زنجان- مدیر کل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی گفت: اطلاعات یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور ثبت شده است.

اطلاعات یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در کشور ثبت شده است

به گزارش قدس آنلاین، زهرا وطن‌دوست روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: رویکرد بهزیستی بر آموزش و توانبخشی معلولان است.

وی با اشاره به اینکه توسعه مراکز روزانه توانبخشی از رویکردهای مورد تاکید بهزیستی است، عنوان کرد: در استان زنجان ۱۳ مرکز روزانه توانبخشی فعال است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی با بیان اینکه ارائه خدمات توانبخشی برحسب نوع معلولیت متفاوت است، اضافه کرد: ۹ نوع معلولیت برای ارائه آموزش‌های توانبخشی به معلولان پیش‌بینی شده است.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه در کشور بالغ بر یک هزار  و ۱۴۰ مرکز توانبخشی در کشور فعالیت می‌کند، تصریح کرد: ارائه خدمات توانبخشی براساس نیازهای جامعه هدف و با حضور روانشناس، کار درمان و ... ارائه می‌شود.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های بهزیستی توسعه مراکز روزانه در مناطق محروم است، خاطر نشان کرد: در همین زمینه ۳۰ منطقه محروم وجود دارد که با اولویت در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون سازمان بهزیستی وسائل کمک توانبخشی برای افراد نیازمند به صورت رایگان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: در سال‌های اخیر بودجه این بخش افزایش مطلوبی داشته است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه وسائل کمک توانبخشی مربوط به ویلچر و سمعک نمی‌شود، ادامه داد: این تجهیزات شامل همه تجهیزات مورد نیاز معلولان می‌شود که در فرآیند آموزش و توانمندی افراد موثر باشد.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه اصلاحیه قانون حمایت از معلولان به زودی در صحن مجلس مطرح می‌شود، اظهار کرد: این اصلاحیه گام بزرگی در راستای اجرایی شدن کنوانسیون حقوق معلولان در ایران است.

وی با اشاره به اینکه قانون حمایت از معلولان از سال‌های گذشته در ایران اجرایی می‌شود، گفت: این در حالی بود که قانون سابق چندان قابلیت اجرایی شدن نداشته است.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه در قانون جدید بیش از پیش بر اشتغال معلولان تاکید شده است، افزود: در همین راستا معافیت‌هایی نیز برای مراکز غیردولتی پذیرای معلولان در نظر گرفته شده است.

وطن‌دوست با اشاره به اینکه ۴۰ مرکز فنی و حرفه‌ای در کشور در زمینه آموزش حرفه‌ای معلولان وجود دارد، اظهار کرد: در استان زنجان نیز شاهد فعالیت این مرکز هستیم.

وی با اشاره به ایجاد مراکز پشتیبانی شغلی توسط بهزیستی عنوان کرد: این مراکز با رویکرد آماده‌سازی معلولان برای داشتن شغل فعالیت می‌کند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی ادامه داد: استان زنجان جزو استان‌های اجرا کننده این طرح است.

 وطن‌دوست با اشاره به ثبت اطلاعات یک میلیون و ۳۰۰ هزار معلول در سطح کشور عنوان کرد:  بیشترین معلولیت‌ها مربوط به معلولیت ذهنی بعد بوده و پس از آن معلولیت‌های جسمی و حرکتی قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ درصد از معلولان دارای اختلالات شنوایی هستند، عنوان کرد: ۱۰ درصد از معلولان نیز دارای اختلالات بینایی هستند.

مدیرکل دفتر امور توانبخشی روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی با اشاره به اینکه اختلالات ناشی از حوادث شامل ضایعه نخائی می‌شود، عنوان کرد: در کشور ۲۰ هزار نفر ضایعه نخائی حضور دارند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.