مشهد- جعبه‌های مداد رنگی، جامدادی، لیوان و قمقه آب، انواع تراش و پاک‌کن‌های جور واجور،دفترهای ۴۰ برگ،۶۰ برگ و ۱۰۰ برگ ساده و فانتزی و با طرح‌های مختلف و شاد در کنار انواع مداد سیاه و قرمز با شکل‌ها و اندازه‌های مختلف، در ویترین فروشگاه خودنمایی می‌کنند و تا چند روز دیگر در این مغازه‌ها به اصطلاح جای سوزن انداختن پیدا نخواهد شد و هر دانش آموزی سعی می‌کند از بهترین ترفندها برای متقاعد کردن پدر و مادر برای خرید بهترین و شیک‌ترین نوشت افزار مورد پسند خود در سال تحصیلی جدید استفاده کند.

فروش نوشت افزار با تصاویر خارجی ممنوع است

فاطمه معتمدی: هر چند هم اکنون این فروشگاه‌ها خلوت است اما صاحبان آن در حال پر و تکمیل کردن قفسه‌ها و ویترین مغازه از طرح‌های مختلف و متعدد اقلام نوشت افزار هستند، چرا که بخوبی می‌دانند بزودی و همزمان با توزیع کتب درسی از ۱۵ شهریور ماه این فروشگاه‌ها شلوغ و مملو از جنب و جوش و سر صدای دانش‌آموزان می‌شود و به اصطلاح فرصت سر خاراندن هم نخواهند داشت.

گرانی ۵ درصدی

میر اسکندری یکی از همین صاحبان فروشگاه‌ها است که می‌گوید: همه چیز برای اول مهر آماده است و در حال رفع کم و کاستی‌های احتمالی هستیم.

وی که سابقه ۴۰ ساله در فروش نوشت افزار دارد درباره تغییرات قیمتی ملزومات تحصیل در سال جاری می‌گوید: تغییرات قیمتی تولیدات داخل خیلی اندک و در حد پنج درصد است و با توجه به افزایش تولیدات داخلی و کیفیت بالا نسبت به گذشته چندان نیاز نیست که نوشت افزار از خارج کشور(چین) وارد شود ضمن اینکه اقبال مردم برای خرید جنس ایرانی بیشتر شده است.

کف قیمتی ۲۰ تا ۵۰ هزار تومانی

وی درباره کف قیمتی خرید نوشت افزار می‌گوید: در حال حاضر خانواده‌ها می‌توانند یک پک ملزومات تحصیل ایرانی، شامل اقلامی مانند مداد، تراش، پاک کن، دفاتر و مداد رنگی را با قیمتی بین ۲۰ تا ۵۰ هزار تومان خریداری کنند.
وی درباره طرح‌های جلد دفاتر تصریح می‌کند: طرح‌ها از نمونه‌هایی مانند بت من و السا به سمت طرح‌های ایرانی سوق یافته است و اقبال مردم برای خرید دفاتر با تصاویر شهداء، مکان‌های تاریخی و شخصیت‌های ملی مذهبی بیشتر شده است.

شروع ۱۰ درصدی

فروشنده دیگری در محدوده خیابان امام خمینی(ره) نیز با بیان اینکه قیمت دفاتر ساده نسبت به سال گذشته چندان تغییری نکرده است، می‌گوید: دفاتر غیرفانتزی شاید در حد دو تا سه درصد گران‌تر شده باشد به طوری که خانواده‌ها می‌توانند دفتر ساده ۴۰ تا ۱۰۰ برگ را به قیمت ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان خریداری کنند و برای دفاتر فانتزی از ۵۰ تا ۱۰۰ برگ ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان پرداخت کنند.

وی با بیان اینکه بیشتر تولیدات داخلی است، ادامه می‌دهد: قیمت مدادهای خارجی نیز بین دو تا سه درصد نسبت به سال گذشته گران‌تر شده است و پاک کن نیز از ۲۵۰ تومان تا ۱۲۵۰ تومان در این واحد خرده فروشی عرضه می‌شود و برای تراش هم می‌توانند از نوع ساده ۳۵۰ تومان تا نوع رومیزی ۱۸هزار تومان بپردازند.

