مشهد- چقدر تأسف برانگیز است در نزدیکی همین شهر مشهد که عنوان پر طمطراق بین‌المللی را نیز یدک می‌کشد، بسیاری از خانواده‌ها برای ضروری‌ترین نیازهای اولیه لنگ مانده‌اند.

آتش به اختیاری که رفع محرومیت حاشیه مشهد را هدف قرار داده است

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی: باورپذیر نیست در این دنیای رنگارنگ که برای بسیاری تعویض خانه، دکوراسیون، خودرو، مبل و ده‌ها قلم دیگر دغدغه است، اما برای یک زن سرپرست خانوار با دو کودک، داشتن سرویس بهداشتی آرزوست! و چه ناراحت کننده است که بدانی مشکل سرویس بهداشتی نه در بین جاده‌ها و شهرها بلکه در همین نزدیکی‌ها وجود دارد و بسیاری با آن مواجه‌اند و داشتن و بازسازی حمام هم برای خیلی از ساکنان حاشیه شهر آرزوی بزرگی است که برایشان باور پذیر نیست به این زودی‌ها بدان دست یابند.

چه کسی می‌تواند بشنود و از درد به خود نتابد که زن جوان ۲۰ ساله همشهریمان با بیماری سرطان با دو فرزند خردسال آرزوی داشتن یک حمام را با خود به گور برد، در حالی که برای خیلی‌ها داشتن سونا،استخر و جکوزی کمترین امکانات روز است.

فاصله طبقاتی فاحش

هر چند وجود چنین مسائل و کمبودهایی نشان از تبعیض فاحش و فاصله طبقاتی زیاد در اثر غفلت مسئولان است، با این همه کم نیستند افراد نیک اندیش و خیری که دغدغه شان برطرف کردن نیازهای محرومان و پوشاندن بخشی از کم کاری و غلفت مسئولان است.

گروه مردمی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) از این دست افرادی هستند که بدون هیچ چشمداشتی به صورت گمنام و بدون هر گونه تبلیغ و دعوت از مسئولان برای بریدن روبان و کلنگ زنی به صورت جهاد گونه شبانه روز در پی کم کردن رنج و درد محرومان هستند.

هم اکنون جمعی از این گروه که از سراسر ایران عضو دارد در حاشیه شهر مشهد بی سرو صدا با ارائه خدمات پزشکی، دندانپزشکی، فرهنگی و کارهای عمرانی از جمله ساخت حمام و سرویس بهداشتی و خانه در خدمت رسانی به محرومان و نیازمندان مشغول به کارند که ما هم توفیق یافتیم تا بتوانیم گوشه‌ای هر چند اندک از خدمات تأثیرگذار این زنان و مردان بی ادعا را که مصداقی بارز و نمونه‌ای برای آتش به اختیار هستند را نشان دهیم.

با مسئول گروه در مشهد همراه می‌شویم، با اینکه سرش شلوغ است و مدام با تلفن در حال رتق و فتق امور از جمله هماهنگی برای آوردن مصالح از قبیل کاشی و ایزوگام است تا به قول خودش کار بچه‌ها لنگ نماند با این حال می‌پذیرد تا پروژه‌های انجام شده و در حال کار را نشان دهد.

گودالی به اسم سرویس بهداشتی!

جواد رجب‌پور، ابتدا در کوچه پس کوچه‌های همت آباد درب خانه‌ای ۴۰ متری را می‌زند که به گفته او نه حمام داشته و نه سرویس بهداشتی و ساکنان سه نفره آن به دلیل نداشتن سرویس بهداشتی، سال‌ها مشکل اجابت مزاج را با کندن گودالی در گوشه حیاط ۳ در ۶ متری برطرف کرده بودند که علاوه بر خودشان ساکنان محله هم از بوی آزار دهنده آن در امان نبودند.

زن جوانی که هر چند در اثر فقر و فشار زمانه شکسته و پیرتر از سن واقعی‌اش به چشم می‌خورد در را باز می‌کند و با خوشحالی از کارهای بزرگی که گروه جهادی امام رضا(ع) برایشان شامل ایزوگام پشت بام، ساخت حمام و کف سازی انجام داده سخن می‌گوید که البته با وجود شن‌های مقابل خانه کار ادامه دارد تا سایر ضروریات نیز طی مدت حضور گروه در مشهد که تا پایان شهریور است نیز برای این خانواده محروم و کم بضاعت و بدون پدر تکمیل شود.

