محمد جواد ایروانی گفت متاسفانه روندهای موجود در سیاست‌های تجاری نشان می­‌دهد که واردات در حال تقویت و صادرات در حال تضعیف است.

واردات تقویت و صادرات تضعیف شد

به گزارش قدس آنلاین، محمد جواد ایروانی وزیر اسبق اقتصاد در خصوص دلایل نامناسب وضعیت تجاری کشور اظهار کرد: متاسفانه روندهای موجود در سیاست‌های تجاری نشان می­‌دهد که واردات در حال تقویت و صادرات در حال تضعیف است.

وی افزود: با کاهش بی­ رویه تعرفه­‌ها از سال ۱۳۹۱ به بهانه رقابتی شدن کالاهای داخلی در برابر کالاهای خارجی، صادرات غیرنفتی در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال ۱۳۹۰ عملا ثابت ماند. ضمن اینکه تعرفه­‌ها از کارکرد خود که به عنوان ابزاری برای کنترل و مدیریت واردات و نیز گسترش تولید و توسعه، نیز کنار گذاشته شدند.

وزیر اسبق اقتصاد تصریح کرد: فرآیند ثبت سفارش کالا که سازوکاری برای اعمال نظارت دولت بر بازارهای داخلی بود و یک ابزار شفافیت­ آفرین بود به تدریج در حال کم­رنگ شدن است و وزیر صنعت رسماً در رسانه­‌ها اعلام کرده ثبت سفارش به علت شرایط جنگ تحمیلی در کشور ایجاد شده­‌اند و باید برچیده شوند. حال آنکه این سازوکارها سابقه تاریخی و قانونی هفتاد ساله دارند و ابزار عالی شفافیت و در خدمت رقابت و موضوعی کاملاً منطقی و علمی است.

ایروانی گفت: حساسیت نسبت به واردات کالاهای غیرضرور کاهش یافته است و دولت، واردات ده گروه کالایی را که غیرمجاز بود آزاد کرد و در عمل منابع ارزی محدود کشور در شرایط نصف شدن قیمت نفت بجای تخصیص بهینه ارز به موارد بدون اولویت تخصیص می­‌یابد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان کرد: حمایت از تولید داخلی با اتخاذ تدابیری نظارتی برای واردات کالاهای مشابه خارجی و حتی کالاهای خارجی که امکان ساخت داخلی دارد امکان­پذیر است و در این مسیر سیاستها و ابزارهای تجاری فوق نقش اساسی دارند ولی در شرایط کنونی عملکرد معکوس دارند و قوانین و دستورالعلمهای محدود کننده صرفاً به زمان عرضه و مصرف معطوف شده­ اند که اصلاً اثربخشی لازم را ندارند.

وزیر اسبق اقتصاد عنوان کرد: متاسفانه باید اذعان کرد اکنون قاچاق به عنوان یک آسیب جدی تلقی نمی­‌گردد و سیاستهای تجاری در مواجهه راهبردی با آن و در عمل اثربخشی مناسبی در مواجهه با آن مشاهده نمی­‌شود. حتی به بهانه نبود امکانات جدید کنترلی مانند ایکس­ری، کنترلهای متعارف دستی و موردی هم که در گذشته اعمال می­شد، رنگ باخته است.

ایروانی عنوان کرد: در حالی که مرتب ادعا می­شد مقابله با قاچاق واردات کالا صرفاً با کاهش تعرفه­‌ها امکان­پذیر است معذالک نه تنها کاهش تعرفه ­ها تأثیرگذار نبوده بلکه با سه برابر شدن نرخ ارز خارجی و کاهش شدید تعرفه­ ها باز هم قاچاق به شدت افزایش یافته و تا ۲۵ میلیارد دلار تخمین و اعلام شده است.

وی خاطرنشان کرد: سازوکارهای مستقر نظارتی مانند طرح شبنم به بهانه­ های گوناگون توسط دولت تعطیل شدند و یا مصرانه در حال تعطیل کردن آنها هستند. مثل کارت سوخت که صرفاً برقراری آن با مقاومت و همت مجلس باعث اجتناب از زیانهای عظیم به منابع ارزی کشور شده است و باز هم تئوری آقایان مبنی بر اینکه صرف بازی با قیمت مصرف کنترل می­شود به شکست انجامید.   در حال حاضر بحران افزایش مصرف سوخت دوباره ایجاد شده و معلوم شد که دو نرخی بودن سوخت که یعنی پرمصرف­ها بیشتر بپردازند چقدر مؤثر و کارساز بوده است.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.