بجنورد-۱۰ تعاونی برتر و ۶ تعاونی شایسته در دوازدهمین جشنواره تعاونی های برتر خراسان شمالی تقدیر تجلیل شدند.

۱۰تعاونی در دوازدهمین جشنواره تعاونی های برتر خراسان شمالی تقدیر شدند

به گزارش قدس آنلاین، به نقل از روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی؛ استاندار خراسان شمالی در این جشنواره اظهار داشت: سه هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی برای اشتغال فراگیر در این استان ۸۶۳ هزارنفری اختصاص یافته است.

محمدرضا صالحی گفت: این اعتبار به صورت تسهیلات یارانه دار به تعاونی‌ها پرداخت می‌شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در بحث ضمانت پرداخت این نوع تسهیلات مشکل خاصی وجود ندارد، انتظار می‌رود با این میزان اعتبار، تعاونی‌ها رونق گرفته و میزان اشتغال در تعاونی‌ها بیشتر شود.

صالحی افزود: امسال ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تسهیلاتی به صورت قرض‌الحسنه برای توسعه مشاغل خانگی پرداخت می‌شود و این نیز فرصت خوبی برای کمک به ایجاد مشاغل در استان است. این در حالی است که سهم استان از تسهیلات مشاغل خانگی در گذشته صرفاً ۱۵ میلیارد ریال بود.

استاندار خراسان شمالی اظهار داشت: اقتصاد ایران بر سه بخش دولتی، بخش خصوصی و تعاون استوار است و در این زمینه تعاونی‌ها باید تلاش بیشتری داشته باشند تا سهم خود را از ایجاد اشتغال محقق کنند.

ایجاد ۱۰ هزار شغل دولتی در استان

استاندار خراسان شمالی گفت: دولت امسال ایجاد ۹۵۰ هزار اشتغال در سطح کشور را هدفگذاری کرده و در خراسان شمالی نیز طی امسال دست‌کم ۱۰ هزار شغل خالص توسط دستگاه‌های اجرایی و اداری ایجاد می‌شود.

صالحی افزود: انتظار می‌رود بخش تعاون، دست‌کم ۱۰ درصد از میزان اشتغال‌زایی هدفگذاری شده را محقق کند.

سرانه درآمد استان از کشور پایین‌تر است

وی با بیان اینکه امید می‌رود با تقویت تعاونی‌ها شاهد افزایش سرانه درآمد مردم در این استان باشیم خاطرنشان کرد: اکنون ضریب جینی در این استان از ضریب جینی در کشور پایین‌تر است و این نقطه قوت برای این استان است؛ اما در مقابل، سرانه درآمد مردم استان در مقایسه با میانگین کشور پایین‌تر است و باید تلاش کنیم تا افزایش پیدا کند.

استاندار خراسان شمالی، انتخاب شهرستان رازوجرگلان به‌عنوان یکی از ۱۰ تعاون شهر کشور و ایجاد ۳۵ روستای تعاون محور را از اقدامات مهم برای تحقق اهداف بخش تعاون در استان عنوان کرد.

صالحی اظهار داشت: براساس منویات رهبر معظم انقلاب در این استان، خراسان شمالی باید یکی از ۱۰ استان برتر کشور مطرح شود و این هدف باید در افق ۱۴۰۴ تحقق یابد. در دولت دوازدهم نیز مقدمات رسیدن به این موضوع فراهم می‌شود تا با ارتقای شاخص‌های توسعه، خراسان شمالی به‌عنوان ۱۰ استان برتر کشور معرفی شود.

سهم یک‌درصدی تعاون استان نسبت به کشور

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز سهم خراسان شمالی از یک‌صد هزار تعاونی کشور را یک و چهار دهم درصد، سهم استان از شمار اعضای تعاونی‌های کشور را یک و شش دهم درصد و سهم اشتغال بخش تعاون استان نسبت به کل کشور را یک درصد برشمرد.

حسن نوری گفت: این آمار نشان می‌دهد باید تلاش بیشتری داشته باشیم تا سهم اشتغال بخش تعاون در خراسان شمالی حداقل به میزان سهم ما در تعداد تعاونی‌ها و اعضای آن‌ها در کشور برسد.

وی با اشاره به ایجاد ۸۰۰ اشتغال مستقیم و غیرمستقیم توسط تعاونی‌های استان عنوان کرد: البته این میزان اشتغال ایجاد شده به نسبت جمعیت استان به کشور، مناسب است اما به لحاظ سهمی که از تعداد شرکت‌ها و اعضا در کشور داریم باید افزایش یافته و سهم اشتغال استان بالا رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.