۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 558801

نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه کپنهاگ دانمارک ثابت می‌کند، افزایش کلسترول HDL که به آن کلسترول خوب گفته می‌شود نیز می‌تواند برای سلامتی مضر بوده و زمینه‌ساز مرگ زودهنگام شود.

آیا «کلسترول خوب» واقعاً خوب است؟

قدس آنلاین- نتایج یک پژوهش جدید در دانشگاه کپنهاگ دانمارک ثابت می‌کند، افزایش کلسترول HDL که به آن کلسترول خوب گفته می‌شود نیز می‌تواند برای سلامتی مضر بوده و زمینه‌ساز مرگ زودهنگام شود.

براساس این مطالعه که نتایج آن در نشریه پزشکی European Heart Journal به چاپ رسید، وضعیت ۱۱۶ هزار نفر در مدتی حدود ۶ سال بررسی شد که طی این زمان حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر از شرکت کنندگان فوت کردند.

پژوهشگران، مرگ این افراد را با توجه به داده‌های پزشکی بررسی کردند و به این نتیجه رسیدند که احتمال فوت در مردانی با سطح کلسترول خوب (HDL) بسیار بالا در خون تقریباً دو برابر بیشتر از مردان با سطح طبیعی این چربی خون است. در مورد خانم‌ها نیز این احتمال ۶۸ درصد بالاتر خواهد بود. همچنین این افراد بیشتر در معرض فوت ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی یا سرطان هستند.

البته براساس این پژوهش، سطح HDL بسیار پایین نیز می‌تواند، زمینه ساز مرگ زودهنگام محسوب شود. این در حالی است که میزان متوسط این چربی در خون، وضعیت پایدارتری از سلامتی را در پی خواهد داشت که برای آقایان ۹/۱ و برای خانم‌ها ۴/۲ مینی مول بر لیتر است.

نقش لیپوپروتئین‌های HDL جمع آوری مولکول‌های کلسترول جای گرفته در جداره عروق است تا به کبد منتقل شود. کبد نیز این مولکول‌ها را به کمک صفرا از طریق دستگاه گوارش دفع می‌کند. از آنجا که HDL کلسترول کلی خون را کاهش می‌دهد به آن کلسترول خوب اطلاق می‌شود. گرچه تا به حال ممکن بود، پزشکان مشکلی را متوجه بیماران با سطح HDL بالا ندانند و حتی افزایش آن را عامل محافظت در برابر بیماری‌های قلبی عروقی بدانند، اما پژوهش جدید، یک عامل هشدار جدی به حساب می‌آید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.