بوشهر- موقعیت راهبردی تجاری وگردشگری بندر گناوه و وجود بزرگترین پایانه صادرات نفتی در جزیره خارک هر چند که موقعیت وامتیازی ویژه محسوب می شود اما حتی این امکانات هم برای احداث یک فرودگاه در بندر گناوه توجیه پذیر نبوده است و انتظار مسافران این بندر را برای پرواز ۴۶ سال به دنبال خود کشیده است.

انتظار مسافران گناوه برای پرواز ۴۶ ساله شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: طرح مطالعاتی فرودگاه بندرگناوه در ابتدای دهه ۱۳۵۰ انجام و سپس فنس کشی و تسطیح زمین آن اجرایی و حتی در سال ۱۳۵۴ اولین پرواز از فرودگاه شیراز به گناوه انجام شد.

پس از رهاشدن زمین فرودگاه، در سال های ۱۳۶۰ و ۱۳۶۴ ازاین مکان استفاده های متعددی ازجمله نگهداری لوله های شبکه آبرسانی و استقرار جهادسازندگی شد و سپس در سال ۶۳ سازمان هواپیمایی کشور تابلویی به نام خود در این زمین نصب کرد.

هم اینک بخشی از زمین فرودگاه گناوه مکانی برای ورزشکاران فوتبالیست بدلیل کمبود فضای ورزشی تبدیل شده و روزانه تعداد زیادی از علاقه مندان به این رشته در این نقطه جمع و به ورزش می پردازند.

مردم این دیار امیدوارند متولیان امر، وضعیت بلاتکلیفی فرودگاه گناوه را که بیش از ۴۰ سال تنها اسم آن ورد زبان هاست بدون اینکه مزایا و فواید اثربخشی برای این منطقه داشته باشد، به سرانجامی برسانند.

تومارهای متعددی از سوی مردم و پیگیری های فراوانی ازسوی مسئولان این شهرستان برای مشخص شدن وضعیت فرودگاه گناوه انجام شده که تاکنون نتیجه ای در برنداشته است.

در سال های بین ۸۸ تا ۹۳ مدیران وقت فرودگاه و راه وشهرسازی استان بوشهر و نماینده مردم حوزه انتخابیه در مجلس شورای اسلامی این استان در نشست های مردمی و مصاحبه با رسانه ها از احیا و پیگیری برای فعالیت فرودگاه گناوه خبر دادند که به بخشی از آن اشاره می شود اما بدون هیچ نتیجه ای تاهنوز بلاتکلیف و به بوته فراموشی سپرده شد.

مردم گناوه امیدوارند وضعیت بلاتکلیفی فرودگاه گناوه که بیش از ۴۰ سال تنها اسم آن ورد زبان هاست بدون اینکه مزایا و فواید اثربخشی برای این منطقه داشته باشد، به سرانجامی برسدنماینده وقت مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی در ۲ مهرماه ۱۳۸۸ در نشستی با مردم گناوه گفت: با توجه به تمام مشکلات، راه‌اندازی فرودگاه گناوه یکی از مسائل مهم در دست اقدام است.

در ۲۹ شهریور ۹۱ نیز مدیرکل وقت راه و شهرسازی استان بوشهر گفت: احیای فرودگاه گناوه هم اکنون در دستور کار وزارت راه و شهرسازی است و این فرودگاه از طریق حوزه ساخت فرودگاه‌ها ز در حال پیگیری است که باید از طریق استان و وزارت متبوعه دنبال شود.

در ۸ تیرماه ۱۳۹۳ مدیرکل وقت فرودگاههای استان بوشهر گفت: برای احداث فرودگاه گناوه با بخش خصوصی مذاکراتی صورت گرفته که در مراحل خوبی از مذاکرات قرار داریم.

فرودگاه نیاز اساسی

بنا بر گفته نماینده مردم بوشهر، گناوه ودیلم در مجلس شورای اسلامی از آنجا که قرار است درکنار ظرفیت و قابلیت های منطقه چندین طرح اقتصادی از جمله پتروشیمی و منطقه ویژه اقتصادی در شمال استان بوشهر اجرایی شود احداث فرودگاه گناوه توجیه پذیر است.

فرماندارگناوه نیز بر این موضوع مهر تائید زده و اظهار می کند: راه اندازی فرودگاه در این شهرستان تجاری و گردشگر پذیر که سند زمین آن صادر شده و سالهاست بلاتکلیف مانده، می تواند به پیشرفت و توسعه شمال استان بوشهر بویژه این شهرستان مثمرثمر واقع شود.

سیدعلی پاک نژاد می گوید: باتوجه به اینکه بیش از ۴۰ سال از زمان بحث احداث فرودگاه در گناوه می گذرد از متولیان و دست اندرکاران مربوطه انتظار داریم که نسبت به سرانجام رساندن آن تصمیمی مناسبی که بتواند این شهرستان را متحول کند، اتخاذ کنند.

وی عنوان می کند: شهرستانهای شمالی استان بوشهر علاوه بر برطرف کردن نیازهای ضروری شرکت های نفتی منطقه و تردد شاغلان غیربومی زیادی در این تاسیسات، شهر گناوه نیز به عنوان پسکرانه پشتیبانی جزیره مهم و راهبردی خارک به شمار می آید که با وجود فرودگاه دراین منطقه می توان در مواقع نیاز نهایت استفاده را از آن برد.

فرودگاه توجیه مدارد

با وجود اینکه نمایندگان مردم بر ضرورت احداث فرودگاه تاکید دارند و بار ها طی تجمعاتی خواستاتر احداث فرودگاه شدند اما مدیر کل فرودگاه های استان بوشهر به هیچ وجهه احداث این فرودگاه را از نظر اقتصادی موجه نمی داند.

دهقان منشادی معتقد است: این فرودگاه با مساحت ۱۴۳ هکتاری دارای ساختمان‎های فرسوده‎ای است که به دلیل نزدیکی با فرودگاه بوشهر احیای آن توجیه اقتصادی ندارد و به دنبال این هستیم که دور آن را با دیوار کشی محصور کنیم تا در مواقع اضطراری مورد استفاده قرار گیرد.

خواب هایی که محقق نشد

این در حالی است که مدیرکل سابق فرودگاه‌های استان بوشهر در سال ۱۳۹۳  از انجام مذاکراتی با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی برای ورود به فرودگاه بوشهر خبر داد.ه بود

عباس محمدی‌ سه سال پیش اظهار داشت: مجوزهای لازم کسب شده و تنها شهرداری باید مجوز تغییر کاربری فرودگاه را صادر کند تا اقدامات اولیه برای فعالیت‌ها انجام شود زیرا عمده مشکل ما کاربری نظامی زمین‌های فرودگاه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.