درآمد ۱۶ تومانی!

بعد به سراغ خانواده سه نفره دیگری می‌رویم که هر چند پدر خانواده در قید حیات است اما چهار سال بیکاری امان او را برای تأمین ضروری‌ترین احتیاجات بریده است، بخصوص که دارای دختری ۱۰ ساله است که با داشتن یک کلیه مشکل مثانه و اوتیسم هم دارد و رنج پدر و مادر را برای تأمین هزینه‌های درمان مضاعف کرده است.

بانوی خانواده که در حین جوانی مشکل آب مروارید دارد، در حالی که به گفته پزشک اگر درمان نکند با مشکل جدی مواجه می‌شود، می‌گوید: در کنار یارانه در حال حاضر تنها ممر درآمد ما بسته بندی مهر و تسبیح است که بابت هر بسته ۱۶ تومان! دستمزد می‌گیریم و کار دیگرمان شده جدا کردن آشغال و دانه‌هایی مانند بهار نارنج و لیمو عمانی که در ماه دستمزد ساعت‌ها کار کردن به ۱۰۰ هزار تومان هم نمی‌رسد.

تصور نمی‌کردیم کسی برایمان کاری بکند

همسرش هم در حالی که مدام دعاگوی کارهای خیر گروه جهادی امام رضا(ع) است، می‌گوید: هرگز تصور نمی‌کردیم که کسی سراغ ما بیاید و برایمان کاری بکند. به خاطر نداشتن درآمد، دخترم تاکنون به مدرسه نرفته است در حالی که حضور وی در مدرسه استثنایی با سرویس ماهانه، ۵۰۰ هزار تومان هزینه دارد.

رجب پور به دنبال این گفته پدر خانواده می‌گوید: کل زمین این خانه ۴۴ متر است که گروه جهادی امام رضا(ع) ساخت یک اتاق با داشتن آشپزخانه،سرویس بهداشتی و حمام را آغاز کرده است؛ چرا که اتاق کنونی که درآن زندگی می‌کنند با توجه به اینکه کارهای بسته بندی و پاک کردن گیاهان را انجام می‌دهند، بسیار کوچک است.

مردن با آرزوی داشتن حمام!

در مسیر رفتن به پروژه دیگر رجب پور می‌گوید: کار گروه این است که از قبل شناسایی مواردی که از اولویت بیشتری برخوردارند، انجام می‌شود و سپس با حضور گروه جهادی کار عمرانی آغاز می‌شود.

در همین حین به کوچه‌ای که با پارچه تسلیت سیاه پوش شده است، می‌رسیم رجب پور با اشاره به آن می‌گوید: این جا خانه زن جوان ۲۰ ساله‌ای با دو فرزند خردسال است که همسرش به خاطر ابتلا به بیماری سرطان او را رها کرده بود، قرار بود گروه جهادی در اولین حضور خود با تخریب حمام مخروبه قبلی یک باب حمام برای این بانو بسازد، اما وقتی گروه آمد تا کار را شروع کند متوجه شدیم این زن جوان که آرزو داشت خانه‌اش حمام داشته باشد دو روز پیش فوت کرده است.

زندگی ۹ نفره در فضایی ۵۰ متری

از این کوچه هم با این فکر که چرا این خواسته‌های طبیعی و ضروری به چشم مسئولان، سازمان‌های حمایتی و این همه مؤسسات خیریه نیامده است، عبور می‌کنیم و به پروژه دیگر می‌رسیم که گروه جهادی امام رضا(ع) در حال کار هستند، خانه‌ای ۵۰ تا ۶۰ متری که قرار است با ساخت یک اتاق خواب و پذیرایی در کنار یک آشپزخانه و حمام، یک عروس و داماد جوان، با هفت نفر دیگر شامل مادر بزرگ دیالیزی،مادر خانواده، فرزندان و دو بیمار کم توان ذهنی در کنار هم زندگی کنند، تا حداقل از مستأجری نجات یابند.

