قوچان-مشکل چندین ساله آب شرب روستای شهر کهنه یا همان قوچان عقیق، شماری از اهالی این روستا را وادار به تهیه طوماری به استاندار خراسان رضوی برای رسیدگی به این مشکل کرد.

طومار کم آبی «شهر عقیق» با حفر چاه جدید پیچیده می‌شود

قدس آنلاین-گروه استان ها-فاطمه معتمدی:  در این طومار که رونوشت آن به سازمان بازرسی استان، دفتر امام جمعه و اداره کل اطلاعات نیروی انتظامی شهرستان قوچان نیز ارسال شده، آمده است: از سال ۹۰ مشکلات آب شرب روستا به اداره آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان واگذار شد در حالی که تا قبل از آن کار توسط شورای روستا اداره می‌شد. با این حال با هدف رفع مشکلات حوزه آب شرب، اهالی با این واگذاری مخالفت نکردند.

در بخش دیگر آمده است: با گذشت حدود ۶ سال از زمان این واگذاری تاکنون هیچ اقدامی برای بهبود وضعیت آبرسانی به این روستا انجام نشده بویژه از سه سال گذشته با رفت و آمد و پیگیری‌های مکرر اهالی و اعتراض آنان در نهایت حدود ۱۶ ماه پیش نسبت به حفر کانال و لوله کشی اقدام شد. با این حال این کار تاکنون هیچ اثری برای مردم نداشته است. ضمن اینکه با توجه به مسیر طولانی و نیز روال کند کار باید ۱۰ سال منتظر ماند تا کار لوله کشی به اتمام برسد در حالی که اهالی روستای شهر کهنه خواستار آب شرب هستند نه لوله‌های خالی از آب!

در ادامه این طومار قید شده است: از سال گذشته، پیوسته و مکرر به اداره آب و فاضلاب مراجعه و بارها حضوراً با مسئولان برای رفع مشکل آب شرب صحبت شده است. با این حال عملاً هیچ اقدامی جز متهم کردن اهالی انجام نشده و مدعی‌اند بیش از ۹۰ مورد انشعاب غیر قانونی آب را قطع کرده‌اند.

در ادامه آمده است: اگر این انشعابات غیر قانونی قطع شده است که خروجی آن می‌شود، حدود سه اینچ آب، چرا هیچ تغییری در آبرسانی صورت نگرفته است و اهالی هر روز بدتر از روز گذشته، دچار کمبود آب و وضعیت بحرانی هستند.
همچنین تصریح شده است: در صورتی که مشکل آب شرب حل نشود، قانوناً نسبت به باز پس گیری شبکه از آب و فاضلاب روستایی اقدام خواهیم کرد.

مشکل آب در روستای ۵۰۰۰ نفری

یکی از اهالی روستا در گفت وگو با خبرنگار ما گفت: روستای شهرکهنه در هفت کیلومتری مسیر قوچان به فاروج قرار دارد که جمعیت ساکن آن حدود ۴۰۰۰ نفر است که از کمبود آب شرب رنج می‌برند.

وی افزود: تا قبل از این امور آب روستا دست شورا بود، اما از سال ۹۰ که کار به آب و فاضلاب روستایی واگذار شده، مشکل مردم نه تنها حل نشده، بلکه وضعیت از زمانی که متصدی، شورای روستا بود، بدتر نیز شده است.

وی اضافه کرد: هم اکنون جمعیت روستا با مشکل کمبود آب روبه رو هستند و پیگیری‌ها برای رفع این مسئله نیز نتیجه‌ای نداشته است.

وی با بیان اینکه نبود آب شرب مشکلاتی را برای ساکنان روستای شهر کهنه ایجاد کرده است، گفت: در یک نمونه، غسل میتی در روستا به خاطر قطع آب ساعت‌ها به تعویق افتاد.

وی ادامه داد: مردم روستا برای تأمین آب کشاورزی نیز دچار مشکل هستند به طوری که پس از ساخت سد ارداک، روستاهای بالادست سد به آب دسترسی دارند، اما روستای شهر کهنه که خودش قبلاً آب داشته، دچار مشکل شده است که در کنار آن برای تأمین آب شرب نیز مشکل دارند.

