دبیرکل حزب‌الله لبنان در واکنش به اظهارات برخی از مقامات عراقی درباره توافق اخیر قلمون، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان خطاب به مردم عراق پیامی صادر  کرد.

در این بیانیه آمده است: امروز از اظهارات برخی از برادران در دولت عراق درباره روند مذاکرات اخیر در منطقه قلمون سوریه، مطلع شدم و برخی از واکنش‌های شخصیت‌ها و طرف‌های مختلف عراقی درباره این موضوع را خواندم. من از موضع برادری و محبت، تمایل دارم که در این خصوص به موارد ذیل اشاره کنم.

1. توافق قلمون منجر به انتقال برخی از تروریست‌های داعشی از خاک سوریه به خاک سوریه یعنی از قلمون غربی سوریه به دیرالزور شد و اینگونه نیست که این تروریست‌ها از خاک لبنان به سرزمین عراق منتقل شده باشند، زیرا بیشتر تروریست‌های قلمون سوریه، سوری بودند و تعداد آن‌ها در لبنان بسیار کم بود.

2.تعداد  تروریست‌هایی که از قلمون غربی به دیرالزور منتقل شدند 310 نفر است که آن‌ها عناصر شکست خورده‌ای هستند که تسلیم شده و فاقده اراده لازم برای مبارزه هستند یعنی هیچ نمی‌توانند معادله نبرد در استان دیرالزور را تغییر دهند، زیرا همانگونه که گفته می‌شود، هزاران تروریست در این منطقه وجود دارد.

3. منطقه‌ای که تروریست‌ها به آن‌ منتقل شدند خط جبهه در بادیه سوریه است که همه می‌دانند ارتش سوریه و همپیمانانش از چند ماه پیش وارد نبرد شدیدی در این منطقه شده‌اند. نوک پیکان در حمله نیروهای ارتش سوریه به بادیه سوریه گروه تروریستی داعش بود و حزب‌الله شهدای زیادی را در آنجا تقدیم کرده و می‌کند، در نتیجه ما این تروریست‌های شکست خورده را از جبهه‌ای که خود در آنجا می‌جنگیم به جبهه دیگری که باز خود در آنجا می‌جنگیم انتقال دادیم.

4.در لبنان مسأله‌ای انسانی و ملی فراگیری داشتیم که همان مسأله نظامیان ربوده شده لبنانی از سوی داعش است که چند سال پیش رخ داد و اجماع لبنانی‌ها بر این بود که سرنوشت آن‌ها مشخص شود یعنی اگر زنده هستند، آزاد شوند و اگر به شهادت رسیده‌اند، اجساد آن‌ها باز گردانده شود. تنها راه باقی مانده برای حل نهایی این موضوع انسانی و ملی، گفتگو با داعش بود، زیرا این گروه تروریستی با مشخص شدن سرنوشت این نظامیان مخالفت می‌کرد و در نهایت بعد از نبردی بسیار سخت در دو طرف مرزهای لبنان و سوریه و بعد از اینکه بیشتر نیرو و مساحت تحت اشغال خود را از دست داد، تسلیم شد و اعتراف کرد. ما می‌توانستیم از لحاظ نظامی به این نبرد فیصله بدهیم و این کار برای ما آسان و ممکن بود، اما در این صورت سرنوشت نظامیان ربوده شده مشخص نمی‌شد.

5. تمایل دارم که برادران عزیز بگویم که از ابتدای جنگ علیه سوریه، حزب‌الله با تمام قدرت در کنار ارتش سوریه وارد جبهه‌های نبرد و مبارزه با گروه‌های تکفیری شده و در بسیاری از این میادین در کنار ارتش سوریه که همیشه امکانات تروریست‌های تکفیری را از بین برده و هرگز از استراتژی مهار آن‌ها استفاده نکرده است، جنگیده است.

هدف همه ما پیروزی علیه تکفیری‌ها از طریق نبرد با آن‌ها است اما تاکتیک هر میدانی را فرمانده آن که می‌داند چگونه پیروزی را محقق کند، انتخاب می‌کند.

6.حزب‌الله هرگز از نبرد با داعش در هیچ مکانی کوتاهی نمی‌کند و هر جایی که نیاز باشد حزب‌الله آنجا حضور دارد و شما این را خوب می‌دانید. حزب الله آن طرفی نیست که بشود در انگیزه یا شجاعت و صداقت آن به‌ویژه در این نبرد شک و ایجاد تردید کرد. همچنین صحیح نیست که انگشت اتهام به سوی دولت سوریه نشانه رود، زیرا این توافق توافق حزب‌الله بود و دولت سوریه که امروز ارتش آن در بسیاری از جبهه‌ها علیه داعش می جنگد و هر روز شهدای زیادی در این راه تقدیم می‌کند، آن را پذیرفت.

7. ما به مشارکت برادران مجاهد عراقی از گروه‌های مقاومت این کشور که از روزهای اول نبرد در سوریه به حضور در این کشور شتافتند افتخار می‌کنیم. ما در کنار آن‌ها جنگیدیم و هر دوی ما در این راه شهید تقدیم کردیم. قهرمانانان عراقی همچنان در همان جبهه‌ها می‌جنگند و معادله‌ها را تغییر می‌دهند و ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم. ما از حضور همیشگی و جانفشانی‌های بزرگ آن‌ها در راه دفاع از امت و مقدسات تشکر می‌کنیم.

در پایان به همه عراقی‌ها پیروزی‌های عظیمی را که با خون‌های خود و با جانفشانی نیروهای مسلح قهرمان و نیروهای داوطلب مردمیشان محقق شد، تبریک می‌گوییم.

من به شما می‌گویم که نبرد و سرنوشت ما یکی است، و پیروزی ما علیه تکفیری‌ها و تروریست‌ها و همپیمانان و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها تاریخی خواهد بود و هیچ چیزی نمی‌تواند بردران ما را متزلزل کند.

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت دو روز قبل قلمون غربی را از لوث تروریسم آزاد کردند و بدین ترتیب کل ارتفاعات لبنان از لوث تروریسم آزاد شد.

همچنین به موجب توافقی بین حزب‌الله و گروه تروریستی داعش، تروریست‌های داعشی از قلمون غربی به البوکمال در دیرالزور منتقل شدند.

این در حالی است که حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در نشست خبری خود اظهار داشت: انتقال تعداد بیشماری از تروریست‌های داعش به مناطق مرزی با عراق امری غیرقابل قبول است.

وی افزود: امیدوار بودم با ما هم در این زمینه مذاکره شود و نظر ما را هم جویا شوند. به نظر ما هیچ توجیهی برای مذاکره با تروریست‌ها وجود ندارد.

العبادی دولت سوریه را به انجام تحقیقات در این موضوع دعوت کرد و افزود: ما تلاش نمی‌کنیم داعش را مهار کنیم بلکه به دنبال نابودی آن هستیم.

منبع: المنار

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.