خانم کاترین شاکدام تحلیلگر سیاسی با بیان اینکه یمن فراتر از آنچه هرکسی فکرش را می‌کند، مقاومت کرده است، گفت: شمال یمن، با مقاومت علیه ستمگران، خودش را بازیافته است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از  هفته نامه بیت المقدس؛ خانم کاترین شاکدام تحلیلگر سیاسی، نویسنده و مفسر مسائل غرب آسیا با تمرکز ویژه بر روی جنبش مقاومت یمن است. وی یکی از کارشناسان راشا تودی (RT) است که سابقه همکاری با ژورنال‌ها و خبرگزاری‌های مختلف جهانی را در پرونده دارد. او همچنین نویسنده کتاب «خیزش عربی؛ تحت لوای اولین امام» است که در سال 2015 منتشر شد.وضعیت بحرانی بهداشت و سلامت در یمن، سکوت سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان بهداشت جهانی، حمایت غرب و فروش سلاح به رژیم آل سعود، لزوم اتخاذ تصمیمی سریع پیش از وقوع فاجعه انسانی در یمن، تلاش رسانه‌های جریان اصلی غرب برای وارونه کردن حقیقت یمن و مقاومت مردم و جنبش مقاومت یمن در برابر مشکلات و مزدوران از محورهای اصلی گفت‌وگو با این نویسنده و تحلیل‌گر مسائل سیاسی بود.

متن کامل گفت‌وگو بدین شرح است:

مقامات یمنی بارها هشدار داده‌اند که وضعیت بهداشت در این کشور با توجه به حملات پیاپی رژیم سعودی بسیار وخیم است. محاصره یمن از سوی آل سعودی باعث کمبود شدید امکانات و تسهیلات پزشکی و بیمارستانی شده است. همچنین در مواجهه با این بحران انسانی و بهداشتی، داروهای کافی وجود ندارد. وضعیت انسانی در یمن را چگونه توصیف می‌کنید؟

از روزهای ابتدایی جنگ، یعنی اواخر مارس 2015، عربستان سعودی و ائتلاف نظامی آن به طور سیستماتیک، زیرساخت‌های غیرنظامیان یمنی را هدف قرار داده‌اند، از جمله بیمارستان‌ها، کلینیک‌ها و هرگونه ساختاری که یمن برای حفظ سیستم سلامت خود به آن متکی بوده است. محاصره یمن فقط باعث بدتر شدن وضعیتی می‌شود که خلأ بشردوستانه‌ای را ایجاد می‌کند. این خلأ معادل یک نسل‌کشی حمایت‌شده توسط دولت است.

من نمی‌خواستم از واژه نسل‌کشی استفاده کنم؛ اما زمانی که می‌بینیم هر چند دقیقه، کودکان بر اثر گرسنگی و وبا جانشان را از دست می‌دهند، زمانی که می‌بینیم جمعیتی که دو سال پیش 26 میلیون نفر بوده است و اکنون 24 میلیون نفر است، معتقدم که باید صدایمان را بالا ببریم تا همه آن را بشنوند.

اکنون درگیری یمن فراتر از درگیری سیاسی و ژئوپلیتیک است. شما تلاش واضحی را شاهد هستید که به دنبال محو مردمی است که انتخاب کرده‌اند در برابر آموزه‌های مذهبی و سیاسی وهابی-سلفی عربستان سعودی مقاومت کنند. در واقع جنگ علیه مردم یمن فراتر از یک خودسری است، آن یک جنایت زنده و فعال در برابر بشریت است. گمان نمی‌کنم تاریخ در برابر کسانی که انتخاب می‌کنند تا گریه‌های مردم یمن برای کمک را نادیده بگیرند، مهربان باشد.

نقش سازمان بهداشت جهانی در این میان چیست؟ آیا تاکنون گامی را در جهت یاری کودکان و غیرنظامیان یمنی برداشته است؟

سازمان بهداشت جهانی از کمک به مردم یمن بعد از اینکه گفته شد این سازمان در حال سازمان‌دهی کمپینی برای واکسیناسیون سراسری وبا است، دست کشید. در اوایل جولای، گفته شد که این سازمان طرح‌هایش را به این دلیل که دسترسی به یمن بسیار دشوار است، لغو کرد. این اقدامات در عوض اعمال فشار بر عربستان سعودی و درخواست برای ایجاد یک کانال بشردوستانه بود. به عبارتی سازمان بهداشت جهانی تصمیم گرفت به جای تغییر وضعیت از صحنه دور بماند.