کار بعدی حضور در جمع ۱۰ نفر از بر و بچه‌های بی‌ادعای گروه جهادی با لهجه‌های مختلف مانند اصفهانی و بروجردی است که در کنار هم در حال کنده کاری و تخریب دستشویی مخروبه خانه‌ای هستند تا به جای آن حمام و دستشویی جدید بسازند و ساکنان آن که پنج نفر به اضافه پیرمردی که از بیماری روانی رنج می‌برد، خوشحال شوند.

دریکی دیگر از کوچه پس کوچه‌های سیس آباد جوانان با غیرت این گروه ایزوگام پشت بام، نما کاری برق کشی و سرویس بهداشتی و حمام یک خانواده چهار نفره را که اداره آن با زن سرپرست است را دنبال می‌کنند تا کمی از دردهای مادر خانواده که در این بی پولی باید نوه پسریش را به دلیل اعتیاد مادر نگهداری کند، کاسته است.

مصداق بارز آتش به اختیار

در راه بازگشت در حالی که خوشحالی و هیجان پیرمردی که گروه جهادی امام رضا(ع) برای خانواده پنج نفره او با داشتن دو دختر کم توان ذهنی حمام و سرویس بهداشتی ساخته است فراموش نشدنی است، از رجب پور می‌خواهیم کمی بیشتر در خصوص گروه جهادی امام رضا(ع) که کارهای او مصداق بارزی از آتش به اختیار است، توضیح دهد و او می‌گوید:از زمان تشکیل این گروه که مرکز اصلی آن در تهران است و از سراسر کشور عضو دارد، پنج سال می‌گذرد که دو سالی است رفع محرومیت را در حاشیه شهر مشهد آغاز کرده است.

وی فعالیت این گروه را در سطح کشور می‌داند که هدف آن ارائه کارهای فرهنگی، پزشکی، دندانپزشکی و عمرانی در حاشیه شهرها برای کم شدن محرومیت مردم است.

وی با بیان اینکه این گروه‌ها از ۱۵ مرداد تا ۲۰ شهریور در مشهد از استان هایی مانند گلستان، خوزستان، شیراز، تهران و اصفهان مستقر شده‌اند، اضافه می‌کند: حدود ۲۰۰۰ نفر در این قالب فعال هستند که کار گروه‌های پزشکی و دندانپزشکی به اتمام رسیده است و تنها گروه عمرانی و فرهنگی باقی ماندند.

ارائه خدمات دندانپزشکی برای ۱۰۰۰ نفر

وی با اشاره به اینکه قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در تهران گروه‌ها را حمایت و در این کار خیران نیز همکاری دارند، می‌گوید: امسال خدمات گروه جهادی امام رضا(ع) درمنطقه همت آباد،سیس آباد، قرقی و روستاهای اطراف از جمله معاینه رایگان، واکسن و سایر خدمات دامپزشکی به روستاها،معاینه و تحویل دارو به بیماران،معاینه و ترمیم دندان ارائه شد؛ به طوری که در بخش دندانپزشکی حدود ۱۰۰۰ نفر خدمات رایگان دریافت کردند.

وی تکمیل و ساخت سه باب منزل نیمه تمام و ساخت و بازسازی سرویس بهداشتی و حمام در حسینیه، مدرسه و منازل را از جمله پروژه هایی اعلام می‌کند که توسط گروه عمرانی دنبال می‌شود و اعضای گروه‌ها بعضاً ۳۰ تا ۴۰ نفره و حتی ۲۰۰ نفر نیز هستند که در بین افراد گروه جهادی حتی دانش آموزان وجود دارند که با نیت خالصانه به مردم محروم خدمت می‌کنند.

محرومیت تعجب برانگیز حاشیه شهر مشهد

وی با بیان اینکه موارد نیازمند کمک در حاشیه شهر مشهد بسیار زیاد است، می‌گوید: با توجه به ظرفیت مشهد، این شهر نباید چنین وضعیتی به لحاظ محرومیت داشته باشد. افرادی که از تهران و سایر شهرها برای برطرف کردن محرومیت حاشیه شهر مشهد می‌آیند از وجود این حجم محرومیت تعجب می‌کنند در حالی که نقاطی مانند همت آباد و سیس آباد چسبیده به شهر هستند.

به گفته وی قرارگاه جهادی امام رضا(ع) در تمام استان‌ها و شهرستان‌های کشور دارای نماینده است که اهداف گروه را برای برطرف کردن محرومیت مردم دنبال می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.