بیرجند- رئیس سازمان ثبت احوال کشور گفت: با صدور کارت هوشمند ملی ضرورتی برای وجود شناسنامه در سال های آتی وجود ندارد لذا حذف شناسنامه جزو برنامه های آینده این سازمان هدفگذاری شده است.

کارت هوشمند ملی جایگزین شناسنامه می شود

به گزارش قدس آنلاین، حمید درخشان نیا روز یکشنبه در حاشیه مراسم معارفه مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی در بیرجند در جمع خبرنگاران افزود: حذف شناسنامه نیازمند اصلاح قانون و تصویب آن توسط دولت و مجلس است.

وی با بیان اینکه کارت هوشمند ملی می تواند جایگزینی خوب برای شناسنامه باشد، گفت: وقتی این کار انجام شود بخشی از هزینه های مردم کم شده و احتیاجی به شناسنامه های کاغذی نیست از طرفی از بار کاری سازمان ثبت احوال نیز مقدار زیادی کم خواهد شد.

وی از تشکیل و به روزرسانی پایگاه اطلاعات جمعیت کشور به صورت مکانیزه خبر داد و افزود: از سال ۱۲۹۷ تاکنون اطلاعات ۱۲۰ میلیون ایرانی در این پایگاه ذخیره و ثبت شده است.

درخشان نیا اظهار کرد: با توجه به اینکه تا پایان سال ۹۷ برای تمام افراد بالای ۱۵ سال سن کارت ملی هوشمند باید صادر شود لذا در عمل در آینده نیازی به شناسنامه نخواهد بود.

وی عنوان کرد: بعد از صدور کارت ملی هوشمند برای تمامی افراد واجد شرایطی، از دولت و مجلس تقاضا خواهیم کرد با توجه به وجود دولت الکترونیک شناسنامه حذف شود.

وی یادآور شد: پایگاه اطلاعات جمعیت کشور از نظر ثبت اطلاعات نسبی و سببی افراد که در شناسنامه مندرج شده نیز در حال تکمیل است.

رئیس سازمان ثبت احوال تاکید کرد: در حال حاضر برای نوزادان و افراد زیر ۱۵ سال امکان حذف شناسنامه وجود دارد چراکه فاقد اطلاعات سببی و نسبی هستند.

درخشان نیا از راه اندازی درگاه های ملی «ان. ای. ایکس» و «جی. اس. بی» برای تبادل اطلاعات در کشور خبر داد و گفت: در آینده نزدیک برای احراز هویت افراد باید از کارت ملی هوشمند استفاده شود.

وی اضافه کرد: دور از ذهن نیست که روزی تمامی کارت های جیبی با هم تجمیع شده و علاوه بر اطلاعت هویتی، طیف وسیعی از اطلاعات فرد داخل کارت ملی هوشمند گنجانده شود.

وی یادآور شد: پروسه مربوط به بهره برداری از کارت هوشمند موضوعی است که ثبت احوال به آن ورود کرده و به صورت پایلوت با برخی بانک ها انجام می دهد، طبیعتا کارت هوشمند برای این در اختیار مردم قرار گرفت که کلید ورود به دولت الکترونیک باشد.

وی با بیان اینکه اکنون بیش از ۲۶ میلیون کارت ملی هوشمند در کشور صادر شده است، عنوان کرد: کسانی که کارت ملی کاغذی خود را تا پایان سال ۸۹ دریافت کرده اند فقط تا پایان امسال برای دریافت کارت ملی هوشمند مهلت دارند چراکه بعد از سال ۹۶ کارت های قبل بدون اعتبار خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر این افراد تا پایان سال ۹۶ برای تعویض کارت ملی هوشمند مراجعه نکنند در سال جاری برای صدور آن با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی گفت: همچنین آندسته از افرادی که بعد از سال ۸۹ کارت ملی آنها صادر شده تا پایان سال ۹۷ مهلت دارند تا نسبت به تعویض آن اقدام کنند.

در این مراسم مجتبی فاطمی به عنوان مدیرکل ثبت و احوال خراسان جنوبی معرفی و از زحمات علی پور حسین مدیرکل قبلی قدردانی شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.