نماینده همدان در مجلس با بیان اینکه مطالبات بازنشستگان به صورت مکتوب به رئیس مجلس اعلام شده است، گفت: درخواست بازنشستگان حقوق کافی و متناسب با تورم است.

مطالبات بازنشستگان به صورت مکتوب به رئیس مجلس اعلام شده/ درخواست بازنشستگان حقوق کافی و متناسب با تورم

به گزارش قدس آنلاین، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مردم همدان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در اجتماع بازنشستگان، اظهار داشت: بازنشستگی در واقع مرحله‌ای از زندگی کارکنان است که دیگر ضرورتی ندارد تا کار و فعالیت داشته باشند، باید در کنار خانواده، به کارهای مورد علاقه خود بپردازند.

وی افزود: بر اساس قوانین حقوقی و منشورهای جهانی بهره‌مندی از زندگی در محیطی امن، سالم، دارای استانداردهای رفاه اجتماعی و اقتصادی و شهروندی حق مسلم هر فرد است و برای هر نوع مسئله‌ای که این حق را تهدید کند باید تدبیری اندیشیده شود.

حاجی‌بابایی یادآور شد: بر اساس تحقیقاتی که صورت گرفته است، نیاز بازنشستگان در سه حوزه اساسی طبقه‌بندی شده است، داشتن حقوق و مزایای کافی که بتواند آنها را در یک جامعه برای زندگی مستقل حمایت کند، امکانات بیمه‌ای و رفاه اجتماعی که دغدغه بیماری و مشکلات جسمی را از این قشر بگیرد، داشتن فضایی امن و مناسب تا به دور از هیاهوی زندگی ماشینی بتوانند ساعاتی از روز را در کنار یکدیگر جمع شوند وبا هم ،به فعالیتهای ورزشی و تفریحی و تبادل تجارب و دیدگاه بپردازند.

وی اظهار داشت: اما متأسفانه بازنشستگان معفول مانده‌اند، بر خلاف انتظار بازنشستگی در ایران دوران رسیدن به آرامش و آسایش نیست، زیرا بر اساس الگوی فرهنگی ما این دوره، یک دوره پرهزینه محسوب می‌شود، یعنی فرد بازنشسته به عنوان بزرگتر خانواده محور فعالیت‌ها و رفت و آمدهای خانوادگی قرار می‌گیرد، اما حقوق ناکافی بسیاری از بازنشستگان از نظر امنیت اجتماعی، مسکن و..آنها را دچار مشکلات زیادی کرده است.

حاجی‌بابایی تأکید کرد: این موارد نشان می‌دهد که قوانین تأمین اجتماعی برای بازنشستگان نیاز به بازنگری دارد، زیرا باید با توجه به شرایط و تورم موجود در جامعه افراد سالمند و بازنشسته مورد توجه واقع شوند.

وی همچنین گفت: انتخاب شغل دوم و سوم توسط بازنشستگان بلافاصله بعد از بازنشستگی پیام خوبی ندارد، این یعنی علیرغم تعاریف متعدد بازنشستگی، این فرد تا کار نکند نمی‌تواند زندگی خود را تأمین کند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی کشور گفت: وقت تعلل نیست، باید همگام با دنیا حرکت کنیم یعنی در این زمینه به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که بازنشستگان پس از فراغت از کار، نگران معیشت و زندگی خود نباشند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت بازنشستگان با تجارب ارزنده‌ای که در طول سنوات خدمت کسب کرده‌اند، باید در مرکز توجه قرار گیرند، به این منظور ایجاد شرایط مناسب برای استفاده از این ظرفیت‌ها، توجه به مسائل رفاهی و تأمین اجتماعی و تفریحی، ایجاد فرصت برای کسب مشاوره مدیران از این گنجینه‌های فرهنگی و اجتماعی می‌تواند به توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک کند و برای بازنشستگان نیز با ایجاد زمینه مشارکت در این فعالیت‌ها به افزایش سلامت جسمی و روانی منجر شود.

این نماینده مجلس گفت: توجه به بهداشت روانی بازنشستگان یکی از اساسی‌ترین اولویت‌های برنامه ششم توسعه است که در قالب برنامه‌هایی مانند یکسان‌سازی حقوق بازنشستگان، ایجاد زمینه‌های تأمین اجتماعی این گروه فرهیخته پیش‌بینی و مصوب شده است.

وی تصریح کرد: به منظور تحقق اهداف برنامه ششم توسعه برای این گروه عظیم که به عنوان منابع تولید فکر و اندیشه همواره دغدغه قانونگذاران در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای بوده‌اند و به منظور حفظ شأن، منزلت و جایگاه این عزیزان جلسات متعددی در سطح کشور با نمایندگان بازنشستگان تشکیل و با نیازسنجی علمی، نسبت به اولویت‌بندی برنامه‌ها اقدام شده است.

وی به قانون مدیریت خدمات کشوری نیز اشاره‌ای داشت و گفت: متأسفانه استثنائاتی که در این قانون اعمال شد، موجب ناکارآمدی آن شده است.

حاجی‌بابایی به مکاتبه خود در این زمینه با رئیس مجلس اشاره کرد و گفت: درخواست‌های مطرح شده در جلسات در نامه‌ای به رئیس مجلس منعکس شده است.

وی به درخواست‌های نمایندگان بازنشستگان اشاره کرد و گفت: ادغام صندوق‌های بازنشستگی، مدیریت بهینه منابع موجود، ایجاد بیمه تکمیلی مناسب برای بازنشستگان می‌تواند پاسخگوی نیاز این گروه در کشور باشد.

وی تأکید کرد: تأمین فضای مناسب برای گردهمایی، یکی از مطالباتی بود که در نشست‌های هم‌اندیشی با نمایندگان کانون‌های بازنشستگی مطرح شد، این موضوع مجدانه پیگیری و با جلب مشارکت نمایندگان کانون‌های بازنشستگی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حال اجراست، با زمینه‌ای که در همکاری و مشارکت دولت و مجلس ایجاد شده است، امیدواریم این همدلی و مشارکت در جهت حل مشکلات بازنشستگان کشور، تأثیرگذار باشد.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.