کرمان: معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان کرمان گفت: از حدود ۶ میلیون پرونده کیفری متشکله سالانه در کشور، یک میلیون پرونده مربوط به جرائم مرتبط با خشونت (ضرب وجرح،توهین و…) است.

سند جامع چشم‌انداز پیشگیری از خشونت در استان کرمان تدوین می شود

به گزارش قدس آنلاین، محمد باقر اسلامی با بیان این‌که طبق آمار کشوری زندانیان مرتکب خشونت نیز رتبه سوم را پس از زندانیان بزه سرقت و مواد مخدر به خود اختصاص داده‌اند، اظهار کرد: انواع جرائم مرتبط با خشونت در میان ۱۰ عنوان اتهامی اول کشور جایگاه دوم را به خود اختصاص داده است.

وی خاطرنشان کرد: ارتکاب جرائم خشن جزو مسائل اجتماعی حاد جامعه امروز بشمار می‌رود و آسیب‌های ایجاد شده ناشی از آن فراتر از جنبه‌های جسمی، جنبه‌های روانی، اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گیرد.

اسلامی با بیان این‌که برای مقابله و پیشگیری از جرائم مرتبط با خشونت در این مرحله نیازمند شناسایی بسترها و علل وعوامل آن می‌باشیم، افزود: دادگستری کرمان در جهت مقابله و پیشگیری از جرائم مرتبط با خشونت نسبت به برگزاری همایش سراسری تحت‌عنوان «پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها» اقدام کرده است.

معاون دادگستری استان کرمان درباره محورهای این همایش خاطرنشان نوان کرد: دادگستری کرمان با برنامه‌ریزی هدفمند و بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی و پژوهشی با دیدگاهی جامع در حوزه‌ها و محورهای مختلف جرم‌شناسی، روانشناسی، سیاستگذاری جناحی، حقوقی و قضایی و آموزه‌های اسلامی و فقهی نسبت به مقوله پیشگیری از خشونت قصد برگزاری این همایش را دارد.

وی هدف از برگزاری این همایش را آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی و جدیدترین متدهای پژوهشی در حوزه‌های حقوق و علوم قضایی، فقه و مبانی اسلامی، جامعه‌شناسی و روانشناسی مرتبط با موضوع همایش دانست و گفت: ارائه راهکارهای عملی و کاربردی پیشگیرانه و تدوین برنامه عملیاتی پیشگیری از خشونت ضرورت دارد.

اسلامی خاطرنشان کرد: در این همایش سراسری به بررسی نمونه­‌های عینی و ارائه راهبردهای آموزشی و فعالیت­‌های شاخص درخصوص مبارزه با خشونت در جامعه پرداخته خواهد شد و بدنبال فراهم‌سازی بستر مناسب برای اشتراک­‌گذاری و انتقال دانش در سطح ملی هستیم.

دبیر همایش سراسری پیشگیری از خشونت، چالش ها و راهکارها اطلاع‌رسانی عمومی، ایجاد حساسیت و ارتقای دانش و آگاهی آحاد جامعه با مسائل ناشی از خشونت را یکی دیگر از اهداف این همایش دانست و گفت: ایجاد ارتباط و انگیزه­ میان پژوهشگران جوان دانشگاهی با مدیران و مسئولان سازمان­‌های مختلف، به‌ویژه معاونین اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری­‌های سراسر کشور، جهت همکاری متقابل و استفاده از توانایی و توانمندی­‌های ایشان مورد تأکید است.

 این مقام قضایی انطباق مناسب موضوع همایش با مسائل مبتلا به استان را از ویژگی‌های بارز و انحصاری همایش کرمان دانست و خاطرنشان کرد: در پایان این همایش سند جامع چشم‌انداز پیشگیری از خشونت در استان کرمان تدوین خواهد شد.

وی برگزاری همایش و سمینارهای علمی را تلاشی در راستای اقناع روحیه جستجوگری و کاوشگری جامعه علمی دانشگاهی برای کسب معلومات و اطلاع از یافته‌های جدید در عرصه علم و دانش دانست و گفت: چنین همایش‌هایی به تجمیع تجربیات، برقراری ارتباط مستقیم و رو در روی پژوهشگران و علم‌آموزان و برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و ایجاد زمینه‌ای برای فعالیت‌های جمعی و بکارگیری دانش و تجربیات علمی در اجتماع بخصوص در جهت پیشگیری از آسیب‌ها کمک شایانی می‌کند.

اسلامی گفت: خشونت به‌عنوان یک مسأله اجتماعی که در برخی جوامع به بحران‌های اجتماعی منتهی می‌شود، در زمره‌ی علل اصلی مرگ و میر مردم در سراسر دنیا در سن ۱۵ تا ۴۴ سالگی است.

وی خاطرنشان کرد: منظور از خشونت اعم از لفظی و فیزیکی یعنی رفتار پرخاشگرانه، ستیزه‌جویانه و خشن که امنیت روحی، روانی، اجتماعی و سلامت جسمی و معنوی انسان را به خطر می‌اندازد. از قبیل (ضرب و جرح، قتل، نزاع دسته جمعی، جرح با چاقو، توهین، اهانت، تهدید و …).

این مقام قضائی یادآور شد: یکی از زمینه‌های مناسب بهره‌گیری از ظرفیت‌های مؤثر علمی و پژوهشی در اقدامات پیشگیرانه برگزاری همایش‌های علمی با حمایت دانشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی با رویکرد کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.