۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۸
کد خبر: 560631

مسئول روابط اقلیم کردستان با ایران با بیان این که صادرات ایران به این اقلیم نصف شده است گفت: مقامات ایرانی در طی ماه های اخیر علاقمندی زیادی از خود نسبت به توسعه تعاملات تجاری با اربیل نشان داده اند.

صادرات ایران به اقلیم کردستان عراق نصف شد

به گزارش قدس آنلاین، ایران علیرغم مخالفت علنی با تلاش های اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم استقلال در تاریخ ۲۵ سپتامبر، در طی ماه های اخیر علاقمندی زیادی از خود نسبت به توسعه تعاملات تجاری با اربیل نشان داده است.

قبل از آغاز بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۴، صادرات کالاهای ایرانی به کردستان عراق به ۸ میلیارد دلار در سال می رسید. اما این رقم هم اکنون به حدود ۴ میلیارد دلار کاهش یافته است. صادرات اقلیم کردستان به ایران چندان بالا نیست.

ایرانی ها همچنین از این مسئله که ترکیه سرمایه گذاری سنگین تری در کردستان عراق انجام داده آگاه هستند.

عبدالله آکریا، مسئول روابط اقلیم کردستان عراق با ایران در ماه آوریل گفته بود: «به طور کلی، شرکت های ایرانی تمایل کمتری نسبت به همتایان ترکشان برای سرمایه گذاری در کردستان دارند. با این وجود، تعدادی از شرکت های ایرانی در اینجا فعال هستند.»

به گفته وی، بسیاری از این شرکت ها کوچک هستند و ترک ها «از همان ابتدا» علاقمندی بیشتری به سرمایه گذاری در کردستان داشته اند. به گفته آکریا، حجم مبادلات تجاری بین کردستان عراق و ایران «بین ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار بود، در حالی که تجارت با جنوب عراق ۴ تا ۵ میلیارد دلار بوده است.»

«اما اکنون این موضوع برعکس شده است... روابط اقتصادی فعلی ما با جنوب عراق به ۸ یا ۹ میلیارد دلار رسیده، در حالی که روابطمان با ایران به ۴ تا ۵ میلیارد دلار کاهش یافته است.»

هرچند سرمایه گذاری های ترکیه در عراق عمدتا در منطقه اقلیم کردستان انجام شده، اما سرمایه گذاری های ایران و حوزه نفوذ این کشور عمدتا در مناطق جنوبی  صورت گرفته است.

شیخ مصطفی عبدالرحمن، رئیس اتحادیه وارد کنندگان و صادر کنندگان اقلیم کردستان عراق گفت، قرار است دفاتر تجاری در اربیل و تهران گشایش یابد و این بدان معناست که روابط تجاری دو طرف در حال افزایش است. مقامات ایرانی به وی اطمینان داده اند که به رغم موضع مخالف تهران در قبال رفراندوم استقلال، ایران آمادگی افزایش مبادلات تجاری با اربیل را دارد.

منبع: پایگاه خبری روداو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.