امسال بر خلاف سال‌های دیگر به نظر می‌رسد کارگردان‌ها برای حضور در سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر زودتر از همیشه دست به کار شده‌اند.

«تنگه ابوغریب» در دستان بهرام توکلی

قدس آنلاین- از ابراهیم حاتمی‌کیا با فیلم سینمایی به «وقت شام» تا سهیل بیرقی با فیلم سینمایی «عرق سرد»، از مصطفی کیایی با «چهارراه استانبول» تا محمد علی باشه آهنگر با «سرو زیر آب» و رسول صدرعاملی با «چشم عروسک» امسال در تدارک حضور در جشنواره‌اند. حتی بهرام توکلی گزیده کارهم با فیلم سینمایی «تنگه ابوغریب» خود را آماده شرکت در جشنواره کرده است. این اسامی ‌نشان می‌دهد که احتمالاً امسال شاهد جشنواره متفاوتی خواهیم بود.

«تنگه ابوغریب» جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج به تهیه‌کنندگی سعید ملکان است که با پشت سر گذاشتن مراحل پیش تولید آن و تکمیل عوامل پشت صحنه، فیلمبرداری آن بزودی آغاز خواهد شد، تا توکلی زمان کافی را تا جشنواره برای بازسازی یک جنگ تمام عیار داشته باشد.

ترکیب تهیه کننده و کارگردان منحصر به فرد

سعید ملکان از آن دسته تهیه‌کنندگانی است که کارنامه کاری‌اش نشان می‌دهد که در تهیه آثار سینمایی، تنوع ژانری برایش مهم است. آثاری که تاکنون برای ساختشان اقدام کرده است، همگی دارای استانداردهای لازم به لحاظ محتوا و فرم بوده‌اند و فیلم‌هایش می‌تواند برای منتقدان و رسانه‌ها قابل بحث باشد. دیگر اینکه ملکان جزو تهیه‌کنندگان مؤلف سینمای ایران محسوب می‌شود که با انتخاب‌های درست و گزیده وارد پروژه‌هایی می‌شود که ممکن است دیگران شهامت ورود به آن را نداشته باشند و نتیجه هم فیلم‌های تحسین شده‌ای نظیر «ویلایی‌ها» و «ابد و یک روز» از آب درمی‌آید.

بهرام توکلی هم بعد از موفقیت درساخت فیلم‌هایی چون «اینجا بدون من»، «آسمان زرد کم عمق» و... و نیز تجربه ساخت فیلم سینمایی «عقل سرخ» در ژانر دفاع مقدس، امسال باردیگر به سراغ موضوع جنگ و جبهه رفته است. با توجه به تیم حرفه‌ای که او در کنار خود جمع کرده است دور از ذهن نیست که در جشنواره امسال شاهد یک فیلم سینمایی دفاع مقدسی ویژه و دیدنی باشیم. او اما حالا با سابقه‌ای که در چند سال اخیر در ژانر اجتماعی متمرکز بوده، قرار است فضای جدیدی را تجربه کند و احتمالاً از پوسته این سال‌های خود خارج شود.

ماجرای شهادت شهیدان تشنه لب

حالا قرار است ترکیب سعید ملکانِ گزیده کار و بهرام توکلی با حمایت سازمان اوج، روی «تنگه ابوغریب» تمرکز کنند تا ببینیم ماحصل این مثلث، موفق خواهد بود یا نه.

تاکنون حضور بازیگرانی چون جواد عزتی، حمید رضا آذرنگ، امیر جلالی و حمید فرخ‌نژاد برای هنرنمایی در این فیلم قطعی شده است و بازیگران سرشناس دیگری نیز در آینده به این جمع اضافه خواهند شد.

با توجه به اینکه فیلم جدید توکلی، یک پروژه سنگین محسوب می‌شود، قرار است فیلمبرداری آن در چند شهر مختلف انجام شود و ظاهراً تاکنون همه لوکیشن‌های فیلم هم انتخاب شده است.

«تنگه ابوغریب» در کنار به «وقت شام» ابراهیم حاتمی‌کیا، «طیب خان» مسعود ده نمکی و یکی دو اثر کارگردان اولی، فیلم‌هایی هستند که سازمان هنری رسانه‌ای اوج آن‌ها را راهی جشنواره فجر امسال خواهد کرد.

تنگه ابوغریب ماجرای رشادت و شهادت تعدادی از جوانان ایرانی پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ است. در جریان این ماجرا، نیروهای عراقی در منطقه فکه در شمال غرب خوزستان، تهاجمی را از طریق تنگه ابوغریب آغاز کردند اما یک گردان از رزمندگان ایرانی به تنهایی در برابر یک لشکر زرهی ارتش عراق ایستاد و نیمی ‌از افراد این گردان در جریان این رویداد، به علت تشنگی شربت شهادت نوشیدند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.