وی اضافه می‌کند: موضوع قابل توجه برای سال تحصیلی جدید این است که امسال وضعیت تصاویر روی جلد دفاتر نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است و شخصیت هایی مانند شهداء مدافع حرم و موضوعات مذهبی بیشتر به چشم می‌خورد.

وی درباره وضعیت بازار خرید نوشت افزار می‌گوید:خرید در حد ۱۰ درصد شروع شده است اما با نزدیک شدن به پایان شهریور، خرید دفتر و دیگر ملزومات تحصیل هم بیشتر می‌شود و بازار راکد کنونی جان و رونق می‌گیرد.

بازار نوشت افزار در انتظار دانش‌آموزان

مسئول اتحادیه صنف کتاب و نوشت افزار و صحاف مشهد نیز با بیان اینکه هنوز بازار خرید نوشت‌افزار شروع نشده است، اظهار می‌دارد: بازار از ۱۵ شهریور ماه و همزمان با توزیع کتب درسی شروع و با نزدیک شدن به مهر ماه به اوج خود می‌رسد.

محمد رستگار مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌افزاید:هم اکنون هیچ خبر و جنب و جوشی در بازار نیست و فروشگاه‌ها برای مراجعه و خرید مردم برای آغاز سال تحصیلی جدید آماده هستند.

وی درباره تغییر قیمت‌ها در سال جاری اضافه می‌کند: قیمت دفاتر تغییر نداشته و همانند سال گذشته است اما مداد، خودکار و مداد رنگی حدود ۵ درصد گران‌تر شده است.

وی با بیان اینکه در بحث نوشت افزار در مجموع تولیدات داخلی اندک است،تصریح می‌کند: باید ۶۰ تا ۷۰ درصد از کشورهای خارجی وارد شود که در حال حاضر عمدتاً از چین و ترکیه و آلمان وارد می‌شود.

ممنوع بودن فروش دفاتر با تصاویر عروسک‌های باربی

وی نیز با اشاره به اینکه تصاویر شخصیت‌های خارجی بر روی جلد دفاتر کم شده است، می‌گوید: دفاتر عمدتاً تولیدات داخلی است؛ بنابراین استفاده از تصایر شخصیت‌های کارتونی خارجی خیلی کم شده است ضمن اینکه در صورتی که اتحادیه در واحدی متوجه عرضه دفتر با تصاویر ممنوعه مانند عروسک‌های باربی شود با واحد خاطی برخورد می‌کند.

رستگار مقدم درباره حداقل هزینه‌ای که خانواده‌ها برای خرید نوشت افزار باید بپردازند، می‌گوید: خانواده‌ها می‌توانند با هزینه حداقلی ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان ملزومات فرزندان خود را برای تحصیل در سال جاری شامل اقلام ضروری تهیه کنند اما حداکثر قیمتی را نمی‌توان اعلام کرد چرا که فرضاً فردی می‌توان خودکار را به قیمت ۱۰۰۰ تومان خریداری یا برای خرید نوع خارجی آن تا ۱۰۰ هزار تومان هم بپردازد.

۱۰۰۰ واحد فروش در مشهد

وی شمار واحدهای فروش نوشت افزار تحت پوشش اتحادیه در مشهد را ۱۰۰۰ واحد دارای مجوز اعلام می‌کند و می‌گوید: ۲۰۰ تا ۳۰۰ واحد نیز غیر مجاز است که البته در مرحله اخذ پروانه و طی مراحل قانونی کسب مجوز قرار دارند.
وی در ادامه با بیان اینکه هیچ گونه کمبودی در حوزه نوشت افزار و کتب درسی در مشهد وجود ندارد، می‌گوید:۱۰ درصد بیش از نیاز دانش آموزان مشهدی کتب درسی برای دانش آموزان زائری که در مشهد حضور دارند،در نظر گرفته شده است؛ بنابراین هیچ گونه کمبودی وجود ندارد و مردم می‌توانند از ۱۵ شهریور که آغاز توزیع کتب درسی است به مرور به فروشگاه‌های دارای مجوز سطح شهر برای خرید کتب درسی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.