بیش از یک سال است که نماد اکثر بانک‌ها و موسسات اعتباری در بورس بسته است و تلاش بانک‌ها برای تهیه به موقع صورت‌های مالی بی‌نتیجه مانده است. همچنین انتقادها از تعداد زیاد بانک‌ها در کشور مزید بر علت شد تا سیاست ادغام و کوچک‌سازی نظام بانکی در دستور کار قرار گیرد. این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی دارد اما چیزی که معلوم است اینکه بانک مرکزی بشدت به دنبال سیاست ادغام و تجمیع است.

دولت بشدت دنبال تجمیع برخی بانک‌های دولتی است

به گزارش قدس آنلاین، ساماندهی به تدریج از موسسات مالی به بانک‌ها می‌رسد و بانک مرکزی همچنان به دنبال تجمیع و ادغام بانک‌هاست. به گزارش «وطن‌امروز»، همزمان با رکود شدید در اقتصاد، بانک‌ها و موسسات اعتباری مجاز نیز تحت تاثیر چالش‌های اقتصادی با زیان‌های هنگفتی مواجه شدند که در تاریخ بانکداری بی‌سابقه بود. زیان چندهزار میلیارد تومانی بانک ملت و تجارت در چند ماه گذشته فقط مشتی نمونه خروار بوده است. بانک مرکزی و سایر مسؤولان بانکی بخوبی می‌دانند بانک‌ها و موسسات اعتباری -حتی آنهایی که با مجوز کار می‌کنند و حتی بانک‌های بزرگ- اصلا حال و روز خوبی ندارند. این مساله با الزام بانک‌ها به رعایت تهیه صورت‌های مالی با روش استانداردهای بین‌المللی عیان‌تر از گذشته شد.

 بیش از یک سال است که نماد اکثر بانک‌ها و موسسات اعتباری در بورس بسته است و تلاش بانک‌ها برای تهیه به موقع صورت‌های مالی بی‌نتیجه مانده است. همچنین انتقادها از تعداد زیاد بانک‌ها در کشور مزید بر علت شد تا سیاست ادغام و کوچک‌سازی نظام بانکی در دستور کار قرار گیرد. این تصمیم موافقان و مخالفان زیادی دارد اما چیزی که معلوم است اینکه بانک مرکزی بشدت به دنبال سیاست ادغام و تجمیع است. اظهارات رئیس کل بانک مرکزی درباره تجمیع موسسه اعتباری ثامن و بانک مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر آغازگر سلسله اظهارات درباره ادغام‌ها و تجمیع‌ها خواهد بود. شنیده‌ها حاکی است که با توجه به یکدست بودن موسسات مالی وابسته به نهادهای نظامی، تجمیع و ادغام از بانک‌های نظامی آغاز خواهد شد. وقتی زمزمه‌های تجمیع و ادغام ثامن‌ و مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر رسمیت یافت و رئیس‌کل بانک مرکزی آن را اعلام کرد، زمزمه‌های ادغام و تجمیع بانک‌های انصار، حکمت‌ایرانیان و قوامین هم آغاز شد اما هنوز مورد تایید قرار نگرفته است.

از طرفی زمزمه‌های دیگر مبنی بر ادغام بانک‌های دولتی که سهل‌تر نیز به نظر می‌رسد شنیده می‌شود. یک منبع آگاه در این باره  گفته بعد از ادغام بانک‌ها و موسسات اعتباری نظامی، دولت بشدت دنبال تجمیع برخی بانک‌های ریز و درشت دولتی است. البته تا زمان روشن شدن تکلیف بانک‌ها و موسسات اعتباری نظامی، مساله ادغام سایر بانک‌ها مسکوت مانده است. در همین رابطه، شنیده می‌شود که بانک توسعه تعاون نیز در بانک رفاه ادغام می‌شود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با بیان اینکه مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نهاد نظامی واگذار نمی‌شود، گفت: مؤسسات مالی خود را در چارچوب قانون ساماندهی می‌کنیم. به گزارش خانه ملت، امیر سرتیپ امیر حاتمی درباره واگذاری مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نهادهای نظامی اظهار داشت: هیچ برنامه‌ای برای واگذاری این مؤسسات وجود ندارد. وی تصریح کرد: بانک مرکزی برنامه‌ای برای ساماندهی تمام مؤسسات مالی و اعتباری سراسر کشور دارد که در آن، همه جوانب و حق و حقوق سهامداران رعایت می‌شود. وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: وزارت دفاع نیز در چارچوب همان قوانین، ساماندهی مؤسسات مالی و اعتباری وابسته به نهادهای نظامی را صورت می‌دهد و معتقدیم این ساماندهی وضعیت را بهتر می‌کند و جای نگرانی وجود نخواهد داشت.

