وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تشکیل کارگروه مشترک دولت و فعالان صنعت نساجی و پوشاک برای رفع مشکلات این بخش گفت: سند راهبردی پوشاک باید ابلاغ شود.

تشکیل کارگروه مشترک راهبردی صنعت پوشاک/سند راهبردی باید ابلاغ شود

به گزارش قدس آنلاین به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، محمد شریعتمداری در نشست مشترک با تشکلهای صنعت نساجی  وت پوشاک کشور افزود: با تشکیل این کارگروه هر چند روز یکبار می‌توانیم مسائل و مشکلات بخش نساجی و پوشاک و چرم را بررسی و با ارائه راهکار رفع کنیم.

وی با بیان اینکه سند راهبردی پوشاک باید ابلاغ شود و پیگیر اهداف کمی و کیفی این صنعت باشیم تصریح کرد: ما باید نقش حامی و مشوق را ایفا کرده و شرایط ادامه فعالیت را برای نساجی و پوشاک فراهم کنیم و و موانع را از سر راه تولید برداریم .

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه ساماندهی مساله قاچاق مطالبه عمومی است گفت: ماموریت ما در وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت رفع مشکلات وتوجه به مطالبات تشکلهاست و ما در موضوعات بین بخشی ایفای نقش می کنیم و در تزاحم منافع فصل خصومت کرده و تسهیل کننده امور هستیم.

در ادامه این نشست سومبات هاکوپیان از فعالان صنعت پوشاک ورود به بازارهای فروش جهانی و خروج بخش تجارت از شرایط کنونی را راهکار توسعه صنعت نساجی و پوشاک برشمرد.

هاکوپیان با بیان اینکه  تجارت باید در خدمت تولیدات داخلی باشد تصریح کرد : بسیاری از مشکلات ما به خاطر وجود ارزش افزوده در این صنعت است.

این فعال بخش خصوصی ادامه داد: مساله قاچاق باید به طور جدی حل شود و اگر صنعت پوشاک راه نیفتد صنعت  نساجی هم راه نمی افتد.

رییس انجمن صنایع نساجی در ادامه نشست برخی قوانین ، دستورالعملها و مقررات دولتی را مزاحم و باعث ایجاد مشکل برای صنعت نساجی دانست و گفت:  حدود ۱۰۰ درصد این صنعت متعلق به بخش خصوصی است و نیاز به حمایت دارد.

علیمردان شیبانی افزود: با وجود نیاز به واردات مواد اولیه پنبه حدود ۱۰ درصد عوارض گمرکی باید بپردازیم در حالی رقیب ما ترکیه یک درصد می  پردازد.

وی یاداور شد : متاسفانه صنایع نساجی گرانول PP  مورد نیاز خود را از کشور همسایه بسیار ارزان تر از داخل تهیه می کنند .

در این نشست همچنین افسانه محرابی مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت با ارائه آمارتولید محصولات منتخب این حوزه در سال ۹۵ گفت: الیاف پلی استر ۲۰۰ هزار تن ، الیاف اکریلیک ۷ هزار تن ، نخ فیلامنت پلی استر ۲۲۶ هزار تن ، نخ سیستم پنبه ای و ایاف مصنوعی ۲۰۱ هزا رتن ، فرش ماشینی ۸۹.۷ میلیون متر مربع ، چرم ۴۷ میلیون فوت و کفش ۱۳۱ میلیون زوج تولید شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۲۸ درصد افزایش ، ۵۹ درصد کاهش ، ۲ درصد افزایش ، ۴ درصد کاهش ، ۳ دهم درصد افزایش ، ۸ دهم درصد آفزایش و ۵ دهم  درصد افزایش داشته اند.

بنابر گفته های  وی این آمار در ۴ ماهه امسال در الیاف پلی استر با ۶۱ هزار تن ۹ دهم کاهش ، الیاف اکریلیک بدون تولید  و ۱۰۰ درصد کاهش ، نخ فیلامنت پلی استر با ۷۲ هزار تن ۳.۹ افزایشنخ پنبه ای ۶۷ هزا رتن بدون تغییر و فرش ماشینی با ۲۷ میلیون مترمربع ۳.۸ افزایش و چرم با ۱۲ میلیون فوت ۱.۶ افزایش و کفش با ۴۰ میلیون زوج ۲.۶ افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می دهد.

 وی کل جواز تاسیس و طرحهای توسعه ای را ۴ هزا رو ۳ مورد عنوان کرد و افزود : این تعداد با سرمایه گذاری ۲۰۷ هزا ر میلیارد ریال زمینه اشتغال زایی حدود ۱۵۱ هزار نفر را فراهم می کند.

محرابی در ادامه صادرات صنایع نساجی و پوشاک را در سال ۹۵ بالغ بر ۸۴۳ میلیون دلار بدون احتساب فرش و دستباف ذکر کرد و افزود : این در حالی است که ارزش واردات این صنعت طی همین مدت ۱۵۰۰.۲ میلیون دلار بوده است.

به گفته وی تنها ۱۴ درصد واردات این حوزه از طرق رسمی صورت می گیرد  .

محرابی با برشمردن اهداف و برنامه های حمایتی از صنایع نساجی برقراری شرایط برابر با رقبا ، تسهیلات سرمایه گذاری ، ایجاد شهرک پوشاک ، توسعه تولید صادرات محور و با ارزش افزوده بالا و نیز تامین بخشی از اعتبارات برای بازسازی و نوسازی این صنعت از ادهاف این صنعت ذکر کرد.

همچنین ساماندهی واردات و کاهش تجارت غیر رسمی ، بهبود وضعیت تعرفه ای ، توسعه صادارت و شناسایی بازارهای جدید ،‌ترویج فرهنگ کصرف کالای ایرانی و نیز ساماندهی نظام عرضه را از دیگر اهداف برشمرد.

هدفگذاری ۱۴۰۲ میلیو صادرات در حوزه پوشاک در سال جاری

وی اهداف صادراتی را تشریح کرد و افزود: برنامه صادرات این حوزه در سال جاری رسیدن به ۱۴۰۲ میلیون دلار است که با صادرات ۲۶۳ میلیون دلاری ۴ ماهه ابتدای سال می توان گفت ۵۶ درصد برنامه محقق شده است ،‌این د رحالی است که صادرات سال گذشته بالغ بر ۸۴۲ میلیون دلار بوده است.

مدیر کل صنایع نساجی و پوشاک واردات غیر رسمی ، عدم تمایل سرمایه گذاران ناشی از کاهش حاشیه سود و توان رقابت پذیری ، صادرات مواد و محصولات خام ، مستهلک بودن تصفه خانه های چرم شهرها و هزینه های بالای نگهداری آنها را جزو مشکلات  صنعت نساجی و پوشاک برشمرد.

به گفته این مسوول حوزه نساجی و پوشاک در وزارت صنعت ،‌معدن و تجارت سرمایه گذاری مورد نیاز جهت بازسازی و نوسازی و ایجاد واجد های جدید با هدف دستیابی به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن پوشاک در دوره ۵ ساله ۶۱۵ میلیون یورو ارزی و  ۳ هزار و ۷۸۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.