عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی گفت: چهارمین کنفرانس ملی ساخت و تولید ایران کیفی‌سازی و عمق‌بخشی شود.

چهارمین کنفرانس ملی ساخت و تولید ایران کیفی‌سازی و عمق‌بخشی شود

به گزارش قدس آنلاین، سیدمهدی مقدسی در جلسه شورای سیاست‌گذاری چهارمین کنفرانس ملی ساخت و تولید ایران با اشاره به مباحث مطرح شده در این کنفرانس اظهار داشت: باید در نظر داشته باشیم که فرصتی برای ارجاع مباحث به زمان دیگری نداریم و کمیته‌هایی اعم از علمی و پشتیبانی اقداماتی که ملزم به انجام آنها بودند را تا پایان شهریور ماه به انجام برسانند تا دیگر دغدغه‌ای برای روزهای آخر باقی نماند.

وی افزود: افزایش تعداد کارگاه‌ها در این مدت روند مطلوبی داشته اما آنچه که در این زمینه اهمیت دارد میزان کیفیت فعالیت این کارگاه‌ها است و باید مواظب باشیم که تعدد کارگاه‌ها از کیفیت آنها نکاهد به یاد داشته باشیم که مخاطبان ما در این راستا محدود هستند و به این سبب باید از تعدد بی‌‍رویه کارگاه‌ها و کاهش کیفیت آنها جلوگیری کنیم و اگر تعداد مخاطبان افزایش یافت نسبت به تعدد کارگاه اقدام کنیم و در غیر این صورت تنها با داشتن چند کارگاه مطلوب به نیاز متقاضیان رسیدگی کنیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: هدف ما این است که برگزاری این کنفرانس با دیگر کنفرانس‌های برگزار شده تفاوت بسیاری داشته باشد و خروجی این کار به‌گونه‌ای نباشد که تنها مقالات علمی به چاپ برسند.

مقدسی ادامه داد: باید این مسئله را بسنجیم که برگزاری این کنفرانس تا چه میزانی می‌تواند برای درمان بیماری که امروزه صنعت ما درگیر آن شده موثر واقع شود و به جمع‌بندی برسیم که بتوانیم از ثمرات آن بهره‌مند شویم، بخشی از این جمع‌بندی به بخش قانون‌‎گذاری مرتبط است که در این زمینه تمام تلاشمان را به‌کار می‌گیریم که آن را در وحله نخست در قالب یک لایحه و اگر پذیرفته نشد در قالب یک طرح به مجلس ارایه دهیم.

وی عنوان کرد: قول می‌دهیم که در کوتاه‌ترین زمان ممکن این طرح را به مجلس برده و درصورت فوریت داشتن آن در قالب طرحی دو فوریتی و در غیر این صورت با روال عادی آن را به مجلس ارایه دهیم، امیدواریم که برگزاری یک کنفرانس ملی مهندسی ساخت و تولید به مرحله اصلاح قوانین برسد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تصمیم داریم که تولید مقالات علمی بسیار ارزشمند در این کنفرانس منجر به نتیجه شوند و به حداقل‌ها متکی نشویم و این مسئله سبب می‌شود تا کمیته‌ها متوقع‌تر شوند و انتظاراتشان ارتقاء یابد و در این مسیر طئوری انتظار و عمل مطرح می‌شود.

مقدسی بیان کرد: نتیجه این ستاد باید در حوزه‌های صنعت، ستاد اقتصاد مقاومتی، کارگروه صنعت، معدن و تجارت، کارگروه سرمایه‌گذاری درون استان و حتی در مجلس شورای اسلامی و در کمیسیون صنایع و معادن موثر واقع شود و بدون شک کمیسیون صنایع و معادن نهایت حمایت را دارد به شرط آنکه درخواست‌ها از کمیته از پیش مطرح شود.

