۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۴
کد خبر: 558799

با نگاهی به آمار طلاق در شمال شهرها و به عنوان خط‌کش و تراز و همچنین با نگاه به آمار طلاق شمال شهر تهران که به نزدیک ۶۰ درصد رسیده است، می‌توانیم به این نتیجه برسیم که پول تنها عامل خوشبختی و دوام زندگی نیست.

قدس آنلاین- اگر پول دلیل دوام زندگی بود، باید شاهد کمترین آمار طلاق در قشر پردرآمد جامعه ‌بودیم؛ در صورتی که واقعیت عکس این ماجرا را نشان می‌دهد. بیشترین دلایل طلاق، اعتیاد زوجین، نبود تمکین، اختلاف‌های خانوادگی، تفاهم نداشتن و مسائلی از این دست است.

از طرفی پرداختن به معضل طلاق و انداختن توپ در زمین زوجین، مقداری دور از انصاف است. با تغییر سبک زندگی و تغییر و تحولات اجتماعی و تغییر سطح خواسته‌های زوجین از زندگی، هر روز بیشتر از پیش جای خالی آموزش مهارت‌های زندگی به چشم می‌خورد. مهارت‌هایی که بر اساس آن دختر و پسر قبل از ازدواج باید به شناخت کافی و لازم از خلق و خو و خواسته‌های روحی و عاطفی یکدیگر برسند.

این شناخت در بهبود کیفیت زندگی و تداوم آن بسیار تأثیرگذار است. شناختی که متأسفانه در بیشتر مواقع دختر و پسرها بعد از ازدواج و تشکیل خانواده از طریق آزمون و خطا به آن می‌رسند و گاه زمانی که دیگر دیر شده است.

تکیه به یک کلاس مشاوره‌ای قبل ازدواج در مراکز بهداشت که اطلاعات ناچیزی در اختیار زوج‌های جوان می‌گذارد و سپردن دختر و پسر به دست یکدیگر بدون هیچ شناخت دقیقی از روحیات طرف مقابل، کمی نگران کننده است. فرد باید از همان ابتدا به محض اینکه ذهنش توانایی پذیرش اطلاعات درباره جنس مخالف را داشت، تحت آموزش قرار گیرد.

نظام آموزش و پرورش نباید از نقش پرورشی و قدرت تأثیرگذاری خود غافل شود. دانشگاه با ارائه درس‌هایی قوی‌تر باید به حوزه شناخت روحیات و عواطف مادران و پدران آینده بیشتر کمک کند. دولت و رسانه‌ها باید جبهه‌ای فرهنگی در این زمینه به راه اندازند. دولت در زمینه فرهنگ‌سازی نشان داده است که توانایی بالایی دارد. باید هم‌کفو بودن زن و مرد در زندگی به تصویر کشیده شود. تفاوت کلی نگر بودن مرد و جزئی نگر بودن زن، تفاوت عقل عملی و عقل نظری بیان شود و مکمل بودن این تفاوت‌ها به تصویر کشیده شود. باید به دختر آموزش داده شود که از غرور مردانه غافل نشود و لطمه‌ای به این غرور وارد نکند که مرد حتی برخلاف میل ظاهری‌اش در پی جبران آن است. برای پسر از ظرافت زنانه سخن گفته شود. ظرافتی که در حوزه احساسات و عواطف و دیده شدن زن موج می‌زند و باید به پسر مسائلی که برای او کم اهمیت است، به دلیل جزئی نگر بودن زن و تفاوت با مرد آموزش داده شود. کم‌توجهی به این مسائل زمینه‌ساز مشکلات در ابتدای راه می‌شود و آگاهی داشتن به مسائلی از این دست زندگی را شیرین‌تر و بنیان خانواده را محکم‌تر می‌کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.