ساری- مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور (مازندران، گلستان و سمنان) از دوبرابری تعداد نانوایی های مازندران نسبت به میانگین کشوری می گوید و تاکید می کند: باید از صدور مجوزهای بی رویه پرهیز کرد و در راستای کیفی سازی نان گام های موثری برداشت.

نان خورترین استان کشور

قدس آنلاین - مجید ساجدی فر: اهالی رسانه در یک تور صنعتی - ۲۰۰ کیلومتر دورتر از ساری - مهمان شرکت آرد ساحل قوی سلمانشهر بودند و سید محمد جعفری در این بازدید پاسخگوی پرسش های خبرنگاران شد و اظهار کرد: میانیگن کشور به ازای هر ۱۴۰۰ نفر یک نانوایی است درحالیکه این رقم در مازندران به ازای هر ۷۰۰ نفر یک نانوایی می باشد.

وی یادآور می شود: مازندران از استان های پر مصرف نان بوده و بیش از ۵۰ درصد کالری مردم این دیار، بوسیله نان تامین می شود.

واردات ۷۵ درصد گندم موردنیاز از استان های همجوار

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور با اشاره به اینکه ۱۹ کارخانه آرد فعال در مازندران با ظرفیت ۴۰۰ هزارتن در سال آرد تولید می کنند، می افزاید: آردهای تولیدی برای پخت در اختیار ۳۴۰۰ نانوایی یارانه ای و بیش از ۷۰۰ نانوایی آزادپر قرار می گیرد.

جعفری ادامه می دهد: تقریبا ۲۵ درصد گندم مورد نیاز مازندران را در استان تامین می کنیم و برای مابقی را از گندم های مرغوب استان گلستان که یکی از تولید کنندگان با کیفیت گندم در کشور است، خریداری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه امسال حدود ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تن گندم خریداری شد، یادآور می شود: ۷۵ درصد مطالبات گندم کاران مازندرانی پرداخت شد درحالیکه این رقم در کشور ۶۶ درصد است و درصدد هستیم مطالبات گندم کاران را بزودی پرداخت کنیم.

جعفری اضافه می کند: سال گذشته حدود ۴۶۰۰ تن  کلزا در استان مازندران  و ۱۳ هزار تن در استان گلستان خریداری شد که با توجه به حمایت هایی که وزارت جهاد کشاورزی از کشاورزان داشتند، این رقم به بیش از ۵ برابر در سالجاری افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲ کشور می گوید: در سالجاری ۷۰ هزار تن دانه روغنی کلزا خریداری و صد درصد بهای آن به کشاورزان پرداخت گردید.

جعفری می افزاید: ۲۰ هزار تن کلزا در مازندران و ۵۰ هزار تن در استان گلستان خریداری شد در صورتی که در کل کشور ۱۶۸ هزار تن دانه روغنی گلزا خریداری گردید.

پیش بینی تولید دوبرابری کلزا در مازندران

همچنین برای سال آینده در جلسه ای که در جهاد کشاورزی برگزار شد، مقرر گردید تا به ۲۰ هزارهکتار سطح زیر کشت با ۴۰ هزار تن تولید گلزا دست یابیم و معتقدم با حمایتی که در خرید و پرداخت بهنگام دانه های روغنی توسط دولت صورت گرفته است، قطعاً به این هدف می رسیم.

وی با اعلام اینکه طی روزهای گذشته اولین محموله خرید دانه آفتابگردان در استان مازندران در سیلویی در شهرستان نکا انجام شد، تصریح می کند: بعد از خرید آفتابگردان باید برای خرید دانه روغنی سویا اقدام کنیم چراکه سطح زیر کشت امسال به علت شرایط آب و هوایی کاهش پیدا کرده است.

در سال گذشته ۷۰ هزارتن دانه روغنی سویا خریداری شد و پیش بینی می شود خرید امسال به واسطه شرایط آب و هوایی و عدم بارش مناسب در استان های گلستان و مازندران، بسیار پایین تر باشد.

مدیر عامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۲، با بیان اینکه طبق برنامه ششم توسعه، شرکت بازرگانی دولتی مسئول تنظیم بازار محصولات اساسی مانند گندم، برنج، شکر و روغن است، می گوید: سال گذشته در بحث شکر در منطقه دو جایگاه ویژه ای داشتیم و انبارهای ما در استان سمنان جایگاه مناسبی برای نگهداری برنج است.

جعفری می افزاید: با توجه به اینکه استان برنج خیز هستیم، برای تنظیم بازار برنج استان فقط یکهزار تن برنج در طرح ضیافت ماه مبارک رمضان، میان اقشار کم درآمد توزیع شد.

وی یادآور می شود: چند سالی هست که خرید تضمینی را نداریم و بازار جوابگو است و دولت هم نمی خواهد ورود پیدا کند. هر کجا که احساس کنیم که نیاز است، برای تنظیم بازار وارد می شویم.

تولید روزانه ۴۰۰ تن آرد در ساحل قو

در ادامه خبرنگاران از بخش های مختلف این شرکت آرد ساحل قو سلمانشهر در ۴ طبقه بازدید کردند و نرجس واقفی مجری کنترل کیفی شرکت توضیحاتی را در رابطه با کارکرد قسمت های مختلف و نحوه کار دستگاه ها از آسیاب گندم تا تولید آرد در انواع گوناگون را ارائه کرد.

واقفی، با بیان اینکه این کارخانه نخستین کارخانه آرد غرب مازندران است، یادآور می شود: ساحل قو، همچنان در حال بهسازی و تکمیل است و در حال حاضر در چند نوع آرد خبازی برای نانوایی های بربری، آرد ۲۲ درصد برای مصارف نان های حجیم، و آرد نان برای شیرینی پزی و مصارف خانگی تولید می کند.

همچنین مدیرعامل کارخانه آرد ساحل قو می گوید: این کارخانه آرد در سال ۹۱ با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد تومان و در مساحت ۲ هکتار به بهره برداری رسید.

یوسف خانی ظرفیت سیلوی ذخیره گندم این کارخانه ۱۵ هزارتن اعلام می کند و می افزاید: ظرفیت تولیدی این کارخانه روزانه ۴۰۰ تن بوده و ۴۰ نفر نیز مشغول بکارند.

 وی یادآور می شود: محصولات این کارخانه از با کیفیت ترین آردهای تولیدی کشور بوده و علاوه بر مازندران به تمامی نقاط کشور ارسال می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.