۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۴
کد خبر: 558634

به‌دلیل بالابودن نرخ در دیگر بازارها ازجمله سبقت خودروسازان از بانک‌ها، پرداخت سود بالاتر توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فروش اوراق خزانه دولت با نرخ بیش از ۲۰درصد، بانک مرکزی برای مجاب‌کردن بانک‌ها به پرداخت تنها ۱۵درصد سود به سپرده‌ها راه دشواری در پیش خواهد داشت.

تکاپوی بانک‌ها برای حفظ سپرده‌گذاران

به گزارش قدس آنلاین، در کمتر از یک هفته تا پایان مهلت بانک‌ها برای تعدیل نرخ سود سپرده‌های علی‌الحساب به ۱۵درصد، برخی بانک‌ها برای جلوگیری از خروج احتمالی سپرده‌ها و کوچ آنها به سمت دیگر بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ترفندهای مختلف در تلاش هستند قبل از روز شنبه آینده دستکم تکلیف سپرده‌های کلان خود را روشن کنند؛ پیامک‌دادن به مشتریان، افتتاح حساب‌ با نرخ سود بالاتر و تمدید زودهنگام حساب‌های قبلی بخشی از ترفندهای دقیقه ۹۰بانک‌هاست.

با این همه به‌نظر می‌رسد به‌دلیل بالابودن نرخ در دیگر بازارها ازجمله سبقت خودروسازان از بانک‌ها، پرداخت سود بالاتر توسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری و فروش اوراق خزانه دولت با نرخ بیش از ۲۰ درصد، بانک مرکزی برای مجاب‌کردن بانک‌ها به پرداخت تنها ۱۵ درصد سود به سپرده‌ها راه دشواری در پیش خواهد داشت. برخی سپرده‌گذاران نگران کاهش نرخ سود سپرده‌های خود با مراجعه به شعب بانک‌ها درصدد یافتن راهی برای سپرده کردن پس‌اندازهای خود با نرخ سود بالاتر هستند و یکی از روش‌های پیشنهادشده متعارف از سوی شعب برخی بانک‌ها، بستن حساب‌های قبلی و افتتاح حساب جدید با نرخ سود بین ۱۸ تا ۲۰ درصد روزشمار است. یکی از روسای شعب بانک‌ها در واکنش به درخواست خبرنگار ما مبنی بر میزان سود پرداختی به سپرده بالای ۵۰ میلیون تومان می‌گوید: می‌توانید حساب یکساله با نرخ سود ۲۰ درصد افتتاح کنید؛ به شرط اینکه حداقل یک میلیون تومان همیشه در حساب باقی بماند. کارمند شعبه بانک دیگر هم می‌گوید: هم‌اکنون به شرطی که حداقل ۱۰۰ هزار تومان در حساب باقی بماند، نرخ سود ۱۸ درصد به‌صورت روزشمار پرداخت می‌کنیم.

با مراجعه به شعبه بانک دیگر با این پاسخ مواجه شدم که ۲ حساب جداگانه باز کنید؛ یکی حساب روزشمار با نرخ سود ۱۰ درصد و دیگری با نرخ سود ۲۰ درصد و هر وقت به پول‌تان نیاز بود، بخشی از سپرده‌تان به هر میزان به‌حساب نخست با نرخ سود ۱۰ درصد واریز می‌شود و مشکلی هم پیش نخواهد آمد. خانمی که به تازگی موفق شده بخشی از سپرده به گفته خودش ۵۰۰ میلیون تومانی‌اش را از یکی از مؤسسات اعتباری خارج کند، هنگام مراجعه به شعب یکی از بانک‌های دولتی با پیشنهاد جذاب‌تری مواجه می‌شود؛ افتتاح حساب بلندمدت یکساله با نرخ سود ۲۱ درصد و امکان دریافت تسهیلات به پشتوانه اصل سپرده با نرخ سود ۱۸ درصد. اما این، همه ماجرای تقلای سپرده‌گذاران نیست. روی دیگر سکه به تقلای بانک‌ها برای راضی نگه‌داشتن سپرده‌گذاران کلان برمی‌گردد که مشوق‌هایی همچون افتتاح حساب نزد صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها با نرخ سود بالای ۲۱ درصد، امکان دریافت تسهیلات و خدمات ویژه بانک‌ها و اعطای تسهیلات به افراد معرفی شده از سوی سپرده‌گذاران کلان را به اجرا گذاشته‌اند.

برخی مشتریان خاص بانک‌ها در روزهای اخیر با پیامک‌های جذاب‌تری از سوی شعب مربوطه مواجه شده‌اند که از آنها خواسته شده به بانک خود برای تعیین تکلیف سپرده‌هایشان مراجعه کرده و قبل از پایان مهلت قرارداد، اقدام به افتتاح حساب با شرایط جدید کنند. این در حالی است که پیمان قربانی، معاون اقتصادی بانک مرکزی پیش‌تر هشدار داده بود: براساس بخشنامه بانک مرکزی، ارائه هرگونه طرح و محصول برای جذب سپرده توسط بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، منوط به محاسبه و اعلام نرخ مؤثر سود آن به بانک مرکزی (با جزئیات کامل) و اخذ تأییدیه از این بانک است. به گفته وی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری مکلفند از اعمال هرگونه روشی که منجر به افزایش نرخ مؤثر سود سپرده‌ها شود، اجتناب کنند که ازجمله آن، اتخاذ روش‌های مختلف حسابداری و محاسباتی و یا اعمال تغییرات نرم‌افزاری در سیستم‌های رایانه‌ای است.

علی اکبر صادقی از کارشناسان بانکی و عضو پیشین یکی از مؤسسات اعتباری درباره بخشنامه بانک مرکزی برای رعایت نرخ سود ۱۵ درصدی در شبکه بانکی می‌گوید: بحث نرخ سود از اختیارات شورای پول و اعتبار است اما معتقدم نرخ سود در شبکه بانکی باید براساس عرضه و تقاضای بازار و همچنین به‌صورت آزاد و شناور باشد، اما اکنون که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار یک درصد معینی را اعلام کرده‌اند، همه باید به آن پایبند باشند. به گفته وی، همه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری باید التزام عملی خود را به این نرخ‌ها نشان دهند زیرا تخلف یک بانک یا مؤسسه مانع از اجرای کامل آن می‌شود.

در فروش شهریورماه امسال همچنان شرکت‌های خودروساز سود مشارکت را ۲۴ تا ۲۵ درصد و سود انصراف را ۲۱ تا ۲۲ درصد تعیین کرده‌اند؛ این در حالی است که بانک مرکزی اعلام کرده هیچ بانک یا خودروسازی حق ندارد با نرخی بالاتر از مصوبه شورای پول و اعتبار عمل کند. به گزارش تسنیم، همچنان خودروسازان تخلفات خود را ادامه داده و نرخ‌های مشارکت ۲۵ درصدی را برای جذب مشتری اعلام می‌کنند. بانک مرکزی پیش‌تر اعلام کرده بود که خودروسازان باید نرخ ۱۸ درصد در پیش فروش‌های خود لحاظ کنند.

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.