اهواز_ معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در سفر دو روزه به خوزستان، ضمن بازدید از شهرک صنعتی شادگان و ناحیه صنعتی دارخوین، کلنگ احداث یک باب سیلوی گندم  را در این ناحیه صنعتی بر زمین زد و در مراسم کلنگ زنی سر درب ناحیه صنعتی دارخوین شرکت کرد.

بهبود وضعیت شهرک صنعتی شادگان نیاز به بسیج همگانی دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی؛ علی یزدانی در پایان برنامه روز نخست سفر خود، در فرمانداری شادگان در یک نشست صمیمی با تعدادی از صنعتگران این شهر به گفتگو نشست و از نزدیک در جریان مشکلات آن ها قرار گرفت.

وی در این جلسه با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، اظهار کرد: روند کنونی کشور، روندی رو به جلو است و اقتصاد در یک مسیر درست، منطقی و کارشناسانه قرار گرفته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه اشتغال و تولید یکی از مسایل مهم کشور است، گفت: بحث اشتغال و تولید یکی از بزرگترین دغدغه های مقام معظم وهبری است و در بیانات خود در نخستین جلسه دولت دوازهم این موضوع را مطرح فرمودند. اشتغال و تولید هم چنین یکی ازسیاست های دولت است که در قالب اقتصاد مقاومتی و در چارچوب سایر اسناد بالا دستی با همکاری و هماهنگی دستگاه های مختلف اجرایی در حال اجرا است.

یزدانی یادآور شد: گام های بزرگی برای رفع موانع تولید در کشور برداشته شده است ولی حجم و انبوه مشکلات به گونه ای بوده است که با وجود تلاش های گسترده، هنوز نگرانی ها به طور کامل مرتفع نگردیده است. طبق آمار سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران، میانگین بنگاه های تعطیل در شهرک ها و نواحی صنعتی ٢٠ درصد است.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با تاکید بر لزوم استفاده از فناوری های نوین در بحث صنایع کوچک، عنوان کرد: در وضعیت کنونی کشور و در شرایطی که رقابت، کیفیت و حداقل هزینه تمام شده حرف نخست را می زند، استفاده از فناوری در صنایع اهمیت ویژه ای دارد بنابراین نوع نگاه بنگاه ها به بازار باید تغییر کند.

وی گفت: اگر واحدها در حوزه بازاریابی نوین اقدامی نکنند، بنگاه ها به مرور دچار آسیب می شوند بنابراین اگر نوع نگاه بنگاه ها در بازار تغییر نکند، در آینده و در هر دولتی، به ناچار تعطیل می شوند. امروزه بنگاه های خدماتی توزیعی که از فناوری های نوین بهره می برند، می توانند به طور مستقیم با مردم در ارتباط باشند.

یزدانی با بیان این که مشکلات فرا روی صنایع متوسط و کوچک شناسایی شده است، خاطرنشان کرد: لیست مشکلات صنایع کوچک در اختیار مجلس قرار گرفته است و برای نمایندگان هم ارسال خواهد شد چون رفع برخی مشکلات در بحث صنایع کوچک و متوسط به تغییر قانون نیاز دارد و امیدواریم با ارائه لایحه از سوی دولت یا ارائه طرح توسط مجلس گامی مثبت در جهت بهبود وضعیت سرمایه گذاری در کشور برداریم.

وی تاکید کرد: تعطیلی واردات به جهت حمایت از صنایع خلاف قانون است و طبق فرمایش مقام معظم رهبری تنها به شرطی که در داخل به میزان کافی محصول با کیفیت در راستای حقوق مصرف کننده تولید شود، می توان از واردات صرف نظر کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ۹۶ درصد بنگاه های صنعتی کشور را بنگاه های متوسط و کوچک عنوان کرد و گفت: در بین بنگاه های کوچک و متوسط ۳۵۰۰ بنگاه بالای صد نفر شاغل دارند و ۹۲ درصد باقی مانده زیری ۱۰۰ نفر اشتغال دارند به همین دلیل مشکلات شان بیش از بنگاه های بزرگ است.

