اردبیل- افزایش قیمت سیب‌زمینی در سال جاری و صعود آن به بهای ۲۵۰۰ تومان این ذهنیت را برای هر مصرف‌کننده‌ای ایجاد می‌کند که کشاورزان از برداشت این محصول سود بسیار مناسبی دریافت کردند اما این موضوع تنها صورت‌مسئله است.

سیب زمینی اردبیل را دلالان برداشت می کنند

قدس انلاین-گروه استان ها: قیمت سیب‌زمینی با برداشت محصول جدید که از ماه جاری آغاز و تا ۲۰ مهرماه در اردبیل ادامه دارد موجب شده تابهای سیب‌زمینی در بازار کاهش پیدا کند اما این کاهش قیمت درواقع به نابودی دسترنج کشاورزان تمام‌شده است.

در حال حاضر مقادیر زیادی از این محصول بنا بر گفته کشاورزان اردبیلی بر روی زمین‌مانده است و خریدار ثابتی برای آن وجود ندارد و لذا فرصتی برای دلالان فراهم‌شده است تا از این خاک گل‌آلود سیب‌زمینی برداشت کنند.

خرید تضمینی به ضرر کشاورزان

مطابق اظهارات کشاورزان قیمت خرید تضمینی سیب‌زمینی پاییزه در سال زراعی ۹۶ به نسبت ۹۵ با ۹ درصد رشد به چهار هزار و ۳۱۶ ریال در هر کیلو و در سیب‌زمینی بهاره با هشت درصد به چهار هزار و ۱۹۹ ریال افزایش‌یافته که از هزینه تمام‌شده تولید پایین‌تر است.

دلالی سیب‌زمینی که صدمات جبران‌ناپذیری به بازار فروش این محصول وارد ساخته حتی در امر صادرات نیز مشاهده می‌شود.

کشاورزان اردبیلی اذعان می‌کنند: اگر هزینه‌های تأمین بذر، تولید و هزینه کارگری کاشت، داشت و برداشت سیب‌زمینی محاسبه شود هزینه تولید هر کیلو سیب‌زمینی ۸۵۰ تومان است.

این در حالی است که در وضعیت فعلی سیب‌زمینی در بازار به نرخ ۵۰۰ تا ۷۰۰ تومان به فروش می‌رسد و درواقع کشاورزان حتی هزینه خود را در هنگام فروش به دست نیاورده‌اند.

هرچند احداث انبارهای نگه‌داری سیب‌زمینی در دستور کار جهاد کشاورزی است، سیب‌زمینی‌کاران از اینکه انبار و سوله ندارند خود را متضرر می‌بینند.

به نظر می‌رسد اقدام حمایتی دولت با نرخ تضمینی ۴۰۰ تومان در سال زراعی جاری نه‌تنها کارساز نیست بلکه برخی کشاورزان به دنبال رقابت بی‌امان فروش محصول خود به قیمت پایین هستند تا شاهد دورریز آن در ماه‌های آتی نباشند.

کاشت سیب‌زمینی توجیه ندارد

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از چرخه ناقص کاشت و برداشت سیب‌زمینی در این استان می‌گوید: اینکه از یک‌سو سیب‌زمینی کاشته شود و از سوی دیگر به فروش نرسد توجیه‌پذیر نیست و اگر بازار فروش مناسبی برای سیب‌زمینی نداریم باید با مدیریت ترویجی کشت محصولات دیگر جایگزین شود.

محمد فیضی تصریح می‌کند: باوجوداینکه سیب‌زمینی اردبیل جزو تولیدات شاخص کشاورزی این استان است اما مشکلات فروش موجب شده اغلب تولیدکنندگان متضرر شوند.

وی یادآور می‌شود: در حال حاضر بسیاری از کشاورزان سیب‌زمینی را ارزان‌تر از بهای تمام‌شده به فروش می‌رساند و از بابت کشت متضرر هستند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای فروش ادامه می‌دهد: کاشت و برداشت سیب‌زمینی تناسبی ندارد و در حال حاضر سیب‌زمینی به نصف قیمت تمام‌شده به فروش می‌رسد.

مشکل‌داریم

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل بابیان اینکه پیش‌بینی بر این است که امسال ۷۳۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید می‌شود درحالی‌که مصرف استانی بیش از ۱۷۰ هزار تن نیست بیان می‌کند: سیب‌زمینی نه‌تنها از سوی بازار محصور و محدود، تهدید می‌شود بلکه کمبود منابع آبی نیز موجب شده در سال‌های اخیر به‌کل سطح زیر کشت آن کاهش یابد.

عدیل سروی بابیان اینکه مزرعه سیب‌زمینی در یک دوره محصول دهی از هشت‌تا ۱۳ بار آبیاری می‌شود، افزود: در شرایط فعلی در آفت کشی نیز با کمبودهایی مواجه هستیم و درمجموع نمی‌توانیم حتی هزینه تولید را تأمین کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی استان اردبیل در این خصوص اظهار می‌کند: در راستای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی الگوی کشت سیب‌زمینی در این استان اصلاح می‌شود.

عدیل سروی بخش مهمی از این برنامه را افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی کشاورزی عنوان و اضافه می‌کند:  به‌عنوان‌مثال پیش‌بینی‌شده در سال جاری ۸۲۰ هزار تن گندم، ۸۷ هزار تن دانه‌های روغنی و ۷۳۰ هزار تن سیب‌زمینی تولید شود.

کاهش ۶۶ درصدی صادرات

صادرات سیب‌زمینی به کشورهای همسایه که قرار بود دست کشاورزان را در اقتصاد بگیرد و به معیشت آن‌ها کمک کند اما بنا بر گفته دبیر کل اتاق بازرگانی اردبیل بیش از ۶۶ درصد کاهش داشته است.

وثوقی ایرانی درباره کاهش صادرات سیب‌زمینی اردبیل اظهار می‌کند: میزان صادرات سیب‌زمینی اردبیل نیز در سال ۹۵ از ۲۷ هزار دلار سال ۹۴ به ۹ هزار دلار رسید که کاهش ۶۶درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه می‌دهد: میزان صادرات سیب‌زمینی امسال نسبت به مدت مشابه چهار ماه سال گذشته هم از ۱۵ میلیون دلار به ۱۰ میلیون دلار رسیده است.

وی صدور و جریان کالا از گمرک بیله‌سوار را نسبت به گذشته ضعیف اعلام کرده و یادآور می‌شود: قیمت تمام‌شده سیب‌زمینی اردبیل در مقایسه باقیمت تمام‌شده محصول وارداتی سیب‌زمینی از فرانسه و روسیه به جمهوری آذربایجان بالا است و به همین خاطر استقبال بازرگانان آذری برای خرید سیب‌زمینی اردبیل کمتر شده است.

وی اظهار می‌کند: برای توسعه صادرات باید فنّاوری واحدهای تولیدی و صنعتی بروز و پیشرفته باشد و در غیر این صورت سهم صادرات استان به‌مراتب پایین خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.