۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳
کد خبر: 559946

این روزها تیترهایی زده می‌شود از سمت مسئولین و مدیران که مردم شفافیت می‌خواهند. این پیام را خوشبینانه معنا می‌کنیم که مسئولین نیز خواستار «شفافیت» هستند.

اکنون حدود دو سال است که فعالان اجتماعی و کارشناسان، مقوله شفافیت و ساختارسازی را خودجوش و جدی، در هر فرصت بدست آمده مطرح می‌کنند و پیگیرند تا تبدیل به یک خواسته عمومی شود. از اهمیت موضوع و احتیاج نظام به قانون شفافیت برای کارآمدی بسیار سخن گفته‌اند. قوانین مشابهی را از دیگر کشورها مثال زده‌‍‌اند، از آمریکا تا عراق جنگ زده. از حق مسلم ملت گفته‌اند. مردمی که حق دارند بدانند نماینده آن‌ها در مجلس به برجام آری یا نه گفته است. بدانند موافق یا مخالف کدام طرح بوده‌اند و از واقعیت آگاه شوند که نماینده آن‌ها به نفع ملت تصمیم می‌گیرد یا به نفع احزاب. شفافیت تنها در زمینه مالی خلاصه نمی‌شود. شفافیت مالی بسیار مهم است و موفقیت در این حوزه به معنای کاهش چشمگیر فسادهای مالی است. اما زوایای دیگری نیز وجود دارد که تماماً بسته به قانون‌گذاری در این زمینه‌ها است. شفاف‌سازی در اموال، گفتار، عملکرد، تصمیمات و... روشنگری برای مردم در دستگاه‌های دولتی باید در تمام زمینه‌ها باشد.

عمیق شدن در توضیحِ مسائل اتفاق افتاده یا تصمیمات پیش رو جزو قانون شفافیت باید محسوب شود. نگاهی جزئی و کلی بطور همزمان باید به مردم و دیگر مسئولان داده شود تا مشکلات ابهاماتی چون سند2030، قراردادهای نفتی، برجام، حبه کردن گاز و... بوجود نیاید. تا ملت،کارشناسان،مسئولین، رسانه‌ها و...همه قبل از تصمیم‌گیری آگاهی در مورد مسائل داشته باشند. این آگاهی برای مردم دلگرمی و رضایت عمومی به دنبال دارد و برای کارشناسان فرصت نقد و چکش‌کاری دلسوزانه و بموقع را فراهم می‌کند.

امام علی (ع) می‌فرمایند: چیزی را بر شما مخفی ندارم، جز اسرار جنگ. پس بهانه حریم خصوصی جهت کرسی‌های مدیریتی تصمیم ساز، برای ملت قابل قبول نیست چرا که کشور ما اسلامی و الگوی ما امیرالمومنین است.

شاهد پوست اندازی جدیدی در کرسی‌های مدیریتی کشور هستیم از کابینه ی دولت گرفته تا شهردار و دیگر سازمان‌ها که این عزل و نصب‌ها با تحلیل و بررسی و نقدهایی دلسوزانه از سمت کارشناسان همراه است.که گاهی شنیده می‌شد و گاه نشنیده گرفته می‌شد. اما اگر ساختارسازی درست شکل بگیرد، زیر سایه قانون همه جانبه شفافیت حتی اگر در انتخاب فردی اشتباهی رخ دهد به دلیل کارایی شفافیت در ساختار عملکردی و تصمیم گیری پیش روی آن، فرد زیر ذربین مردم و مسئولان قرار دارد و اشتباه کردن قابل تکرار و دور از دیدگاه مردم نیست. کلاً اصل شفافیت در کنار ساختارسازی مسیری را تعریف می‌کند که هر مسئولی از هر جناح و حزبی که بر سر کار آید، جز در راستای اهداف از پیش تعیین شده نتواند قدم بردارد، آن هم اهدافی به نفع ملت و دولت.

همه مردم باید به این باور و آگاهی برسند که مشکلات کشور با وعده‌ها و برنامه‌هایی از سر آزمون و خطا حل شدنی نیست. حتی با تکیه بر تقوای مسئولین و عزل و نصب و... قابل حل نیست زیرا ما نیازمند به طراحی ساختارهایی دقیق و شفاف هستیم. امام علی(ع) میفرمایند: شما را به تقوای الهی و نظم در کارهایتان توصیه می‌کنم. نظم و ساختار نقش پررنگی در پیشبرد اهداف کشور و خواسته‌های ملت دارد.

این روزها تیترهایی زده می‌شود از سمت مسئولین و مدیران که مردم شفافیت می‌خواهند. این پیام را خوشبینانه معنا می‌کنیم که مسئولین نیز خواستار «شفافیت» هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.