وی با تاکید بر اهمیت آموزش در بنگاه های کوچک و متوسط اذعان داشت: بنگاه های کوچک عمدتا به آموزش و پژوهش توجه کمتری دارند و بعضاً بازار جهانی را نمی بینند. به همین دلیل نگاه ما در سازمان صنایع کوچک معطوف به آموزش این بنگاه ها است و در راستای حمایت از این بنگاه ها در داخل شهرک ها  و نواحی صنعتی، آموزش همه جانبه را به عنوان یک اصل و به صورت رایگان در اختیار آن ها قرار داده ایم.

یزدانی درخصوص تمهیدات سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران برای افزایش سرمایه گذاری در این شهرک ها گفت:۵۰ درصد هزینه طرح تحقیقاتی بنگاه ها و نیمی از هزینه شرکت در نمایشگاه های داخلی و خارجی از سوی سازمان صنایع کوچک تقبل می شود. همچنین در حوزه استاندارد همه هزینه ها در بحث بازرسی و آزمایشگاه در مناطق کمتر توسعه یافته از سوی شرکت شهرکهای صنعتی استانها پرداخت می شود.

وی افزود: به مدت یک سال دفاتر سازمان را در اختیار شرکت های مشاور و دانش بنیان قرار می

دهیم تا بتوانند روی پای خود بایستند و با بنگاه ها ارتباط متقابل برقرار کنند و در سال دوم هم تنها ۵۰ درصد هزینه این دفاتر گرفته می شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در حوزه تشکیل خوشه های صنعتی، در استان خوزستان چهار خوشه از ده خوشه شناسایی شده، تکمیل شده است و اگر همه ذی نفعان در این خوشه ها همکاری کنند، در بحث تامین مواد اولیه و نیز بازار موفق تر عمل خواهند کرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران ادامه داد: برنامه های دولت دوازدهم در همه ابعاد چارچوب مشخصی دارد و برنامه های حوزه صنعت، معدن و تجارت در چهارسال آینده تعیین شده و دولت از هر طرحی در راستای حمایت از بنگاه ها استقبال می کند.

وی با بیان اینکه باید در شهرک های صنعتی شادگان تحول صورت بگیرد، عنوان کرد: در تکمیل زیرساخت ها باید تحول ایجاد شود و مبلمان شهری، روشنایی و راه های دسترسی در بهترین شکل ممکن احداث شود تا شهرک های صنعتی شاداب تر شوند و مراکز تولیدی به مراکز زندگی تبدیل شوند.

یزدانی خاطرنشان کرد: در شهرستان شادگان پتانسیل هایی در حوزه معدن و صنایع معدنی وجود دارد که ظرفیت سرمایه گذاری کلان خارجی و داخلی دارد و می تواند اشتغال زیادی ایجاد کند. همچنین از محل یک و نیم میلیارد دلاری به پیشنهاد دولت در مجلس تصویب و با موافقت مقام معظم رهبری اولویت هایی در برخی مناطق از جمله مناطق کمتر توسعه یافته مشخص شده است که پتانسیلی برای توسعه شهرستان شادگان به شمار می رود.

وی افزود: معاونت روستایی ریاست جمهوری منابع بودجه ای برای صنایع روستایی و مستقر در مناطق محروم در نظر گرفته است که می تواند در شادگان هزینه شود.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران درخصوص بهبود شرایط شهرک صنعتی شادگان گفت: برای کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل در داخل و خارج شهرک های صنعتی باید با کمک دانشگاهیان و تشکل های صنعتی عارضه یابی دقیق صورت بگیرد تا راهکارهای درست ارائه و نسخه واحد پیچیده شود.

در ادامه مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی خوزستان در آیین کلنگ زنی  احداث سیلوی گندم در ناحیه صنعتی دارخوین گفت: این سیلو با اعتباری بالغ بر ۵۵ میلیارد ریال درزمینی به مساحت یک هکتار راه اندازی و باعث اشتغال مستقیم ۲۰ نفر خواهد شد.

اخلاق محمدیان افزود: احداث سر درب ناحیه صنعتی دارخوین نیز با اعتباری بالغ بر یک میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال در مساحت ۴۵ متر مربع از محل تامین اعتبارات نفت احداث شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.