دبیر کل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای به تحولات القلمون و خروج داعشی ها و مواضعی که از سوی برخی شخصیت های عراقی اتخاذ شده بود، واکنش نشان داد.

نصرالله: حزب الله در خط مقدم نبرد ضد داعش است

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن نصر الله دبیر کل حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای اعلام کرد: امروز شاهد موضع گیری برخی از برادران مسئولان عراقی درباره روند  گفتگوهای اخیر که در منطقه القلمون سوریه رخ داد بودم و برخی واکنش های شخصیت های عراقی مختلف در این باره را خواندم من از جایگاه دوستی و برادری مایلم که به شرح ذیل موضوع را روشن کنم:

۱- توافق حاصل شده شامل انتقال تعدادی از افراد مسلح داعشی به همراه خانواده هایشان از خاک سوریه به خاک سوریه و نه از خاک لبنان به خاک عراق است. اکثر مبارزان در منطقه القلمون غربی درسوریه از خود سوری ها هستند و جز اندکی از آنها در خاک لبنان باقی نمانده اند.

۲-تعداد تروریستهایی که منتقل شده اند خیلی زیاد نیست. ۳۱۰  فرد مسلح شکست خورده بی اراده برای جنگ که خود را تسلیم کرده اند هیچ چیزی را در معادله نبرد در استان دیر الزور که گفته می شود ده ها هزار رزمنده در خود جای داده تغییر نمی دهند.

۳-منطقه ای که افراد مسلح به آن منتقل شده اند در واقع خط جبهه البادیه سوریه به شمار می آید. حزب الله هم چنان نوک پیکان و خط مقدم نبرد علیه گروه تروریستی داعش است. منطقه ای که داعشی ها به آن منتقل شدند در البادیه سوریه است که همه می دانند که ارتش سوریه  و متحدانش در حال نبرد سنگین با داعش از چند ماه قبل هستند. حزب الله شهدایی در این منطقه داده است. حزب الله از جنگ با داعش در هر مکانی دریغ نمی کند.   ما این افراد مسلح شکست خورده را از جبهه ای که در آن می جنگیم به جبهه دیگری که باز هم در آن می جنگیم منتقل می کنیم.

۴-ما در لبنان با یک مساله انسانی ملی فراگیر رو به رو بودیم و نهایتا تنها راه مذاکره با این افراد مسلح برای حل و فصل این مساله بود. استفاده از یک اقدام نظامی فراگیر ممکن و آسان بود اما پرونده سرنوشت نظامیان لبنانی را از بین می برد. اجماع لبنانی درباره مشخص شدن سرنوشت آنها و آزادی آنها اگر زنده بودند یا بازگردانیدن اجسا آنها اگر شهید بودند. تنها راه در نهایت کار گفتگو با افراد مسلح برای مشخص شدن این موضوع انسانی ملی بود. داعش با مشخص کردن سرنوشت آنها مخالفت می کرد. پس از نبرد سخت در مرزهای لبنان و سوریه و پس از شکست داعش  و از دست دادن بخش اعظم مناطق تحت سیطره اش تن به مذاکره داد. توسل به گزینه نظامی ممکن و آسان بود اما سرنوشت نظامیان لبنانی تباه می شد.

۵- خدمت برادران عزیز عرض می کنم که حزب الله با تمام قدرت وارد جبهه های نبرد شد و در بسیاری از این جبهه های درگیری در کنار ارتش سوریه ایستاد و به هیچ عنوان استراتژی مهار کردن را در پیش نگرفت. هدف همه ما پیروزی بر تکفیری ها از طریق مبارزه با آنها است اما هر جبهه ای فرماندهانی دارد که چگونگی تحقق پیروزی را با استفاده از تاکتیک ها بهتر می دانند. هدف همه ما پیروزی بر تکفیری ها از طریق جنگ با آنهاست اما تاکتیک ها هر میدانی را فرماندهان می دانند و اینکه چگونه یپروز شوند.

۶-خطاب به مسئولان عراقی می گویم که حزب الله در قبال مبارزه با داعش در هر مکانی که نیاز بود و یا وظیفه حکم می کرد کوتاهی نکرده و شما این را به خوبی می دانید. نمی توان در نیات و یا شجاعت حزب الله به ویژه در این نبرد شک کرد. درست نیست که انگشت اتهام و شک به سمت رهبران سوری برد چرا که این توافق در واقع توافق حزب الله بوده و رهبران سوریه که ارتش آن هم اکنون در جبهه های مختلفی از شرق حماه گرفته تا شرق حمص و جنوب الرقه و غرب دیرالزور تا البادیه السوریه با داعش می جنگند، با آن موافقت کردند.

۷-ما به مشارکت برادران مجاهدمان در گروه های مقاومت عراق که برای حضور در نبرد سوریه شتافتند افتخار می کنیم. این قهرمانان عراقی هم چنان در همان جبهه ها می جنگند و معادلات را تغییر می دهند و ما به آنها افتخار می کنیم و از آنها به خاطر فداکاری های بزرگشان و حضور دائمیشان قدردانی می کنیم. من به عراقی ها به مناسبت پیروزهای بزرگشان از موصل گرفته تا تلعفر که با خون مبارک خود و نیروهای مسلح قهرمانشان و نیروهای حشد شعبی رقم زدند تبریک می گویم. نبرد و سرنوشت ما باهم یکی است. پیروزی ما علیه تکفیری ها و حامیان آنها تاریخی خواهد بود و هیچ چیزی به هیچ عنوان نمی تواند برادری ما را برهم بزند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.