موارد زیادی می‌تواند گفته شود از کسانی که در مواجهه با ناامیدی عقب کشیدند. «گناه» یک کلمه کاملاً مناسب و توانمندی برای توصیف این وضعیت نیست. در خصوص یمن، سازمان بهداشت جهانی با عدم مشارکت خود، یک اقدام نسل‌کشی را به گردن گرفته است.

در حال حاضر 95 درصد از همه استان‌های یمن تحت تأثیر وبا قرار گرفته‌اند. صدها هزار نفر از مردم یمن امروز در آستانه مرگ قرار دارند، درحالی‌که سازمان بهداشت جهانی به شدت در حال استدلال کردن است تا به نحوی به این صحنه ورود نکند.

همان‌طور که اشاره کردید، سازمان‌های بین‌المللی همچون سازمان بهداشت جهانی و حتی کشورهای حامی حقوق بشر در خصوص فاجعه در شرف وقوع یمن سکوت اختیار کرده‌اند. این سکوت مرگبار چه دلیلی می‌تواند داشته باشد؟

پول، بزدلی، تعصب و بی‌توجهی. یمن به این دلیل رها شده است که فقیر است، شیعه است و نمی‌تواند با قدرت لابی عربستان سعودی رقابت کند. می‌توانیم اینجا بنشینیم و از لحاظ سیاسی و حقوقی استدلال بیاوریم تا اینکه علائم غم و اندوه در چهره‌مان ظاهر شود اما در پایان آنچه با اهمیت است، قدرت است و پول. یمن چیزی ندارد اما عربستان سعودی همه را داراست. در حقیقت یمن نمونه کاملی از مظلومان در برابر ستمگران محسوب می‌شود. نظام جهانی تبدیل به محلی شده است که ستمگران قدرت می‌یابند؛ چراکه آن‌ها پول به ارمغان می‌آورند.

سرمایه داران غربی ممکن است پشت پوشش اصول دموکراتیکی که اسما خواهان آن هستند، پنهان شوند اما یمن تقریباً این پوشش را از فطرت واقعی آن‌ها کنار زده است. پیش ‌از این، یمن به گرگ‌هایی فروخته شده بود که یک نخبه می‌توانست مدعی آن شود که در سراسر شبه‌جزیره عربی، استبداد وجود دارد درحالی‌که نخبه دیگری می‌توانست جیب‌هایش را با پول پر کند.

هیچ‌کس نمی‌خواهد در خصوص یمن صحبت کند؛ چراکه این کار به معنای ایستادگی در برابر عربستان سعودی است و تاکنون افراد بسیار کمی، شجاعت این کار را داشته‌اند. بسیار نفرت‌انگیز است که 24 میلیون یمنی رها شده‌اند تا مرگ آهسته‌ای را بچشند درحالی‌که یک پادشاهی بتواند جنگش را ادامه دهد. اندوه‌آور است که جامعه جهانی همچنان از حقوق بشر و دموکراسی سخن می‌گوید درحالی‌که بینش انسانی‌اش را از دست داده است. امام علی (ع) گفته است که دو نوع انسان در این جهان وجود دارد: «برادر شما در ایمان یا برابر شما در انسانیت.» بشریت امروز ما به چه سویی رفته است زمانی که می‌توانیم سلاخی کودکان توسط مزدوران را تاب بیاوریم؟! بشریت ما به چه سویی رفته است، زمانی که اجازه می‌دهیم کودکان گرسنگی بکشند؟!

علاوه بر این سکوت سنگین، کشورهایی نظیر انگلستان و ایالات‌متحده نیز سیاست‌های حمایت گرایانه از عربستان سعودی را در پیش گرفته‌اند و با امضای قراردادهای عظیم فروش سلاح به این پادشاهی کمک می‌رسانند. چه توجیهی از سوی مقامات این کشورها برای فریب افکار عمومی‌شان ارائه می‌شود؟

شاکدام: بعضاً آن‌ها به توجیه هم نیاز ندارند! در حال حاضر آن‌ها در حال منحرف کردن منتقدان خود از طریق تغییر صورت‌مسئله هستند. همچنین آن‌ها تلاش می‌کنند تا رسانه‌های جریان اصلی در خصوص یمن زیاد سخن نگویند. البته وظیفه ما است تا این وضعیت را تغییر دهیم. ایالات‌متحده آمریکا و انگلستان همیشه این استدلال را داشته‌اند که حکومت‌هایشان قانون‌شکنی نمی‌کنند؛ اما نکته قابل توجه آن زمانی است که با اصطلاحات بازی می‌کنند؛ اقدامی که در نوع خودش یک جرم است. جهان غرب بر روی یک مجموعه نظامی در حال گسترش بنا شده است. آنچه در اینجا مشاهده می‌کنید، ظهور این نظام است. پول بر روی خون بی‌گناهان معامله می‌کند. این به نحوه بی‌رحمانه‌ای ساده است.

