​ایلام- معاون صنایع دستی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام گفت: آثار برتر صنایع دستی ایلام برای دریافت نشان ملی معرفی می شوند.

آثار برتر صنایع دستی ایلام برای دریافت نشان ملی معرفی می شوند

به گزارش قدس آنلاین، حمید بختیاری روز یکشنبه در حاشیه نخستین جلسه ارزیابی صنایع دستی استان برای دریافت نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع دستی، در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه، در پی فراخوان اولیه برای ارائه آثار برتر صنایع دستی استان در خردادماه، ۲۸ اثر از هنرمندان صنایع دستی استان ایلام، شرایط داوری برای ارزیابی نشان ملی را کسب کردند، اظهارداشت: این ۲۸ اثر حاصل تلاش ۱۷ هنرمند ایلامی در ۵ رشته صنایع چوبی، گلیم بافی، حصیربافی، تولید کیف جاجیمی و نمدمالی حائز شرایط ارزیابی برای دریافت نشان ملی شده اند.

وی با اشاره به اینکه احترام به ارزش های محیطی، به کارگیری مواد اولیه، مسئولیت اجتماعی، اصالت، بیان هویت فرهنگی و ارزش های زیبایی شناختی سنتی، مرغوبیت صنایع دستی تولیدی، نوآوری در طراحی و قابلیت بازاریابی آیتم های حائز اهمیت در ارزیابی صنایع دستی استان هستند، افزود: آثار برتر امتیازات ویژه ای همچون ارسال برای دریافت نشان بین المللی مهر اصالت بر اساس سهمیه بندی جهانی صنایع دستی، اعطای تسهیلات کم بهره، اعطای جایزه و نشان سیمین، اولویت اعزام برای شرکت در نمایشگاه های بین المللی، نمایش آثار در نمایشگاه دائمی سازمان به مدت ۶ ماه و معرفی و تأمین درصدی از هزینه های شرکت در دوره های آموزشی بین المللی صنایع دستی دریافت می کنند.

داور معاونت صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور نیز با بیان اینکه آثار هنرمندان صنایع دستی در سال های گذشته به صورت منطقه ای مورد ارزیابی قرار می گرفت و در سال جاری برای اولین بار است که آثار هنرمندان برای دریافت نشان ملی به صورت استانی ارزیابی می شود، گفت: در میان این ۲۸ اثر استانی، ۵ اثر برتر به ارزیابی ملی که آذرماه در تهران برگزار می شود، فرستاده خواهند شد.

هدی حکمتی با اشاره به اینکه آثار ارسالی تمامی استان ها در ارزیابی ملی، مجدداً توسط داوران برای دریافت نشان ملی مورد ارزیابی قرار می گیرند، اظهارداشت: نشان ملی صرفاً به آن اثر و نه هنرمند داده می شود اما برای هنرمند آن امتیازاتی همچون شرکت در نمایشگاه های بین المللی و ارائه تسهیلات قرض الحسنه در نظر گرفته می شود.

وی به نحوه امتیاز دهی آثار اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: حداکثر امتیاز برای هر اثر ۵ امتیاز است و اثری که بتواند حداقل امتیاز ۳ و نیم از ۵ کسب کند به ارزیابی ملی ارسال خواهد شد.

گفتنی است این ۲۸ اثر توسط سه داور صنایع دستی استان مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیاز دهی می شوند و پس از آن ۵ اثر برتر برای ارزیابی ملی ارسال خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.