مشهد- مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان این مطلب که باتوجه به بحرانی که در بخش آب استان وجود دارد، به مراتب ایجاد شبکه‌های فاضلاب از سایر استان‌ها مورد نیازتر است، اظهار داشت: از ۲۴ سال قبل تاکنون که ایجاد شبکه‌های فاضلاب در شهرهای استان شروع شد به جز سبزوار که شبکه‌ای سنتی داشت در هیچ شهر دیگری شبکه فاضلابی وجود نداشت، متأسفانه باید عنوان کرد که بعد از ۲۴ سال از شروع پروژه‌های فاضلاب شهری، بیشتر از ۶۰ درصد نتوانستیم پیشرفت داشته باشیم که باید گفت تقریباً داریم در جا می‌زنیم. ما اگر بتوانیم ۷۰ درصد از آب را باز چرخانی کنیم، شرایط خیلی بهتر از این که هست خواهد شد.

اجرای شبکه فاضلاب خراسان رضوی پس از ۲۴ سال در جا می‌زند

قدس آنلاین-گروه استان ها-هاشم رسائی‌فر: اولین جشنواره ملی فناوری‌های آب با موضوع بهره وری و بازچرخابی در مشهد برگزار می‌شود. این جشنواره به مدت سه روز از بیست و یکم تا بیست و سوم شهریور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار خواهد شد.کامران داوری، مسئول برگزاری اولین جشنواره ملی فناوری‌های آب در خصوص این جشنواره گفت: این جشنواره در جهت کمک به ارائه راهکارهای لازم در جهت بهره وری بیشتر از آب در شرایط فعلی برگزار خواهد شد که در هفت محور و با حضور دستگاه‌ها و سازمان‌های مرتبط با بحث آب، شرایط و دغدغه‌های موجود در موضوع آب را مورد بررسی قرار خواهد داد.

وی همچنین با اشاره به اینکه مصرف آب در خراسان رضوی خیلی بیشتر از اندازه مجاز است، اظهار داشت: رشد سالانه شوری آب مشهد با روند جدید نگران کننده است و تا ۲۰ سال آینده EC ۳۰۰۰ را شاهد خواهیم بود که در توضیح این مورد کافی است بدانیم آب با EC بالاتر ۲۲۰۰ به هیچ عنوان قابل شرب نخواهد بود. ما با برگزاری جشنواره فناوری‌های آب تلاش می‌کنیم تا راهکارهایی برای مدیریت شرایط موجود مد نظر قرار دهیم تا قدری از نگرانی‌هایی که در این حوزه وجود دارد، کاسته شود.

پیشرفت کند در پروژه‌های فاضلاب شهری

حسین اسماعیلیان، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی شرایط موجود در بحث آب برای استان را شرایطی حادتر از سایر استان‌های کشور عنوان کرد و گفت: در بحث آب شرب در آینده مشکل و تنش آبی خواهیم داشت و باید برای حل آن چاره اندیشی کرد.

وی در ادامه افزود: عمده فعالیت ما در سال‌های اخیر جبران افت منابع آبی بوده است که با وجود افزایش ظرفیت از ۵۰۰۰ لیتر بر ثانیه به ۷۴۵۰ لیتر برای جبران عقب ماندگی‌ها کار بسیار سختی را در پیش داریم؛ به طور مثال چنانچه همین رقم ۷۴۰۰ لیتر بر ثانیه ثابت بماند، باید در افق ۱۴۲۰ به ۱۳ هزار لیتر در ثانیه برسد، این در حالی است که به هیچ عنوان در هیچ جای استان امکان حفر چاه‌های جدید وجود نخواهد داشت. با این شرایط در آینده چاره‌ای جز انتقال آب از سایر حوزه‌ها نخواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با بیان این مطلب که باتوجه به بحرانی که در بخش آب استان وجود دارد، به مراتب ایجاد شبکه‌های فاضلاب از سایر استان‌ها مورد نیازتر است، اظهار داشت: از ۲۴ سال قبل تاکنون که ایجاد شبکه‌های فاضلاب در شهرهای استان شروع شد به جز سبزوار که شبکه‌ای سنتی داشت در هیچ شهر دیگری شبکه فاضلابی وجود نداشت، متأسفانه باید عنوان کرد که بعد از ۲۴ سال از شروع پروژه‌های فاضلاب شهری، بیشتر از ۶۰ درصد نتوانستیم پیشرفت داشته باشیم که باید گفت تقریباً داریم در جا می‌زنیم. ما اگر بتوانیم ۷۰ درصد از آب را باز چرخانی کنیم، شرایط خیلی بهتر از این که هست خواهد شد.

۲۲۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در سال ۹۵ برای مشهد

سید علیرضا طباطبایی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ضمن اعلام استفاده بهینه از ظرفیت آبی در اختیار که یکی از موارد آن استفاده و بهره وری از پساب‌ها است، گفت: رویکرد شرکت آب و فاضلاب مشهد توسعه فاضلاب شهری است که در همین راستا سال گذشته ۲۲۵ کیلومتر شبکه فاضلاب به بهره برداری رسیده است، در سال ۹۶ نیز ۱۳۴کیلومتر شبکه ایجاد شده که امیدواریم تا پایان سال به ۲۵۰ کیلومتر برسد. در کنار توسعه شبکه فاضلاب بحث گسترش تصفیه خانه‌ها نیز مد نظر قرار گرفته که باید گفت ۲۶۳ هزار مترمکعب ظرفیت تصفیه داریم که ۱۶۳ هزار متر مکعب آن تاکنون به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه افزود: برای اینکه بتوانیم شرایط فعلی و موجود را مدیریت کنیم و نیز در آینده مشکلات کمتری داشته باشیم، باید در حوزه‌های تأمین آب، توزیع و مدیریت مصرف همزمان حرکت کنیم تا بتوانیم بحران آب را مدیریت کنیم.

انتقال آب دریای عمان به شرق کشور مراحل اداری را طی می‌کند

محمدحسین جعفری،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: در استان عمده مصارف آبی از منابع زیر زمینی با سهم ۷۸ درصدی است که با برداشت‌هایی که از آن می‌شود، شرایط هر چه می‌گذرد بحرانی‌تر می‌شود؛ به گونه‌ای که در ۳۷ محدوده مطالعاتی خراسان رضوی ۳۴ محدوده آن ممنوعه است و تعادل آبخوان‌ها برهم خورده است که از این ۳۴ محدوده ۱۵ محدوده وضعیت بحرانی دارند!

وی به احیای رودخانه کشف رود اشاره کرد و افزود: مطالعات خوبی در این خصوص انجام شده است و در نظر داریم از تجارب جهانی نیز استفاده کنیم تا به شکل مطلوب از آن استفاده کنیم. ضمن اینکه برای جبران کمبودهای موجود طرح مطالعاتی انتقال آب دریای عمان به شرق کشور مراحل اداری‌اش را طی کرده است که مصوبه سه استان سیستان و بلوچستان و خراسان‌های رضوی و جنوبی را هم دارد، اما آنچه که مسلم است هنوز زود است درباره این طرح قضاوت کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.