کرمانشاه- استاندار کرمانشاه سهم استان در میزان گلخانه‌های موجود درکشور را ناچیز دانست و تاکید کرد: استان کرمانشاه با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد بایدحداقل ۴ درصد گلخانه‌های کشوررا داشته باشد.

استان کرمانشاه باید حداقل ۴ درصد گلخانه‌های کشور را داشته باشد

به گزارش قدس آنلاین، اسدالله رازانی امروز دوشنبه در مراسم افتتاح باغات مدرن تنگه کنشت با حضور کلانتری، معاون رئیس جمهور و طهماسبی، معاون وزیر جهاد کشاورزی، گفت: پشت این تریبون قرار گرفتم تا هم افتتاح طرح های کشاورزی که  گزارشش رو دکتر شهبازی دادند و هم بابت افتتاح باغات مدرن تنگه کنشت که توسط نیروی زمین ارتش در غرب کشور انجام دادند، تشکر کنم.

وی افزود: بدون تردید استعداد اولیه  استان کرمانشاه در کشاورزی است و  هم اراضی وسیع و هم بارندگی خوب و هم آب قابل توجهی که در استان است این موضوع را تایید می کند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: به رغم اینکه مساحت استان ۱.۵ درصد مساحت کشوراست اما بیش از ۶ درصد از زمین های زراعی کشور  و بیش از ۸ درصد از آب های جاری کشور در استان ما قرار دارد.

وی اشاره ای به اجرای طرح پروژه گرمسیری داشت و گفت: به لطف رهبری و دولت امروز بزرگترین پروژه کشاورزی کشور که همان سامانه گرمسیری بوده در استان کرمانشاه در حال انجام است.

رازانی تصریح کرد: حوزه های آبی و کشاورزی بزرگ و متعدد دیگری هم در استان است و ۶۰۰ پروژه های بخش کشاورزی که گزارشش به تفکیک هم در اختیار دوستان قرار می گیرد از جمله این پروژه ها هستند.

وی ادامه داد: ما برنامه های مفصلی هم برای کشاورزی استان داریم و کارگروه کشاورزی مرتبا تشکیل می شود و زمینه زراعت، باغداری،  زنبور داری، گلخانه ها... ا. را در استان فراهم کرده‌ایم.

استاندار کرمانشاه، گفت: در ماه های اول حضور من در استان و بعد از تمرکزی که  در کشاورزی و ایجاد گلخانه ها پیدا کردیم متاسفانه از ۱۰ هزار هکتار گلخانه کشور ۳۸ هکتار در استان بود و سهم ما از این میزان ۴ دهم درصد بوده و این یک اشکال مهم بود.

وی تاکید کرد: سهم ما باید از گلخانه های کشور حداقل ۴ درصد می بود یعنی ما باید ۴۰۰ هکتار می داشتیم و براین امر تمرکز کردیم و سراغ اینکه کجا زمین  وجود دارد، رفتیم و دوستان ارتش این زمینه تنگه کنشت را معرفی کردن و ما کار را در این نقطه شروع کردیم.

رازانی ادامه داد: اداره آب و جهاد کشاوزی نیز مامور شدند بررسی کنند ببیند در این نقطه چه مقدار می توان کار کرد و  گفتند ۶ میلیون مکعب آب قابل ذخیره کردن است.

وی گفت: پیشنهاد جهاد کشاورزی ۳۰۰ هکتار بود که در ۱۰۰ هکتارش زعفران در پایه درختان کاشته شود.

 استاندار کرمانشاه با بیان اینکه دنبال این رفتیم که نهادهای مختلف بیایند با ارتش این کار را دنبال کنند، اما اتفاق نیفتاد، گفت:  به لحاظ حقوقی  امکان پذیر نشد و تقریبا مایوس شدیم و خودت دوستان ارتش این کار را انجام دادند.

وی خاطرنشان کرد: من یک سالی بود اینجا نیامده بودم و امروز واقعا خوشحال شدم و یکی از روز های شیرین زندگی من این است.

رازانی ادامه داد: سال گذشته در اینجا صبحانه ای هم خدمت دوستان ارتش بودیم و هیچ خبری نبود اما امروز بالاخره ۴۰ هکتار که خیلی اقدام مثبتی است در اینجا احداث شده و به بهره برداری رسید.

وی ابرازا امیدواری کرد، این پروژه توسعه یابد  و به ۳۰۰ هکتار مد نظر برسد.

استاندار کرمانشاه در پایان گفت: این منطقه  کنار شهر کرمانشاه بوده و پیش بینی می شود، بسیار در تلطیف هوای کرمانشاه نقش داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.