وی افزود: درحال پیگیری تنظیم وقتی برای ملاقات با وزیرعلوم، معاون رئیس جمهور و چند مسئول دیگر هستیم تا بتوانیم افتتاحیه سنگین و وزینی داشته باشیم و تصمیم داریم که به اتفاق شورای مرکزی و یا شورای سیاست‌گذاری ملاقاتی با سرپرست وزارت علوم داشته باشیم تا به هماهنگی برنامه‌ها بپردازیم.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیشنهاد می‌دهیم تا زمان برگزاری این طرح تعداد جلسات بیشتری داشته باشیم تا در زمان اجرا از هماهنگی مطلوبی برخوردار باشیم، درخواست داریم تا دبیرخانه به همراه روئسای سایر کمیته‌ها یک برنامه زمانبندی شده ارائه دهند تا پس از آن به برطرف شدن نواقص بپردازیم.

مقدسی عنوان کرد: مشارکت صنعت در این زمینه درحال پیگیری است و از ظرفیت‌های این حوزه استفاده شده که استفاده از کارگاه‌ها از این قبیل موارد است اما اگر مجموعه صنعت آمادگی لازم را دارد پیشنهاد می‌دهیم در بخش‌های شرکت‌ها دانش‌بنیان، "آر. اند. دی" و حوزه‌های تحقیقاتی که برای اقدامات مهندسی سطح بالا مورد استفاده قرار می‎گیرند نمایشگاهی در حاشیه این کنفرانس برگزار کند تا داشته‌هایمان را به نمایش بگذاریم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر صنعت ما دچار یک بیماری شده که برگزاری این کنفرانس می‌تواند راه برون رفت از این وضعیت را فراهم آورد البته موضوع تخصصی این کنفرانس ساخت‌و تولید است، مثال از این بیماری وضعیت نابسامان ماشین‌سازی نسبت به‌۱۰ سال گذشته است که باید به سمتی برویم که مسئولان ملی را در این راستا یاری دهیم و باتوجه به ابنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت  نسبت به این مسائل مشتاق است برگزاری این‌گونه کنفرانس‌ها می‌تواند کارساز باشد.

نماینده مردم اراک، خنداب وکمیجان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در حوزه معادن قول‌هایی در زمینه یاری رساندن گرفته شده و اکنون درحال بررسی حوزه صنعت هستیم و برون رفت این قول‌ها به دولت، مجلس و سایر مراکز بستگی دارد.

مقدسی افزود: سوگیری این کنفرانس باید به سمت افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و کیفی‌سازی آنها باشد بلکه تنها ارتقاء تعداد آنها کارساز نیست، افزایش تعداد واحدهای "آر. اند. دی" و عملیاتی شدن حوزه تحقیق و توسعه بادانشگاه‌ها باید اهداف برگزاری این کنفرانس باشد.

این مسئول ادامه داد: تاکنون تعداد ۶۳ واحد مجاز به دریافت مجوز شده‌اند که درحال حاضر ۳۳ واحد از آنها فعالیت دارند اما این زیبنده نیست که تنها یک درصد از کل واحدهای تولیدی دارای بخش تحقیق و توسعه باشند و این مسئله به معنای یک آفت  و عقب‌گرد است.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: تغییر تکنولوژی یکی از مباحثی است که با جدیت به دنبال آن هستیم زیرا بسیاری از تکنولوژی‌های ما منسوخ شده و ایجاد نگاهی نوین در این بخش الزام دارد و برای این تغییر تکنولوژی باید منابع و شرایط فراهم شود و در کنار آنها مشارکت‌های خارجی هم افزایش یابد تا انتقال دانش و فناوری با تکنولوژی به‌صورت همزمان انجام شود.

مقدسی خاطرنشان کرد: عقد قراردادهای توتال، رنو و غیره نمونه‌هایی از تبادل فناوری‌ها هستند و در قراردادی که توسط کره‌ای‌ها درحال انعقاد است بحث‌های بسیاری با وزیر و معاونان راه‌وشهرسازی انجام شده تا سهم ساخت داخل ارتقاء یابد و این قرارداد تنها به نفع یک طرف نباشد.

وی بیان کرد: این انتظار را داریم که این کنفرانس اثربخشی لازم را در صحنه ملی داشته باشد و در پایان شهریور نتایج ملموسی اخذ کنیم و اگر در این مسیر مشکلی وجود دارد به مسئولان ارایه دهید تا نسبت به برطرف شدن آنها اقدام کنند، همچنین باید برای دانشجویان و اساتید امتیازاتی در نظر گرفته شود و تقدیر از آنها تنها به صرف یک تقدیر نباشد.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.