عضو کمیسیون آموزش گفت: متاسفانه نگاه به فرهنگ هم در آموزش و پرورش و هم در کشورمان یک نگاه دست چندمی است و این در حالی است که فرهنگ یک اصل است و مهمتر از آن نیست.

نگاه به فرهنگ در آموزش و پرورش نگاه دست چندمی است / همه می‌خواهند با نمره دانش آموز پُز بدهند

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام عبادی با تاکید بر اینکه بحث‌های فرهنگی آموزش و پرورش باید جدی‌تر گرفته شوند، گفت: الان در کشورمان با مشکلات فرهنگی از قبیل قانون گریزی و مسئولیت گریزی مواجه ایم و از طرفی فرهنگ کار جامعه مشکل دارد و فرهنگ برنامه ریزی درست و حسابی هم نداریم.

وی با بیان اینکه مشکلات ذکر شده و بسیاری دیگر از مشکلات طبیعتا منشاء فرهنگی دارد، چون نیروی انسانی ما دارای اشکال است، افزود: اگر می‌بینیم از در و دیوار اختلاس می‌بارد بخشی از آن به دلیل این است که نیروی پرورش یافته در آموزش و پرورش نیرویی نیست که مسئولیت پذیر و قانون پذیر باشد؛ لذا می‌بینیم که این ناهنجاری‌ها شکل می‌گیرد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت:گا‌ها نگاه‌ها بر این است که قوه قضائیه چگونه با معلول‌های قانون شکنی مقابله می‌کند مبارزه با معلول‌ها مهم و خوب است؛ اما ۱۰۰ برابر آن مبارزه با علت‌ها است علت‌ها را باید درست کنیم ودرست کردن علت‌ها هم با کار فرهنگی در آموزش و پرورش انجام می‌شود.

عبادی بیان کرد: امروز هم در سیستم آموزش و پرورش اولویت با مسائل علمی و دانش است و هم فرهنگ والدین اینگونه است. در واقع همه نگاه می‌کنند که دانش آموز چه نمره‌ای آورده تا با آن پز بدهند؛ البته در دنیا اینگونه نیست و به بحث‌های فرهنگی به اندازه بحث‌های علمی و شاید هم بیشتر اهمیت می‌دهند. در واقع زمانی که یک نیروی انسانی متناسب با فرهنگ جامعه خود تربیت شده باشد از فرهنگ مدنی بالایی نیز برخوردار است و لذا آن‌ها خیلی موفق هستند.

وی بیان کرد: وقتی نیرویی چه از نظر فرهنگ مدنی و چه از نظر فرهنگ اسلامی به خوبی توسط آموزش و پرورش تربیت می‌شود یقین بدانید که حکومت کردن بر چنین نیرویی ساده‌تر از انسان‌های قانون گریز، قانون ستیز و مسئولیت گریز است. اما به نظر من یکی از مهمترین مسائلی که از گذشته در آموزش و پرورش غفلت کرده ایم همین مسئله است. در واقع ما تا الان به مباحث فرهنگی توجه لازم را نداشته ایم و و این غفلت بزرگی بوده است.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: در خیلی از کشور‌ها وزارت فرهنگ و ارشاد آن‌ها با آموزش و پرورش یکی است؛ چرا که از نظر آن‌ها برای انجام کار فرهنگی جایی مهمتر از آموزش و پرورش وجود نداشته است؛ با این وجود در دولت اصلاحات شاهد بودیم که معاونت پرورشی در وزارت آموزش و پرورش حذف شد و این اوج فاجعه‌ای بود که می‌توانست در حوزه فرهنگ اتفاق بیفتد.

عبادی بیان کرد: متاسفانه نگاه به فرهنگ هم در آموزش و پرورش و هم در کشورمان یک نگاه دست چندمی است و این در حالی است که فرهنگ یک اصل است و مهمتر از آن نیست.

وی افزود: در هر حال وزیر آموزش و پرورش باید فرهنگ را جدی بگیرد و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را اجرایی کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.