اراده بانک مرکزی برای اعمال سود ۱۵ درصد، مدیران بانکها را برای جذب نقدینگی مشتریان و جلوگیری از کوچ سرمایه ها به تکاپو واداشته به طوری که برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک مشتریان خود را برای تعیین تکلیف حساب‌های سپرده فراخواندند.

شوک پیامکی به سپرده گذاران بانکی

قدس آنلاین- اراده بانک مرکزی برای اعمال سود ۱۵ درصد، مدیران بانکها را برای جذب نقدینگی مشتریان و جلوگیری از کوچ سرمایه ها به تکاپو واداشته به طوری که برخی از بانک‌ها با ارسال پیامک مشتریان خود را برای تعیین تکلیف حساب‌های سپرده فراخواندند.

در فاصله چند روز مانده به اجرایی شدن دستورالعمل بانک مرکزی، مردم از دریافت پیامک‌هایی خبر می دهند که به آنها اعلام می کند تا انتهای هفته جاری وضعیت سپرده های کوتاه مدت خود را روشن و این حساب‌ها را به مدت ‌دار تغییر دهند.

به گفته کارشناسان ارشد بانکی و نمایندگان مجلس بانک مرکزی که روزگاری به نفع بانکها، موسسات مالی را خلع سلاح کرد، این روزها با ترفندهای زیرکانه بانکی ها دور زده می شود.

شوک ناگهانی به اقتصاد کشور  

به گفته کارشناسان، طی ۲۰سال گذشته ردپای تسهیلات بانکی در بازار مسکن و بازار ارز و سکه و واسطه گری مشهود بوده و اکنون بانک مرکزی باید مراقب باشد تا با کاهش نرخ سود بانکی باز پول مردم از بازارهای زیرزمینی و بدون نظارت سر در نیاورد.

یک کارشناس ارشد بانکی در این خصوص معتقد است: کاهش سود بانکی کار درستی است اما اینکه در یک فاصله ۳۰ ساله روند افزایشی در نرخ سود داشتیم و الان بخواهیم یکباره آن را کاهش دهیم نوعی شوک به اقتصاد است پس با وجود اینکه جهت حرکت درست است ولی سرعت این حرکت باید کنترل شود.

وی افزود: در اوایل دولت یازدهم سود بانکی از ۱۷ به ۲۰ درصد رسانده شد و مجدد بعد دو سال و در یک بازه زمانی یک ساله یک دفعه ۵ درصد نرخ سود را کاهش دادند که اینها شوک است و به اقتصاد آسیب می رساند.

وی ادامه داد: اگر سود سپرده کاهش پیدا کند پول مردم از حالت سپرده به حالت جاری یا پول داغ تبدیل می شود یعنی کسی حاضر نیست آن را نگه دارد و همه دنبال این هستند که آن را به یک سرمایه گذاری دیگری تبدیل کنند.

وی با بیان اینکه کاهش سود ممکن است پول را  به بخش های غیر مولد و کاذب ببرد که ضررش برای اقتصاد خیلی بیشتر است، تاکید کرد: احتمال دارد پول ها به هر بخشی که  ارزش افزوده برای آن متصور باشد سرازیر شود، ممکن است هجومی به سمت بازار ارز یا حتی مسکن داشته باشد ولی اگر سود با نرخ ملایمی کاهش پیدا کند و مثلا سالی یک درصد یا هر شش ماه یک درصد کم شود باشد آثار مخربش خیلی کمتر خواهد بود.

کاهش نرخ سود رسمی نه غیر رسمی

دوست حسینی تاکید کرد: دولت باید توجه کند این کاهش نرخ سود که اعلام می شود، برای نرخ سود رسمی است و بانک ها به صورت غیر رسمی با ترفندهایی که بلد هستند نرخ هایی تا بالای ۲۰ درصد هم به سپرده ها می دهند ولی شکلش را به صورت ۱۵ درصد حفظ می کنند، مثلا به صورت پاداش این رقم را جبران می کنند.

وی بیان کرد: یکی دیگر از ترفندها این است که سپرده های جدید را با نرخ جدید می بندند ولی با استفاده از تبصره های مختلف سپرده های قبلی را تمدید می کنند تا پول ها در بانک ها بماند.

* مراقب دور زدن بانک ها باشید

علی قربانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نیز در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: این  تصمیم درست برای معقول شدن نرخ سود بانکی و نزدیک شدن به نرخ تورم گرفته شده ولی این کار نباید با شوک به مردم و اقتصاد انجام شود، این کار باید مرحله به مرحله صورت گیرد تا این کاهش نرخ سود به هجوم سرمایه ها به سمت دیگر منجر نشود و باعث نگرانی در مردم نشود.

وی با اشاره به اینکه کاهش ناگهانی نرخ سود سبب می شود تا بانک ها با دور زدن قانون، باز هم به پرداخت سودهای بالاتر از حد مجاز اقدام کنند، افزود: روز دوشنبه(فردا) در جلسه ای با رئیس کل بانک مرکزی که در کمیسیون برنامه و بودجه خواهد بود درباره نحوه کاهش سود بانکی از وی سئوال خواهیم کرد.

مجید نعمتی کارشناس خبره بانکی هم با اشاره به کاهش نرخ سود و همچنین بی اعتمادی چند ساله ایجاد شده نسبت به نظام بانکی به خروج سرمایه ها از بانک های دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: مردم نگران هستند و دارند پولهایشان را از سیستم بانکی بیرون می کشند، تنها بانک ملی است که سپرده هایش افزایش داشته و دیگر بانک ها حتی دولتی ها هم از قاعده خروج سپرده ها مستثنی نیستند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.