رشت-چنانچه از افزایش نهاده‌های کشاورزی، کم‌آبی و مشقت فراوان شالیکاران بگذاریم، این روزها واردات برنج که بنا بر گفته برخی نمایندگان از آن به‌عنوان مافیا باید یاد کرد، دسترنج برنجکاران گیلانی را هدف قرار داده است.

رنج «برنج» در شالیزارهای گیلان

قدس آنلاین-گروه استان ها: با اینکه دولت در سال‌های گذشته داعیه حمایت از برنجکاران داشته است، اما شنیده‌ها از واردات بی‌رویه برنج خارجی و هرج‌ومرج در این بازار حکایت دارد.

بر اساس آمار ارائه‌شده از سوی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی، برنج موردنیاز کشور برای واردات و مصرف ۳ میلیون تن است و ۲ میلیون تن آن از داخل تأمین‌ شده و بقیه باید از طریق واردات تأمین شود، اما ثبت سفارش ۷ میلیون تنی برنج خود گواه بی‌اعتباری این مدعاست.

تولید، توزیع، بازار و واردات، واژگان مهمی هستند که چیدمان نادرست و نبود متولی واحد برای آن‌ها به کشمکش‌های هرساله میان تولیدکننده، دولت، واردکننده و مصرف‌کننده محصولات کشاورزی می‌انجامد.

نبود تناسب زمانی و مقداری بین حجم تولید داخلی و واردات آفتی است که به جان بازار محصولات کشاورزی داخلی می‌افتد و طعم تلخ آن را مصرف‌کننده و تولیدکننده داخلی می‌چشد.

متأسفانه در کنار واردات قانونی، اما ورود برنج قاچاق از مرزهای شرقی این زخمه کهنه را بازتر و بر مرگ اقتصاد شالیکاران شمال کشور نمک می‌پاشد.

با اینکه قرار بود، در زمان برداشت برنج واردات آن ممنوع شود، اما اکنون زمزمه‌هایی از سوی دولت مبنی بر لغو قانون ممنوعیت واردات در زمان برداشت برنج شنیده می‌شود.

قصه طولانی

نماینده اسبق مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بحث واردات برنج و حمایت از محصولات کشاورزی در ایران سردرازی دارد، اظهار می‌کند: بیش از ۵۰ سال است که کشاورزان ما با سیاست‌های دولت‌ها در خصوص واردات برنج مشکل‌دارند.

سید علی آقازاده دافساری با اظهار تأسف از ناکارامدی دولت‌ها در تدوین سیاست‌های لازم برای حفظ و ارتقای محصولات کشاورزی مانند برنج می‌گوید: متأسفانه اراده‌ای در مدیریت تولید و مدیریت کشاورزی ما وجود ندارد و نتوانسته‌اند از تولید داخلی حمایت‌های لازم را انجام دهند.

وی می‌گوید: مسائل موجود در بحث برنج صرفاً واردات این محصول نیست، بلکه نبود نظارت بر سیستم رانت، باندبازی است که در زمان برداشت برنج وارد بازار می‌شود و به‌نوعی یک آفت است.

آقازاده با اشاره به اینکه رانت و باندبازی‌ها در برنج مربوط به وزارتخانه‌هاست، می‌افزاید: خودداری دولت از خرید تضمینی از دیگر مسائل موجود در برنج است که دولت این عمل را به‌صورت متناقض انجام می‌دهد.

وی اذعان می‌کند: نابودی عرصه‌های کشاورزی فلاکتی است که شاهد آن هستیم و یکی از دلیل‌های به وجود آورندِه آن واردات بی‌موقع و حمایت نکردن از کشاورزان است.

رد پای مافیای برنج در دولت

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی که به لغو بخشنامه ممنوعیت واردات برنج از طرف معاون رئیس‌جمهور اعتراض دارد، بیان می‌کند: بتازگی رئیس کارگروه تنظیم بازار و معاون اجرایی رئیس‌جمهور با بخشنامه‌ای اعلام کرده است تیرماه تا مهر ممنوعیت واردات برنج لغو شود، بنابراین بنده شک کردم که مافیای برنج تا این حد قوی هستند که در دولت نفوذ کرده‌اند یا مسئولان مربوط حواسشان به واردات برنج نیست.

محمدصادق حسنی جویباری اظهار می‌کند: ممنوعیت واردات برنج در فصل برداشت، امید کشاورزان را برای ماندگاری در چرخه تولید برنج افزایش داده است و با لغو واردات برنج به‌طور حتم کشاورز در عرصه تولید این محصول راهبردی دلسرد خواهد شد.

