مرتضی افقه گفت: سکوت بانک مرکزی تعجب آور است اما اگر این اهداف برای مدیران اقتصادی دولت هماهنگ شده باشد، بنابراین بانک مرکزی هم تعمدی سکوت می‌کند و کنترلی بر بازار ارز اعمال نمی‌کند.

سکوت تعمدی سیف در برابر گرانی دلار

به گزارش قدس آنلاین، مرتضی افقه اقتصاددان و رئیس سابق دانشکده اقتصاد دانشگاه شهید چمران در گفتگو با «نود اقتصادی» در خصوص کاهش نرخ سود بانکی و تاثیرات آن بر افزایش قیمت سکه، طلا و ارز اظهار کرد: من موافق این تصمیم ناگهانی بانک مرکزی نبودم و انتظار هم می‌رفت که با این تصمیم اخیر، سرمایه‌ها و خرده پس اندازها به سمت بازار دلار، سکه و طلا شیفت کند.
وی افزود: تصور من این است که نه بانکها هنوز زیر بار نرخ بهره اعلام شده توسط بانک مرکزی رفته‌اند و نه سپرده‌گذاران تن به این مسئله داده‌اند. سپرده‌گذاران در حال حاضر گزینه‌های بهتری برای سرمایه‌گذاری پیش روی خود می‌بینند. آنها چند سالی بود که بانک را برای سرمایه‌گذاری انتخاب کرده بودند که این مسئله به حضور آنها در بازار طلا و سکه و ارز مانند چند سال قبل ترجیح داشت.
این اقتصاددان عنوان کرد: تصمیم ناگهانی بانک مرکزی باعث شد سپرده‌گذاران احساس کنند که بانکها نرخ سود مناسبی برای پس اندازهایشان پرداخت نمی‌کنند. من شنیدم که بانکها هم از تصمیم جدید بانک مرکزی استقبال چندانی نکرده‌اند و دنبال فرمولهایی هستند که بتوانند به وسیله آنها با نرخهای بالا سپرده‌ها را بگیرند و نحوی ابلاغیه بانک مرکزی را دور بزنند.
افقه گفت: برخی‌ها هم منتظرند ببیند بانک مرکزی عقب نشینی می‌کند یا نه. ولی به هر حال اولین واکنش سپرده‌گذاران این بود که به بازارهای دیگر شیفت کنند به خصوص بازار طلا و سکه و ارز که قابلیت نقدینگی بالایی دارند.  گروهی بعضا کج اندیش در بعضی از اقتصاد خوانده‌ها و تجار هم هستند که عمدتا خام فروش بوده و به شدت طرفدار افزایش قیمت ارز هستند.
فارغ‌ التحصیل اقتصاد از دانشگاه بیرمنگام انگلستان به «نود اقتصادی» خاطرنشان کرد: برخی از اقتصاد خوانده‌ها هم که خیلی با ساختار سیاسی، اجتماعی و فرهنگی کشور آشنا نیستند و یا خودشان را به ناآشنایی زدند از افزایش قیمت دلار استقبال می‌کنند. تا به حال دولت به دلیل نگرانی از افزایش قیمت تورم در این زمینه مقاومت کرده بود ولی از اواسط تابستان افزایش قیمت دلار شروع شد.
این اقتصاددان بیان کرد: ابتدا تصور می‌شد که این گرانی به دلیل مسافرتهای تابستانی و یا سفر حج باشد. ولی تحلیل من این بود که دولت بدش نمی‌آید که با همین زمینه اهداف طرفداران افزایش قیمت دلار را برآورده کند و به سمت تک نرخی شدن قیمت ارز حرکت کند.
افقه تصریح کرد: تک نرخی شدن قیمت ارز خوب است ولی به شرطی که وارد مسابقه‌ای با نرخ تورم نشود. چون تورم باعث افزایش قیمت دلار می‌شود و افزایش قیمت دلار هم بهانه‌ای می‌شود برای افزایش تورم و به همین ترتیب این رویه ادامه پیدا می‌کند.
وی عنوان کرد: هم وزیر فعلی اقتصاد و هم برخی از مشاورین اقتصادی رئیس جمهور طرفدار افزایش قیمت دلار هستند، بنابراین سعی می‌کنند از این طریق برای رسیدن به اهدافشان اقدام کنند.
این اقتصاددان گفت: سکوت بانک مرکزی تعجب آور است اما اگر این اهداف برای مدیران اقتصادی دولت هماهنگ شده باشد، بنابراین بانک مرکزی هم تعمدی سکوت می‌کند و کنترلی بر بازار ارز اعمال نمی‌کند.

منبع: سایت نود اقتصادی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.