پمپ ضعیف

رئیس شورای روستا نیزبا بیان اینکه مشکل آب شرب در روستا بسیار زیاد است و تاکنون نامه هایی به استانداری و دادگستری در این خصوص ارائه شده است، گفت: در حالی پاسخ مسئولان آب و فاضلاب این است که برنامه برای رفع مشکل آب روستای شهر کهنه داریم که با صرف ۵ تا ۶ میلیون تومان می‌توانند با استفاده از پمپ با آمپر ۵ این مشکل را رفع کنند در حالی که اکنون از پمپ آمپر ۳ استفاده می‌کنند که بسیار ضعیف است.

وی با اشاره به تعویض سیستم لوله کشی آب روستا توسط پیمانکار شرکت آب و فاضلاب اضافه کرد: قرار بود، کل کار در دی ماه سال گذشته، تحویل داده شود در حالی که کار لوله کشی به کندی از سوی پیمانکار انجام می‌شود و تنها خیابان‌های روستا را کنده‌اند و رفته‌اند.

وی با اشاره به وجود ۱۵۰۰ خانوار با جمعیت حدود ۴۰۰۰ نفر در روستای شهر کهنه قوچان گفت: از جمعیت ساکن در روستا شمار قابل توجهی به دلیل مشکل آب شرب به قوچان مهاجرت کردند و اکنون زنان روستا مجبور هستند، مسافتی را تا منبع آب طی و نسبت به شستن ظروف و پوشاک و تأمین آب شرب اقدام کنند.

وی با بیان اینکه در برخی از مناطق که در ارتفاع بلند روستا قرار دارند در بیشتر موارد آب، شبانه روز قطع است، گفت: در مناطق مسطح نیز آب برای ساعات طولانی قطع و یا بسیار کم فشار است که با وجود حفر چاه نباید چنین مسله‌ای وجود داشته باشد، اما به دلیل تغییر پمپ آب و استفاده از پمپ با آمپر ضعیف، فشار آب بسیار کم و در بیشتر ساعات قطع است.

وی ادامه داد: وقتی کار دست شورای روستا بود، اهالی این قدر مشکل آب نداشتند، اما از زمانی که امور به آب و فاضلاب روستایی واگذار شده است، مردم با ساعت‌ها بی آبی و کم آبی روبه رو شده‌اند.

حفر چاه جدید برای حل مشکل کم آبی

مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان در خصوص گلایه اهالی روستای شهرکهنه اظهار داشت: آب شرب این روستا با ۱۰۶۲ خانوار و حدود ۳۳۲۰ نفر جمعیت که ۱۲۶۱ مشترک دارد، از دو حلقه چاه تأمین می‌شود.

هادی بهمنیار افزود: با توجه به افزایش تعداد مشترکین و همچنین مصرف آب شرب توسط برخی از مشترکین برای مصارف کشاورزی و دام بویژه در فصول گرم سال، مردم این روستا با کمبود آب روبه رو هستند.

وی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای رفع کم آبی در این روستا اضافه کرد: اصلاح و تعویض شبکه توزیع به طول پنج کیلومتر به دلیل فرسودگی و هدررفت آب، ساخت یک باب مخزن ذخیره آب شرب با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب، ساخت یک باب اتاقک کلریناتور و ایستگاه پمپاژ و بازسازی مخزن هوایی ۱۰۰ مترمکعبی از جمله اقدام‌های انجام شده توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی شهرستان قوچان است.

وی تصریح کرد: پیگیری اخذ مجوز تغییر محل و حفر چاه جدید،ادامه اصلاح و تعویض شبکه توزیع به طول ۹ کیلومتر،استانداردسازی انشعابات مشترکین و ساخت یک باب مخزن ذخیره دیگر با ظرفیت ۵۰۰ مترمکعب از برنامه‌های آتی شرکت برای کمک به تأمین آب شرب روستای شهر کهنه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.