معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت:عمده ترین گردشگران خارجی را اروپایی ها و علاقمند به آثار فرهنگی ، تاریخی تشکیل می دهند.

عمده ترین گردشگران خارجی را اروپایی ها تشکیل می دهند

به گزارش قدس آنلاین، علی اصغر مونسان ظهر پنجشنبه در مراسم اختتامیه جشنواره شهید رجایی از جذب ۴۳۰ میلیون دلاری سرمایه گذاری خارجی طی ۴ سال گذشته خبر داد و افزود: نرخ ایجاد اشتغال خالص به صفر رسیده بود و دولت یازدهم توانست در هر سال ۶۰۰ هزار شغل در سال ایجاد کند که کار بسیار سختی است و در این رابطه مجلس شورای اسلامی یک میلیون شغل را در برنامه ششم توسعه کشور در نظر گرفته و برای تحقق این امر ۷۷۰ هزار میلیارد تومان باید سرمایه گذاری انجام شود.

وی ادامه داد:  مشکلات جدی تولیدکنندگان برای تامین منابع مالی و نقل و انتقالات برطرف شده و یا در حال برطرف شدن است و حذف واسطه های بین المللی که در دوران تحریم به ویژه در بخش های صنعتی شکل گرفته بود و برقراری ارتباطات حمل و نقل بین المللی از جمله اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود. این در حالی است که برای صادرات و واردات مشکلات جدی داشتیم.

مونسان یادآور شد: در بخش نفت بازارهای خود را از دست داده بودیم و توانایی انتقال درآمد از قبل آنچه می توانستیم بفروشیم را نداشتیم. کسی فکرش را هم نمی کرد که ایران در بازه زمانی کوتاهی سهم خود را از بازار نفت پس بگیرد ولی این مهم به تدبیر وزارت نفت دولت یازدهم محقق شد. قیمت نفت در دولت دهم تا ۱۰۴ دلار افزایش یافت اما الان به ۴۴ دلار رسیده است و اگر کاهش شدید قیمت نفت با کاهش صادرات همراه بود بحران های جدی اقتصادی شکل می گرفت.

معاون  رییس جمهور گفت: دولت یازدهم به میزان ۱۷ هزار میلیارد تومان به صنایع از جمله صنایع کوچک کمک مالی کرد و زمانی که نرخ ایجاد اشتغال خالص به ۰ رسیده بود، دولت یازدهم توانست در سال ۶۰۰ هزار شغل ایجاد کند. علاوه بر این، سازمان میراث فرهنگی طی دولت یازدهم توانست به صادراتی معادل ۲۳۷ میلیون دلار دست یابد و شاهد افزایش شاخص های اجتماعی و اقتصادی بودیم.

وی با اشاره به افزایش دو برابری درآمدهای ارزی طی سال های ۹۲ تا ۹۵، گفت: رشد اشتغال و کاهش بیماری، همچنین واگذاری ۳۲ هزار واحد مسکن مهر از دیگر اقدامات دولت یازدهم به شمار می رود. علاوه بر این، طی دولت یازدهم با افزایش چشمگیر واگذاری تسهیلات از صندوق کارآفرینی امید مواجه بودیم و در همین راستا امیدواریم که زنجان در گردشگری و خدمات شاخص های خود را ارتقا ببخشد.

مونسان ادامه داد: باید برای توسعه در سطح ملی و استانی به سراغ پتانسیل های بخش غیر دولتی برویم و کافی است که کمی زمینه برای سرمایه گذاری فراهم شود. متاسفانه سرمایه گذاران ما در بروکراسی اداری گیر می کنند و گاهی با نگاه تنگ نظرانه مواجه می شوند. در حالی که استان با تکیه بر بودجه دولتی صرف، از رشد رو به جلو برخوردار نخواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی تاکید کرد: برای جذب درآمد از بخش های غیر دولتی، باید شرایطی فراهم شود که سرمایه گذاران طرح های خود را ارائه دهند تا استان نیز پایه توسعه خود را روی بخش غیر دولتی بنا کند.

مونسان افزود: دردیدار اخیر اعضای هیئت دولت با رهبری نیز ایشان تاکید کردند که باید اقتصاد نفتی، رانتی به سمت اقتصاد مردمی سوق داده شود ، چرا که با بودجه دولتی نمی توان توسعه را رقم زد و عمده آن در بخش های حقوق و دستمزد و هزینه های جاری صرف می شود.

وی افزایش ارتباطات پولی و بانکی را از جمله دستاوردهای مهم پس از برجام عنوان کرد و افزود: وقتی دولت یازدهم بر سر کار آمد، ذخایر استراتژیک کشور وضعیت نامناسبی داشت و شاخص‌های اقتصادی چندان مناسب نبود.

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور خاطر نشان کرد:امروز به پشتوانه دیپلماسی هوشمندانه دولت یازدهم از تحریم عبور کرده ایم و هم اکنون دریچه‌های تعامل بیش از گذشته گسرده تر شده است.

مونسان با تاکید بر اینکه این جشنواره  فرصتی است تا دولتمردان زحمات و خدمات خود را به مردم ارائه دهند، اظهار کرد: خوشبختانه به پشتوانه دیپلماسی از تحریم های ظالمانه عبور کرده ایم و امروزه کشور دریچه های تعامل با دنیا را به ویژه در حوزه اقتصادی می گشاید. همچنین ارتباطات مالی برقرار شده و در حال افزایش است.

وی ادامه داد: عمده ترین توریسم های خارجی ایران را اروپایی و علاقمند به آثار فرهنگی ، تاریخی تشکیل می دهند و موضوع مهمی که وجود دارد این است که گردشگران به اندازه کافی هتل های چند ستاره را تجربه کرده اند و بیشتر به دنبال آن هستند از آداب ، سنت های و آیین های کهن کشور مطلع شوند و ایجاد اقامت سراها امری مهم است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور گفت: طی دولت یازدهم طرح شهر گردشگر در شهرهای منتخب کشور با هدف جذب بیشتر گردشگران اجرا می شود.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.