کرمانشاه – نبود یک تیم لیگ برتری در کرمانشاه موجب شده است که برخی از استعدادهای این رشته از استان کرمانشاه کوچ کنند.

کوچ استعدادهای یک ورزش پرسود از کرمانشاه/ جای خالی یک تیم لیگ برتری

قدس آنلاین - گروه استانها – امروزه ورزش حرفه ای   به عنوان جز جدایی ناپذیر جوامع محسوب می شود که تاثیرات بسیاری بر تحولات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و ... دارد. ورزش حرفه ای از یک عامل برای افزایش سلامتی در جامعه فراتر رفته و می توان از آن در جنبه های مختلف استفاده کرد. از مدیریت هیجان های اجتماعی گرفته تا  استفاده از آن برای معرفی برندهای تجاری و مناطق گردشگری.

استان کرمانشاه را از گذشته تا به امروز به استان ورزشکاران می شناختند. ورزش های مختلفی در این استان در سطح کشوری و بین المللی شناخته شده هستند  و ورزشکاران زیادی از این استان به جایگاه های برتر رسیده اند. یکی از همین ورزش ها هندبال است که پتانسیل های فراوانی در استان کرمانشاه دارد.

هندبال کرمانشاه سال هاست که چهره های شناخته شده ای در سطح کشور و بین المللی دارد. از مربیانی که عهده دار مسئولیت تیم ملی بوده اند تا بازیکنانی که به عنوان لژیونر در تیم های خارجی بازی می کنند. با وجود این استعدادها، هندبال کرمانشاه می تواند یک ورزش پر سود برای سرمایه گذاران باشد اما خبری از تیم لیگ برتری نیست.

نبود یک تیم در لیگ برتر و حمایت های مالی از ورزشکاران، مشکلاتی را برای هندبال به وجود آورده است؛ از کوچ بازیکنان گرفته تا معرفی نشدن کرمانشاه به عنوان یک قطب در عرصه هندبال کشور.

نبود اسپانسر به هندبال کرمانشاه صدمه زده است

مهدی مقصودی لژیونور کرمانشاهی تیم های باشگاهی هندبال خارجی معتقد است که مشکلات روبروی هندبال فراوان است اما آنچه که بیش از همه به هندبال صدمه زده است، نبود حمایت های مالی است.

مقصودی به خبرنگار قدس گفت: اگر حمایت های مالی باشد مطمئنن جایگاه هندبال کرمانشاه بالاتر می رود.

وی به نقش مربی اشاره کرد و گفت: مربی وقتی می تواند کار کند که حمایت شود.متاسفانه ما حتی از طرف تربیت بدنی هم حمایت نمی شویم.

وی با اشاره به سابقه فعالیت خود در عرصه لژیونری گفت: من پنج لیگ را بیرون از ایران بازی کردم. بچه های ما خیلی بالاتر از آن ها هستند.

این ورزشکار کرمانشاهی با اشاره به راهکارها برای حل مشکلات امروز هندبال کرمانشاه گفت: اول از همه باید اسپانسر خوبی وجود داشته باشد و امکانات لازم در اختیار مربی و بازیکنان قرار بگیرد. در کرمانشاه مربی خوب و طراز اول زیاد داریم ولی وقتی انگیزه ای نباشد مربی نمی تواند کار کند.  وقتی حمایت های مالی و اسپانسر باشد در بازیکنان انگیزه ایجاد می شود و بیشتر بازیکنانی که در خارج از کرمانشاه بازی می کنند بر می گردند.

مقصودی با اشاره به امکانات هندبال در کرمانشاه گفت: سالن هندبال استاندارد نیست؛ کف پوشی که استفاده شده در حد موزاییک است.

وی تاکید کرد: تا اسپانسر و حمایت مالی همه جانبه نباشد جایگاه ما در هندبال نزولی است و پیشرفتی ندارد.

این ورزشکار کرمانشاهی در ادامه به استعدادهای هندبال در کرمانشاه اشاره کرد و گفت: پتانسیل بازیکن کرمانشاه خیلی زیاد است؛ ما نزدیک ۱۰ بازیکن داریم که در لیگ برتر بازی می کنند. ملی پوشان زیادی داریم از جمله برادران کرمیان و جوانان خوبی مثل امین فرهادی و سه بازیکن نوجوان دیگر که الان در تیم ملی نوجوانان هستند و آینده هندبال محسوب می شوند. مربیان خوبی هم داریم؛ آقایان سلیمی و عزتی که سرمربی تیم ملی و مربی دروازبانان این تیم هستند.

