بجنورد- وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه پیش‌نویس لایحه نظام پرداخت معلمان که از قبل وجود دارد، نیازمند بازنگری است، گفت: لایحه جدید ظرف دو ماه آینده به مجلس ارسال می‌شود.

لایحه نظام پرداخت معلمان ظرف دو ماه آینده به مجلس ارسال می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد بطحائی که برای افتتاح پروژه‌های متمرکز هفته دولت در نخستین سفر کاری خود به‌عنوان وزیر آموزش‌وپرورش به خراسان شمالی سفرکرده است، بعد از ظهر سه شنبه با برگزاری نشست خبری، در جمع خبرنگاران خراسان شمالی حاضر شد و به سؤالات آنان پاسخ گفت.

لایحه نظام پرداخت معلمان ظرف دو ماه آینده به مجلس ارسال می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش از بازنگری در لایحه پیش‌نویس نظام پرداخت معلمان و ارسال لایحه جدید ظرف دو ماه آینده به مجلس خبر داد و گفت: معیشت دغدغه بسیاری از فرهنگیان کشور است که در قانون برنامه ششم و نیز سند تحول آموزش‌وپرورش نیز ارتقای معیشت فرهنگیان موردتوجه قرارگرفته است.

بطحائی عنوان کرد: آنچه در لایحه نظام پرداخت معلمان به مجلس ارسال می‌شود، سنجش صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان است که متناسب با آن تفاوت‌هایی در نظام پرداخت ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: تأثیرگذاری در فرآیند یادگیری و یاددهی در مدرسه ازجمله مهم‌ترین شاخصه‌هایی است که در نظام رتبه‌بندی معلمان دنبال خواهیم کرد.

وی با تأکید بر اینکه متناسب با صلاحیت‌های معلمان، نظام پرداخت نیز تغییر خواهد کرد، گفت: به همین منظور افزایش‌هایی نیز در پرداخت‌ها صورت می‌گیرد.

مختصات الگوی زندگی اسلامی ایرانی در کتب درسی تقویت می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه یکی از مصادیق تعلیم و تربیت به‌ویژه در بخش عمومی تعمیق روحیه انقلابی گری است، اظهار کرد: بر این اساس دانش آموزان که آینده‌سازان کشور هستند، مختصات الگوی زندگی اسلامی ایرانی و مهارت‌های زندگی را باید آموزش ببینند.

بطحائی با تأکید بر اینکه این مهارت‌ها در دانش آموزان در آینده نیز بیشتر تقویت خواهد شد، افزود: فرزندان امروز که آینده انقلاب به دست آنان سپرده خواهد شد باید به‌گونه‌ای تربیت شوند که در آینده بتوانند همواره روحیه انقلابی گری و گذشت و ایثار را در زندگی خود پیاده‌سازی کنند.

وی بابیان اینکه در این زمینه گام‌های جدی‌تری را برخواهیم داشت، گفت: بخشی از این مهارت‌ها در کتاب‌های درسی باید آماده و بخشی نیز در برنامه‌های آموزشی و تربیتی و با تمرین و ممارست باید به دانش آموزان انتقال داده شود.

بدسلیقگی در شیوه‌نامه جذب معلمان

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به شیوه‌نامه اخیر جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی که شرایط و ضوابط خاصی ازجمله جزئیات مصاحبه و معاینات جسمی متعددی را برای جذب مطرح کرده بود، عنوان کرد: در ارسال این شیوه‌نامه بدسلیقگی صورت گرفته بود.

بطحائی تصریح کرد: این بدسلیقگی که سبب ایجاد سوءتفاهم‌هایی شد، ناشی از پیوستی بود که محورهای معاینات فنی و یا مصاحبه‌های پزشکی را تشریح کرده بود.

وی بابیان اینکه بر اساس اصول، این پیوست نباید با شیوه‌نامه ارسال می‌شد، عنوان کرد: این پیوست صرفاً برای تشکیل پرونده پزشکی برای دانشجویان و پیگیری معالجات آن‌ها بود و در پذیرش معلمان موردسنجش قرار نمی‌گیرد.

وی تصریح کرد: اکنون ابهامات در این خصوص رفع شده و نگرانی‌هایی که برای برخی متقاضیان ایجادشده بود حل‌شده است.

فضای مدرسه برای پذیرش دانش آموزان، بانشاط می‌شود

وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر اینکه بانشاط سازی و جذاب سازی مدارس یکی از برنامه‌های جدی در وزارتخانه متبوع است، اظهار کرد: باید بتوانیم با شیوه‌های مختلف، فضای مدرسه را برای پذیرش دانش آموزان، بانشاط کنیم.