در حالی که مدت‌هاست سیاست ادغام یک بانک و ۲ موسسه اعتباری وابسته به نهادهای نظامی و تشکیل بانک جدید مطرح شده، آخرین اخبار حاکی از آن است که این موضوع در مسیر عملیاتی شدن قرار داشته و قرار است بانکی با سرمایه‌ای بیش از ۳۰۰۰ میلیارد تومان تشکیل شود. در جریان ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی و پایان دادن به فعالیت موسساتی که مجوزی برای فعالیت در بازار پول از سوی بانک مرکزی نداشتند برخی موسسات به بانک‌ها واگذار شده تا عهده‌دارمسؤولیت دارایی و بدهی‌ها و همچنین تعهدات آنها نسبت به سپرده‌گذاران باشند. در همین جریان بود که بحث ادغام برخی بانک‌ها و موسسات نیز مطرح و البته با حواشی همراه شد. موضوع مربوط به ادغام موسسه ثامن و بانک مهر اقتصاد با موسسه اعتباری کوثر که با مجوز بانک مرکزی فعالیت می‌کند، است.

چندی پیش انتشار این خبر که البته منبع رسمی و مورد تایید بانک مرکزی را نداشت، موجب ایجاد هیجان بین سپرده‌گذاران این موسسات شد تا اینکه بانک مرکزی  بعد از چند روز سکوت در واکنشی روند فعالیت موسسه ثامن و مهر اقتصاد را مورد تایید قرار داد و آنها را در لیست موسساتی که در حال دریافت مجوز بانک مرکزی هستند قرار داد. در شرایطی بحث‌ها درباره این ادغام ادامه داشت که چندی پیش رئیس کل بانک مرکزی رسما از ادغام ثامن، مهر اقتصاد و موسسه کوثر و در نهایت تشکیل یک بانک جدید خبر داد. این در حالی است که آخرین وضعیتی که عیسی رضایی، مدیر عامل موسسه کوثر در رابطه با تشکیل بانک جدید به ایسنا اعلام کرده، حاکی از آن است که همچنان منتظر تشکیل این بانک هستند.

آنطور که وی عنوان می‌کند تشکیل بانک جدید در مسیر طی الزامات و تشریفاتی قرار دارد که هم مقامات بالادستی  و هم سهامداران بانک‌ها و موسسات مربوط انتظار داشتند و باید رعایت شود و از سوی دیگر قواعد و آنچه شورای پول و اعتبار  و بانک مرکزی ملزم کرده لازم است به مرحله اجرا درآید، چرا که به هر صورت تشکیل این بانک نیازمند زمان برای تحقق مکانیزم‌های لازم است. وی درباره اینکه اخیرا برخی اخبار حاکی از آن است که احتمالا در این ادغام بانک حکمت نیز حضور داشته باشد، یادآور شد: باید گذر زمان همه مسائل را مشخص کند اما در حال حاضر کاندیداهای اصلی ثامن، مهر اقتصاد و موسسه کوثر بوده و فعلا بحث بانک یا موسسه دیگری مطرح نیست.

با این حال رضایی اطمینان داد با ادغامی که انجام و در نتیجه آن بانک جدید ایجاد می‌شود سپرده‌گذاران بویژه سپرده‌گذاران ثامن از احساس امنیت بیشتری برخوردار خواهند بود، چرا که به تامین اعتبار بانک مرکزی وصل شده و مسائل آنها قابل حل می‌شود. مدیرعامل موسسه کوثر در رابطه با اینکه بانک مرکزی، موسسه ثامن و مهر اقتصاد را در لیست در حال دریافت خود قرار داده، آیا این موضوع می‌تواند تغییری در روال ایجاد بانک جدید به‌وجود آورد؟ عنوان کرد: تمام این مسائل بستگی به سیاست‌های بانک مرکزی داشته و تاکنون تاکید بر همگرایی و تجمیع بوده است. رضایی درباره سرمایه‌ تشکیل بانک جدید نیز یادآور شد که این بانک در نتیجه ادغامی که انجام خواهد شد دارای سرمایه‌ای بیش از ۳ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

منبع: وطن امروز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.