یاسوج- شهرستان بویراحمد (یاسوج) یکی از نقاط تفریحی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد است که در این گزارش به طور مفصل به معرفی مناطق سیاحتی این شهرستان خوش آب و هوا پرداخته شده است.

کهگیلویه بویراحمد سرزمین چهارفصل ایران

به گزارش قدس آنلاین، استان کهگیلویه و بویراحمد معروف به استان چهارفصل، یکی از استان هایی است که در چندین سال گذشته مورد توجه جدی مسافران قرار گرفته است. از ویژگی های ممتاز این استان دارا بودن نقاط تفریحی و گردشگری و همچنین آب و هوای سالم و تمیز آن است. 

در این گزارش به معرفی اماکن تفریحی و گردشگری پربازدیدترین شهرستان یعنی بویراحمد به مرکزیت یاسوج خواهیم پرداخت و در چند گزارش بعدی، به سراغ دیگر شهرستان ها هم خواهیم رفت.

مناطق گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد

کهگیلویه و بویراحمد استانی است با مساحت ۱۵۵۰۴/۰۷۳ کیلومتر مربع که در جنوب غربی ایران واقع شده است و به سرزمین چهارفصل شهرت یافته است. طبق آخرین سرشماری ۶۵۸۶۲۹ نفر در این استان زندگی می کنند. مردم این استان با گویش شیرین لری صحبت می کنند. قرار گرفتن بخشی از ارتفاعات زاگرس میانی در این استان موجب پیدایش کوه های مرتفع و دره های بسیار زیبا و پرآبی شده که طبیعتی بی نظیر آفریده است. بلندترین این ارتفاعات قله ی دنا در شمال شهر سی سخت می باشد که به آلپ ایران مشهور است. به طور کلی این استان به دو بخش سردسیری و گرمسیری تقسیم می گردد. در بخش سردسیری استان پوشش گیاهی عمدتا به صورت جنگل های بلوط، بنه و زالزالک است که به تدریج با افزایش ارتفاع از تراکم آن کاسته می شود. در بخش گرمسیر نیز دشت های وسیع و سرسبزی به چشم می خورد که پوشش گیاهی آن غالبا به صورت علفی و بوته ای می باشد. این استان در عرض جغرافیایی ۴۹ درجه و ۵۳ دقیقه ی شرقی تا ۵۱ درجه  و ۵۴ دقیقه شرقی و طول جغرافیایی ۲۹ درجه و ۵۶ دقیقه شمالی تا ۳۱ درجه و ۲۸ دقیقه شمالی گسترده شده است.

در کتاب های تاریخی این منطقه به نام کوه گیلویه بوده که احتمالا از نام گیلویه گرفته شده است. گیلویه نام فردی از ولایت اصطخر بود که به خدمتگزاری پادشاه میگان آمده و پس از مرگ او این منطقه را تصرف کرده است. روایت است که بویر و احمد نیز دو برادر بودند که در مقابل حمله تیمورلنگ به این منطقه مقاومت نکرده و لشکریانش را از این منطقه بیرون کرده اند.

استان کهگیلویه و بویراحمد, یاسوج, دهدشت, دوگنبدان, لنده, باشت, چرام, لیکک بهمئی, سی سخت, دنا

آبشار یاسوج

در شمال شرقی و در فاصله ی سه کیلومتری شهر یاسوج پس از عبور از دیواری کشیده شده از درختان و باغ های سرسبز سیب و گردو، آب چشمه هایی که از دل کوه های زاگرس جوشیده، آبشاری به ارتفاع ۱۰ متر را به منظر تماشا گذاشته است. در حاشیه ی آبشار یاسوج تفرجگاهی زیبا احداث گردیده که در کنار جنگلی پوشیده از درختان بلوط، چنار، گردو و سیب منطقه را شکوهی دو چندان بخشیده است منظره ای کم نظیر که هر انسان خسته از روزمرگی های ملال آور زندگی را به دامان خویش فرا می خواند تا شادی تلنگری باشد بر او و یادآور عظمت بی پایان خداوندگار تا با رؤیت این همه زیبایی به وجد آید و زندگی را با روحی سرشار از عشق و امید به تصویر درآورد. 

آبشار یاسوج

آبشار تنگ تامرادی

در حد فاصله ی ۴۵ کیلومتری جنوب غربی شهر یاسوج و فاصله ۱۰ کیلومتری منطقه ی زیبای سرگچینه آبشاری زیبا و نادر در دل صخره ها و کوه ها جاری است. از دل سخت سنگ ها، نرمی رویش علف ها چون زلف عروسانی است که بر چشمه ای زیبا، خویش را در آب نظاره می کنند. در کنار آبشار وجود درختان نبلوط، بنه و زالزالک زیبایی خیال انگیزی را به تصویر کشیده است. این آبشار در فصل های تابستان و بهار پذیرای گردشگران زیادی است. وجود جاده دسترسی آسفالته، سکوسازی، آلاچیق و سرویس های بهداشتی شرایط مناسبی را جهت استفاده گردشگران از این مکان مهیا ساخته است. 

آبشار تنگ تامرادی یاسوج

گنجه ای

در فاصله ی ۱۳ کیلومتری شهر یاسوج به سی سخت منطقه ای وجود دارد که گنجه ای خوانده می شود. در این منطقه روستای گنجه ای روستای تاریخی است که آثار کشف شده در آن نشان از قدمتی چندین هزارساله دارد و در نزدیکی روستا تنگه ای به نام تنگ گنجه ای وجود دارد در میان تنگه ی زیبای گنجینه ای از زیبایی های بکر آفرینش، از قبیل درختان سر به فلک کشیده، چشمه های جوشان که از دل صخره ها و سنگ ها می جوشند، انبوه و تراکم درختان چنار، بلوط، بنه و زالزالک آب و هوایی دل انگیز و فرح بخش آفریده است و امکاناتی از قبیل آب لوله کشی، کمپینگ، سکوسازی، آلاچیق ها، سرویس های بداشتی، جاده دسترسی مناسب باعث شده که سالانه و بخصوص در فصل بهار و تابستان گردشگران زیادی از این مکان دیدن نمایند تا در کنار این آب های روان، چشمه های جوشان و سایه های خنک، خستگی را از تن خود زدوده و نشاطی تازه پیدا کنند.

گنجه ای

پیست اسکی کاکان

این پیست یکی از بهترین پیست های اسکی جنوب کشور در دامنه رشته کوه زاگرس در ارتفاع ۲۸۵۰ متری از سطح دریا در منطقه ای به همین نام واقع شده است. طول این پیست ۶۰۰ متر و عرض آن ۱۵۰۰ متر مجهز به دستگاه بالابر تله اسکی بشقابی، خوابگاه و رستوران می باشد. مدرسه اسکی با مربی های ورزیده و محل کرایه تجهیزات اسکی نیز از امکاناتی که در کنار پیست قرار دارد. پیست اسکی کاکان در یکی از مناطق کوهستانی و دیدنی در ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج جنب منطقه آب نهر واقع گردیده و زیباترین مکان جهت ورزش های زمستانی و تفریح خانواده هاست.پیست اسکی کاکان در یکی از مناطق کوهستانی و دیدنی در ۱۸ کیلومتری شهر یاسوج جنب منطقه آب نهر واقع گردیده و زیباترین مکان جهت ورزش های زمستانی و تفریح خانواده هاست. 

پیست اسکی کاکان

در زیر فیلمی ۱۰ دقیقه ای در مورد استان چهارفصل که به توضیح برخی قسمت های استان می پردازد قرار داده شده است.

استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.