بطحائی عنوان کرد: دانش آموزان باید با میل و رغبت بیشتری وارد مدرسه شوند که برای این منظور برنامه‌هایی را در پیش‌گرفته‌ایم.

وی افزود: تقویت کانون مدرسه یکی از این برنامه‌ها است که نه‌تنها متوقف نخواهد شد بلکه با برنامه‌ریزی صورت گرفته با حجم گسترده‌تری نسبت به گذشته ادامه پیدا خواهد کرد.

برچیده شدن کلاس‌های خشت و گِلی کشور تا پایان سال تحصیلی آینده

بطحائی از وجود هزار کلاس درس خشت و گلی در کشور خبر داد و اظهار کرد: تا پایان سال تحصیلی آینده هیچ مدرسه خشت و گل در کشور وجود نخواهد داشت.

وی گفت: برای تحقق این امر، اعتبارات خوبی در قانون برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ پیش‌بینی‌شده است.

ساماندهی نیروی انسانی از مشکلات جدی در حوزه آموزش‌وپرورش است

وزیر آموزش‌وپرورش ساماندهی نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش را یکی از مشکلات جدی در این حوزه برشمرد.

بطحائی تصریح کرد: به دلیل عدم توازن مناطق در نیازمندی آن‌ها به رشته‌های گوناگون، در برخی از مناطق شاهد به‌کارگیری نیروهای بازنشسته هستیم.

وی افزود: به دلیل اینکه نیروی انسانی را نمی‌توان در مناطقی که به رشته‌ای خاص موردنیاز است منتقل کرد بنابراین در آن منطقه از نیروی بازنشسته استفاده می‌شود.

نیروهای جوان در آموزش‌وپرورش به کار گرفته می‌شوند

وزیر آموزش‌وپرورش از جوان‌گرایی در بدنه این وزارتخانه خبر داد و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های ما استفاده از نیروهای جوان و باانرژی در امر تعلیم و تربیت است.

بطحائی تصریح کرد: البته این امر به معنای این نیست که نباید از ظرفیت افراد باتجربه استفاده کرد.

وی افزود: باید به‌تدریج به سمتی برویم که نیروهای جوان بتوانند عرصه بیشتری در سطح مدیریت میانی پیدا کنند تا در آینده از آن‌ها بتوان در لایه‌های مدیران ارشد بهره برد.

وی در خصوص بکار گیری نیروهای حق‌التدریس نیز گفت: این امر نیازمند اعمال ملاحظاتی است که در صورت تصویب طرحی که در دستور کار مجلس قرار دارد، برای ما لازم‌الاجرا خواهد بود.

۳۰ هزار واحد آموزشی غیرمستحکم در کشور وجود دارد

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: یکی از برنامه‌هایی که در وزارتخانه دولت دوازدهم به دنبال آن هستیم، نظام تضمین کیفیت است تا بتوانیم آموزش‌وپرورش را در حد یک استانداردی از کیفیت، تعریف کنیم.

بطحائی فضا و تجهیزات را یکی از مؤلفه‌های این استانداردسازی برشمرد و عنوان کرد: متأسفانه در حال حاضر ۳۰ درصد از مدارس کشور از استانداردهای لازم در بخش استحکام برخوردار نیستند.

وی تأکید کرد: ۳۰ هزار واحد آموزشی و مدرسه در کشور نیازمند بازسازی و مقاوم‌سازی است.

پرهیز از سیاسی‌کاری و حاشیه در وزارتخانه آموزش‌وپرورش دولت دوازدهم

وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: یکی از چالش‌های ما در این نهاد، سیاسی‌کاری است که آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم بر اساس مأموریت اصلی خود که تعلیم و تربیت است، از هرگونه اقداماتی به این شکل پرهیز خواهد کرد.

بطحائی تصریح کرد: گرایش و تعلقات سیاسی و سلیقه‌های گوناگون در این خصوص به‌هیچ‌عنوان نباید در مأموریت‌های اصلی آموزش‌وپرورش ورود پیدا کند.

وی گفت: اگر فردی در ستاد فرد دیگری فعالیت کرده اما نیروی شایسته‌ای است نباید به جهت تفاوت در سلیقه سیاسی، مورد کم مهری و کم‌توجهی قرار بگیرد.

وی ابراز امیدواری کرد: آموزش‌وپرورش در دولت دوازدهم بتواند با پرهیز از حاشیه، به متن اصلی وظایف خود بپردازد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.