کرمانشاه- طرح مطالعات راه‌آهن غرب از سال ۱۳۶۹ آغاز و عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۸۰ کلید خورد و با وجود اینکه می بایست در سال ۱۳۹۴ به پایان می‌رسید اما پس از گذشت ۲۷ سال همچنان اسیر وعده‌های مسئولان برای بهره‌برداری است.

خط آهن کرمانشاه رویایی که به همت مسئولان گره خورده است

قدس آنلاین-گروه استان ها: در دولت دوم اصلاحات اقدام خاصی به‌جز کلنگ زنی برای این طرح انجام نشد، در دولت نهم و دهم نیز با آنکه توجه بیشتری به راه‌آهن غرب شد اما وعده افتتاح در سال ۱۳۹۰ به ۱۳۹۲ موکول شد اما با رفتن دولت دهم عملاً این طرح مهم ریلی از خط توسعه جا ماند.

با اجرای این خط قرار است ارتباط ریلی بین ایران و عراق از طریق مرز خسروی و درنتیجه ارتباط با اماکن متبرکه کربلا، نجف اشرف و همچنین اتصال راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به بندر لاذقیه واقع در ساحل دریای مدیترانه از طریق کشورهای عراق و سوریه برقرار شود.

پایان کار فرا نرسیده است

بالاخره پس از سال‌ها انتظار هم‌زمان با زادروز ثامن‌الحجج امام رضا(ع) نخستین قطار در تاریخ استان کرمانشاه و پس از ۲۷ سال پس از طی مسیر ملایر-کرمانشاه بااحتیاط کامل وارد ایستگاه کرمانشاه شد.

البته این پایان کار و به معنی آغاز تردد قطارهای مسافری نیست و بنا بر گفته مسئولان هنوز باید اقدام‌های دیگری برای آماده‌سازی ریل‌ها و ایستگاه‌های مسیر صورت گیرد.

مسیر ۱۱۰ کیلومتری ملایر- کرمانشاه ۱۳ ایستگاه دارد که ظاهراً در گام نخست سه ایستگاه آن آماده استفاده می‌شود و هنوز مشخص نیست که چه مقدار از اقدام‌های روسازی و ایمن‌سازی برای تائید نهایی ریل‌گذاری انجام‌شده و آیا برنامه‌ای برای سریع‌السیر کردن این خط ریلی وجود دارد یا  خیر؟

وعده استاندار

اسدالله رازانی، استاندار کرمانشاه روز ۱۱ مرداد در حاشیه بازدید از آخرین مراحل ساخت ایستگاه راه‌آهن کرمانشاه سعی کرد تا برخلاف سایر مسئولان مردم این استان را بیش‌ازحد امیدوار نکند از همین رو اذعان داشت: افتتاح رسمی راه‌آهن به معنی آمادگی برای جابجایی مسافر و بار نیست.

البته وی قول داد تا تمام تلاش خود را  برای فرایند آماده‌سازی به‌کارگیری کند.

هرچند که مجتبی نیک کردار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه امیدوار است شرکت راه‌آهن پس از تحویل گرفتن مسیر، اقدام به جذب نیرو و راه‌اندازی ایستگاه‌ها برای بهره‌برداری مردم کرده و تا پایان تابستان این مهم رقم بخورد اما به نظر می‌رسد این وعده کمی دور از انتظار است.

دولتمردان همراهی کنند

حشمت‌الله فلاحت پیشه، نماینده استان کرمانشاه که خط آهن کرمانشاه را یکی از عوامل توسعه این استان می‌داند اظهار می‌کند: اگرچه مسیر راه‌آهن احداث‌شده در حال حاضر، مسیری از تهران تا شهر کرمانشاه است، اما درواقع طرح اصلی، مسیر تهران تا بغداد است .

وی یادآور می‌شود: اگر این راه‌آهن به مرز برسد، جمهوری اسلامی به مهم‌ترین مزیت و مسیر اقتصادی برای حضور و کار اقتصادی در کشور عراق دست پیدا می‌کند.

وی اذعان می‌کند: در راستای اجرای کامل طرح راه‌آهن بغداد، توافقاتی هم با مقامات عراقی صورت گرفته و مقررشده ۱۲ کیلومتر باقیمانده با همکاری دو کشور احداث شود.

وی به نکته مهم دیگری هم اشاره می‌کند و آن این‌که مراسم افتتاح راه‌آهن یک مراسم نمادین صرف برای ارائه بیلان کاری نباشد.

وی می‌گوید: زمانی که راه‌آهن اصفهان - شیراز افتتاح شد به دلایلی مسئولان در افتتاح آن عجله کردند، درحالی‌که هنوز مشکلات زیرساختی مهمی داشت، برای همین در تمام سال‌های گذشته با مشکلات مهمی مواجه بود، اما ازآنجاکه این راه‌آهن عملاً به بهره‌برداری رسیده بود، هیچ‌گاه نه مسئولان استان فارس توانستند اعتباری برای رفع این مشکلات زیرساختی دریافت کنند و نه دولت و نمایندگان مجلس قادر بودند ردیف بودجه برای آن تعیین کنند از همین رو انتظار داریم راه‌آهن کرمانشاه به این بلا دچار نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.