کارشناسان و فعالان بر این اعتقادند که در مواجهه با بحران انسانی یمن باید در سریع‌ترین زمان ممکن، تصمیمات جدی اتخاذ شود. در غیر این صورت شاهد فاجعه‌ای انسانی خواهیم بود. نظر شما چیست؟ چرا غرب سعی دارد تا مانع از بحرانی نشان دادن وضعیت مردم یمن شود؟ آیا کسانی که از این ظلم و بی‌عدالتی منتفع می‌شوند اجازه می‌دهند تا تصمیمات سریع و جدی گرفته شود؟

در حال حاضر یمن در حال تجربه یک فاجعه انسانی است. چند نفر باید بمیرند تا این بحران را یک جنگ واقعی بنامیم؟! آیا تلاش برای قتل‌عام کامل یک ملت کافی نیست؟! یمن صحنه هولناکی از تمام جنایاتی است که یک ملت می‌تواند علیه ملتی دیگر مرتکب شود. یمن به فراموشی محکوم شده است. مردمش از گرسنگی جان دادند، مرزهایش مورد تجاوز قرار گرفت، به ایمانش هجوم برده شد، تاریخ و رسومش در بازار سیاه به فروش رسانده شد و آینده‌اش رو نابودی رفت. هر چیزی که لازم بود تا ابد یمن را نابود کند، انجام شده است. با این وجود هنوز مردم یمن به جنبش مقاومت خود ادامه می‌دهند.

من از این هراس دارم که عربستان سعودی برای از بین بردن عهد مردم یمن، سلاح‌های جنگی خشن‌تری را به کار بگیرد. به مرحله‌ای رسیده‌ایم که پادشاهی سعودی، خودش را بسیار قدرتمند تصور می‌کند، به‌گونه‌ای که می‌تواند به‌آسانی سلاح‌های شیمیایی را علیه جمعیت غیرنظامی آن‌هم در سطح وسیع به کار ببرد. این همچون نوشته­ای بر روی دیوار است اگر ما به خواندن آن اهمیت بدهیم!

به عنوان آخرین سؤال، نقش مردم یمن و نیروهای انصارالله را در برابر مشکلات و مزدوران بیگانه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

صرف‌نظر از آنچه هرکسی ممکن است از لحاظ سیاسی تصور کند و فراتر از همه استدلال‌های مذهبی، باید بگویم که شجاعت بی‌نظیری در جنبش مقاومت یمن وجود دارد. در اینجا آنچه را خانم زینب (سلام‌الله علیها) به یزید گفت نقل‌قول می‌کنم. درست زمانی که یزید جنایت‌هایش علیه خاندان رسول‌الله (ص) را به رخ این بانو کشید، ایشان گفت: «تنها زیبایی دیدم.»

یمن فراتر از آنچه هرکسی فکرش را می‌کند، مقاومت کرده است. همچنین می‌توانم بگویم که شمال یمن، با مقاومت علیه ستمگران، خودش را بازیافته است. به عبارتی آنچه را که شما می‌بینید همان یمنی است که 14 قرن پیش در برابر شمشیر معاویه، یزید و هر ستمگر دیگری که بعد از آن‌ها آمد، مقاومت کرد. یمن دارای سابقه طولانی در مقاومت است و سرزمین‌هایش هرگز به دست بیگانه نیفتاده است.

به‌نوعی من از پذیرش اینکه آل سعود به آنچه دیگران نتوانستند بدان دست یابند، خواهند رسید، ابا دارم. جنبش مقاومت یمن از بلندهمتی‌های دموکراتیک یمن سخن می‌گوید، این تجسم حاکمیت یمن علیه دشمن است؛ دشمنی که به دنبال نابودی این ملت است.

جنبش مقاومت یمن هیچ‌گاه خاموش نخواهد شد؛ کسانیکه با دست خالی اما همراه با شأن و منزلتشان در برابر ستمگرانی ثروتمند و قدرتمند می‌ایستند. اگر کسی بخواهد ماهیت انقلاب امام حسین (ع) را درک کند، من به او می‌گویم که می‌تواند به یمن نگاه کند و بفهمد که این ایستادگی برای قدرت نیست بلکه خودداری از تعظیم در برابر قدرتی گمراه و تنفرآور است./

گفت وگو از: امیر محمد اسماعیلی

انتهای پیام

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.