزی و توانمندسازی فعالان حوزه گردشگری و نیروهای فعال این بخش از حدود سال ۹۳ برای نخستین بار طرح توانمندسازی سراسری گردشگری کشور در استان‌های مختلف کلید خورد که طی آن در سال ۹۴، ۱۶هزار نفر و در سال گذشته ۲۵هزار نفر از این آموزش‌ها بهره‌مند شدند.

رنجبر بابیان اینکه هدف از برگزاری جشنواره‌های غذا شناسایی ظرفیت غذایی و فرهنگی ریشه‌دار در هویت ایران است، تصریح کرد: سال گذشته در هشت منطقه کشور جشنواره غذا به همت معاونت گردشگری برگزار شد و اکنون در سطح منطقه چهار با حضور چهار استان خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی و سمنان و به میزبانی شاهرود برگزاری شده است و چهار جشنواره دیگر هم طی ماه‌های آتی اجرا می‌شود.

وی بابیان اینکه گردشگران سالانه بالغ‌بر ۲۵۰میلیارد دلار برای تهیه غذا هزینه می‌کنند، افزود: سازمان میراث فرهنگی سیاست مبتنی برجذب گردشگر را دنبال می‌کند و برای رسیدن به آن در راستای شناسایی، احیا و احصا غذاهای سنتی گام برمی‌دارد تا در آینده بتوانیم همین غذاها را در منو رستوران‌ها قرار دهیم تا این تکسر و تنوع غذایی به‌عنوان یکی از عوامل جذب گردشگر بیشتر موردتوجه قرار گیرد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.