ساری- سرپرست معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران از برگزاری دومین جشنواره موسیقی بومی «البرزنشینان لیلم» از هفتم لغایت دهم آذرماه در ساری خبر داد.

دومین جشنواره موسیقی بومی «البرزنشینان لیلم» در مازندران برگزار می شود

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد محمدی صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی با اشاره به اینکه طرح برگزاری جشنواره موسیقی لیلم با همکاری شرکت فرهنگی و هنری نسیم مهرآوا شکل گرفت، اظهار کرد: این جشنواره در دو بخش رقابتی و جنبی در ساری برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امسال بخش پژوهش را به جشنواره اضافه کرده ایم، یادآور شد: از چند گروه موسیقی از کشورهای همسایه دعوت می کنیم در بخش جنبی جشنواره شرکت کنند.

سرپرست معاونت هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران بر لزوم ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در رابطه با موسیقی بومی تاکید کرد و گفت: با برگزاری اولین جشنواره در سال گذشته، به جامعه آماری خوبی دست یافتیم و دریافتیم هنرمندان بومی در چه سازهایی فعالند و چگونه آموزش های لازم را فرا گرفتند.

محمدی با اعلام اینکه شکاف بین نسل ها با سرعت روزافزون تکنولوژی عمیق تر شده است، افزود: هر قومی که بین نسل هایش شکاف فرهنگی ایجاد شود، رو به اضمحلال خواهد رفت.

 وی با اشاره به اینکه بدنبال تقویت هویت ملی و بومی هستیم، توضیح داد: موسیقی مازندرانی دارای غنای شعری خوبی بوده و درصدد هستیم تا تعریفی از این موسیقی داشته باشیم و شکاف نسلی را کاهش و در نهایت پیوند ایجاد کنیم.

سی ام مهرماه آخرین مهلت ارسال آثار

همچنین مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم، آخرین مهلت ارسال آثار را ۳۰ مهرماه اعلام کرد و گفت: در سال گذشته ۲۴۶ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال و امسال نیز تاکنون ۱۵۰ اثر دریافت کردیم.

محمد غلامی افزود: بخش گروه نوازی البرزنشینان شامل گروه های موسیقی بومی استان های حاشیه البرز شامل مازندران، سمنان، گلستان، گیلان و بخشی از تهران به جشنواره امسال اضافه گردید.

وی میانیگین سنی شرکت کنندگان سال گذشته را ۳۱ سال و میانگین شرکت کنندگان امسال را ۲۷ سال اعلام کرد و یادآور شد: در سال گذشته در بخش سازهای قِرنه و سِرنا، آثار کمتری ارسال شد که امسال نیز در این دو ساز آثار بیشتری دریافت کردیم.

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم با بیان اینکه پوشیدن لباس محلی و رعایت آداب صحنه برای گروه های موسیقی دارای امتیاز است، گفت: بخش انفرادی شامل آواز محلی و تک نوازی سازهای سرنا، دسرکوتن، لگن، قرنه، لَلِوا، کمانچه محلی و دوتار است.

غلامی اضافه کرد: نویسندگان می توانند مقالات پژوهشی با محوریت موسیقی بومی حاشیه البرز را جهت داوری به دبیرخانه ارسال کنند.

وی بیان داشت: برترین گروه موسیقی علاوه بر دریافت تندیس و جایزه نقدی، به خارج از کشور اعزام خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.