وی تاکید کرد: تا یک برنامه ریزی کامل و یک اسپانسر قوی نباشد هیچ کس هندبال کرمانشاه را نمی شناسد. ما پتانسیل این را داریم که جزو چهار تیم لیگ برتر باشیم. علاوه بر کرمانشاه بازیکنان خوب دیگری هستند که در اطراف هستند و خودشان را کُرد و کرمانشاهی می دانند و به جرئت می توانم بگویم که بهترین تیم لیگ برتری می توانیم داشته باشیم و می شود هندبال کرمانشاه و پتانسیل ورزشکاران را به همه ثابت کنیم.

مقصودی خاطر نشان کرد: نداشتن تیم لیگ برتری حتی باعث این شده است که در تیم ملی سهمیه کمتری از بازیکن داشته باشیم. وقتی تیم باشد و مقام بیاوریم مطمئنن بازیکنان بیشتری به تیم ملی دعوت می شوند و نام هندبال کرمانشاه درخشان تر خواهد شد.

جلوه گاه هندبال تیم های لیگ برتری است

مهدی حمیدیه مربی تیم های پایه هندبال کرمانشاه در خصوص وضعیت هندبال کرمانشاه به خبرنگار قدس گفت: از نظر بنده کرمانشاه توان و پتانسیل بالایی دارد و این موضوع در سال های گذشته با حضور تعداد زیادی از بازیکنان در رده های مختلف سنی در تیم های ملی و باشگاهی ثابت شده است. در زمینه مربیان نیز با دارا بودن مربیان بروز و تحصیل کرده تخصصی و شاخص در سطح کشور مطرح است.

وی گفت: مشکل اصلی و اساسی هندبال کرمانشاه از گذشته تا به امروز عدم حمایت مالی از این پتانسیل بالاست که اگر صورت می گرفت جایگاه هندبال کرمانشاه بین چهار یا پنج تیم برتر کشور بود. حتی بدون نیاز به بازیکنان کمکی می تواند در عرصه کشوری موفق باشد.

حمیدیه گفت: می توان با استفاده از برنامه ریزی توسط افراد تخصصی و حمایت مالی توسط شرکت ها و کارخانه جات نه تنها مشکلات ورزش هندبال را حل کرد، بلکه با پیشرفت این ورزش عده زیادی از ورزشکاران بسیار خوب که سال ها زحمت کشیده اند ثمره تلاش خود را برای شهر خودشان بگیرند.

این مربی تیم های پایه هندبال کرمانشاه تصریح کرد: استان کرمانشاه در حقیقت جزو پرورش دهنده ترین استان های هندبال خیز کشور بوده و اگر تا به حال نام کمتری از او شنیده شده است به خاطر نداشتن تیم های لیگ برتری و حامیان مالی برای حضور در مسابقات لیگ برتر و باشگاهی بوده است. آینده هندبال کرمانشاه با توجه به مقام های به دست آمده در سطح نونهالان، نوجوانان و جوانان بسیار درخشان است اما جلوه گاه هندبال تیم های لیگ برتری است.

وی گفت: مربیان زحمتکش استان بازیکن را تا سطح جوانان بسیار خوب بالا می آورند اما آنجا که باید ثمره و نتیجه گرفته شود، بازیکنان به ناچار به دلیل نداشتن تیم های بزرگسالان لیگ برتری مجبور به کوچ به شهرهای دیگر می شوند.

۱۱ بازیکن کرمانشاهی برای شهرهای دیگر بازی می کنند

امین فرهادی بازیکن کرمانشاهی تیم ملی هندبال جمهوری اسلامی ایران نیز مشکلات هندبال را مربوط به مربیان و بازیکنان نمی داند و بیش از همه به تبعات نبود اسپانسر و حمایت کننده اشاره می کند.

وی به خبرنگار قدس گفت: در هرسه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بازیکن ملی پوش داریم و مربیان سطح بالایی نیز وجود دارند اما مشکل هندبال نداشتن اسپانسر و حمایت کننده مالی است و متاسفانه این باعث ضربه خوردن هندبال استان کرمانشاه شده است. نداشتن برنامه ریزی مدون و مدیریتی که بتواند اسپانسر جذب کند مهم ترین عوامل رسیدن هندبال کرمانشاه به این مرحله است. در حال حاضر نزدیک به ۱۱ بازیکن کرمانشاه در لیگ برای شهرهای دیگر توپ می زنند.

فرهادی در خصوص راهکار حل مشکل فعلی هندبال گفت: به نظر من باید سیستم مدیریتی را قوی کنیم و کسانی که توانایی جذب اسپانسر و رابطه قوی دارند به راس کار بیایند. همچنین فدراسیون و اسپانسرها بازی های لیگ را پخش مستقیم بگیرند که حمایت کننده های مالی بیشتر جذب شوند. حتی می توانیم از مردم کمک بخواهیم و با تبلیغات در مرکز استان و روابط عمومی شهرستان ها هندبال را به مردم معرفی کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.