واردات بی‌رویه

حسنی جویباری با بیان اینکه متأسفانه شاهد واردات برنج از مسیر قانونی به میزان ۵/۱ میلیون تن در سال هستیم که بیش از نیاز مصرفی است.

نماینده مردم رشت بیان می‌کند: به جرئت می‌توان گفت، واردات برنج به نحوی است که اگر از امسال تا ۱۰ سال آینده هیچ برنجی وارد نشود، نیاز بازار تأمین می‌شود و این برنجکار داخلی است که لطمه می‌بیند.

وی اذعان می‌کند: به دلیل سود کلانی که در واردات برنج وجود دارد، کسی به فکر حل مشکل برنج داخلی نیست.

فشار به کشاورز

وی ادامه می‌دهد: در عرصه خرید و فروش برنج، با تحت‌فشار گذاشتن کشاورز مبنی پرهیز از خرید، بازار را در شرایط کسری قرار می‌دهند.

وی یادآور می‌شود: مافیای برنج دست در دست هم تلاش می‌کنند برنج کشاورز را نخرند، بنابراین در این میان دولت باید با افزایش نقش حمایتی بازار فروش برنج را ساماندهی کند.

عضو گروه کشاورزی،آب و منابع طبیعی مجلس اظهار می‌کند: کشاورزان توانایی نگهداری برنج را در مزارع ندارند، بنابراین مجبورند این محصول راهبردی را با بهای ناچیز به دلالان بفروشند، این در حالی است که فروش برنج بالای ۱۴ تا ۱۵ هزار تومان در هر کیلو سود ۴۰۰۰ تومانی را تنها نصیب دلالان می‌کند، که این امر مشخصاً اقتصاد بازار برنج را که نقش بسزایی در سفره غذایی مردم دارد، بر هم می‌زند.

 وی ادامه می‌دهد: درگذشته تعاونی روستایی با ورود به تنظیم بازار خرید و فروش برنج، این بازار راهبردی را ساماندهی کرده بود، اما متأسفانه بازار برنج هم‌اکنون رهاشده است.

وی یادآور می‌شود: برنج را در بهترین شرایط کیلویی۱۱ هزار تومان از کشاورز خریداری می‌کنند، اما متأسفانه در بازار با قیمت‌های بالا به دست مصرف‌کننده می‌رسد.

 نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه گرانی برنج ایرانی به بهانه فروش برنج‌های ارزان‌قیمت خارجی نیازمند بررسی است، تصریح می‌کند: به نظر می‌رسد پشت گرانی برنج‌های ایرانی، فروش برنج‌های ارزان‌قیمت خارجی است و به‌طور واقع‌بینانه این پرسش مطرح است که چرا باید اختلاف میان خرید برنج از کشاورز تا فروش در بازار مصرفی تا این حد غیرمنطقی باشد تا علاوه برمتضرر شدن کشاورز، مصرف‌کننده نیز تنها برای علتی به نام ارزانی به سمت خرید برنج‌های خارجی تمایل نشان دهد.

 وی عنوان می‌کند: کشاورز حتی اگر بتواند هزینه حمل‌ونقل تا بازار فروش را متحمل شود، مشخص است، توانایی فروش برنج بویژه در حجم بالا را در بازار ندارد،که این امر موجب حضور گسترده دلالان در بازار برنج می‌شود.

شالیزارها ویلا می‌شوند!

وضعیت نابسامان کشاورزی و نبود توازن در بازار فروش، بسیاری از کشاورزان را به سمت زمین‌های زراعی سوق داده است تا کار و تولید جای خود را به ساخت ویلا بدهد.

بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند، به‌جای یک سال تلاش و خون‌دل خوردن، با فروش شالیزار و دریافت سود بانکی از رنج و محنت این بازار نابسامان دور باشند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی این موضوع را بسیار جدی و تهدیدآمیز می‌داند و در این باره می‌گوید: خریداران زمین‌های کشاورزی (شالیزار و باغ چای) با تغییر کاربری به ویلا سازی پرداخته‌اند، در این شرایط رفته‌رفته شاهد از بین رفتن اراضی کشاورزی در استان گیلان هستیم.

مهرداد بائوج لاهوتی اظهار می‌کند: هرچه به کشاورزان و روستاییان بی‌اهمیت باشیم، به همان اندازه باید نگران افزایش حاشیه‌نشینی شویم. امروز ۱۱ میلیون از روستاییان و کشاورزانی که زمین‌های خود را ازدست‌داده‌اند در حاشیه شهرها کاسه‌ «چه کنم» در دست گرفته‌اند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.