۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
کد خبر: 561643

درس‌های جنایت «صبرا و شتیلا»

رامین ولی زاده میدانی

جنایت صهیونیست­ ها در اردوگاه­های فلسطینی به‌ اندازه‌ای وحشتناک بود که آن‌ها نتوانستند این موضوع را در پشت پرده نگه‌دارند. بر این اساس رژیم صهیونیستی ناچار شد کمیته­ای در این خصوص تشکیل دهد

درس‌های جنایت «صبرا و شتیلا»

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ شانزدهم تا هیجدهم سپتامبر ۱۹۸۲ سالروز یکی از بزرگ­ترین جنایت­های رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان است. اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا در لبنان در این تاریخ شاهد جنایات هولناکی بود که صفحات تاریخ تا ابد آن‌را فراموش نخواهد کرد. صبرا و شتیلا خط سرخی برای صفحه تاریخ شده که مسیر جریان­های غرب­گرای منطقه را از مسیر جبهه حق­طلبان جدا ساخته است.

صبرا و شتیلا دو اردوگاه آوارگان فلسطینی در لبنان محسوب می­شوند. لبنان دوازده اردوگاه فلسطینی را در خاک خود جای داده است. این دو بعد از اشغال فلسطین در سال ۱۹۴۸ از جمله اردوگاه­هایی بودند که فلسطینی­ها در آن پناه گرفتند.

این دو اردوگاه روزهای ۱۶ تا ۱۸ سپتامبر ۱۹۸۲ (۲۶ تا ۲۸ شهریور ۱۳۶۱) به مدت سه روز پیاپی جنایت صهیونیست­ها را به چشم خود دید. شهادت ۳۵۰۰ تا ۵۰۰۰ نفر از ساکنان این اردوگاه­ها به دنبال کشتار وحشیانه صهیونیست­ها برآورد شده است. این قتل‌عام به فرماندهی آریل شارون وزیر جنگ وقت رژیم صهیونیستی و مزدوران او در لبنان انجام گرفت. نیروهای فالانژ لبنانی به رهبری سمیر جعجع و ایلی حبیقه نیروهای مزدور صهیونیستی در لبنان را تشکیل می­دادند.

جنایت صهیونیست­ها با همکاری نیروهای فالانژ لبنانی در اردوگاه‌های فلسطینی صبرا و شتیلا در حالی انجام می­گرفت که هیچ منبع خبری مستقل در این منطقه حضور نداشت. این توطئه برنامه‌ریزی‌شده تلاش داشت تا ابعاد این جنایت مبهم باقی بماند.

در حالی سی و پنجمین سالروز این جنایت می­گذرد که برخی از ابعاد این جنایت صهیونیست­ها و نیروهای مزدور آن‌ها در لبنان همچنان در ابهام است.

اردوگاه‌های‌ صبرا و شتیلا مأمن فلسطینیانی بود که بعد از آغاز اشغال فلسطین به لبنان پناه برده بودند. ساکنان‌ مـنطقه «الجـلیل» در شمال فلسطین اشغالی بیشتر آوارگان فلسطینی این اردوگاه­ها را تشکیل می­داد.

نیروهای رژیم صهیونیستی به فرماندهی شخص «آریل شارون» در خردادماه ۱۳۶۱ با عبور از مرزهای لبنان به مرکز بیروت رسیده بود. تجاوز صهیونیست­ها به لبنان باعث شده بود که بیروت به‌طور کامل زیر چکمه نظامیان صهیونیست قرار گیرد. لبنان در زمان تجاوز رژیم صهیونیستی درگیر جنگ­های داخلی بود؛ لذا صهیونیست­ها با استفاده از این فرصت معاهده­ای را بر لبنانی­ها تحمیل کردند. رژیم صهیونیستی ادعا داشت که این توافق به عنوان یک معاهده صلح است. شارون با فریب دادن لبنانی­ها اعلام کرده بود که اشغال بیروت برای بیرون ساختن گروه­های فلسطینی از این کشور انجام گرفت. صهیونیست­ها ادعا کرده بودند که گروه­های فلسطینی منبع تشنج در لبنان هستند. همچنین شارون نابودی ساختار سازمان آزادی‌بخش فـلسطین‌ در لبـنان‌ را دلیل دیگر تجاوز رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود.

یاسر عرفات، رئیس سازمان آزادی‌بخش فـلسطین‌ به دنبال تجاوز رژیم صهیونیستی و فشارهای آمریکا ناچار شد به تونس برود. گرچه عرفات به تونس رفت؛ اما صهیونیست­ها به وعده­های خود پایبند نماندند و به محاصره نظامی بیروت ادامه دادند. رژیم صهیونیستی با نفوذ به گروه­های مزدور خود در لبنان بشیر جمیل را به ریاست جمهوری این کشور رساند؛ اما انفجار بمبی پایان‌بخش حکومت سه‌هفته‌ای وی بود. بشیر جمیل در این انفجار به همراه هجده نفر از اعضای حـزب کـتائب کشته شد. این ماجرا خاتمه بخش تجاوز صهیونیست­ها به لبنان نبود، بلکه جنایت فجیع آن­ها به دنبال این حوادث رخ داد.

رژیم صهیونیستی که به دنبال انتقام از گروه­های فلسطینی بود، فرصت حضور نظامیان خود در بیروت را مناسب دید و قتل‌عام عصر روز ۲۵ شهریور در دو اردوگاه‌ صـبرا و شـتیلا را آغاز کرد. یورش نظامیان صهیونیستی و مزدوران لبنانی آن­ها به این دو اردوگاه جنایتی وحشیانه را رقم زد. آن­ها ساکنان این اردوگاه‌ها را به رگبار بستند. شارون که پس‌ازاین جنایت به «قصاب صبرا و شتیلا» موسوم شد، قاتل هزاران فلسطینی مظلوم است.

صهیونیست­ها و مزدوران آن­ها در مدت سه روز به قتل‌عام خود در این اردوگاه­ها ادامه دادند که بیشتر اجساد فلسطینی­ها در خیابان­ها روی زمین رها شده بودند. بولدوزرهای ارتش صهیونیستی بعد از این جنایت فجیع به اردوگاه وارد شدند و خانه­های آن را تخریب و نابود ساختند. آن‌ها تلاش داشتند اثری از جنایت خود باقی نگذارند. بولدوزرها بیشتر قربانیان این جنایت را به منطقه الناعمه و الدامور منتقل کردند و آن­ها را به دریا انداختند در حالی که برخی از این افراد هنوز زنده بودند.

بیمارستان‌های عکا و غزه نیز از این جنایت در امان نماندند و پزشکان و پرستاران این بیمارستان­ها نیز مورد هجوم قرار گرفتند. برخی از زنان و کودکان به آتش کشیده شدند و بولدوزرها روی آنها خاک ریختند. توصیف برخی از جنایات صهیونیست­ها و فالانژها بسیار سخت است. شکنجه­ها، تجاوزها و کشتار فلسطینی‌ها به فجیع­ترین شکل گوشه­ای از جنایت­های صهیونیست­ها و مزدوران آن­ها در این حادثه غمبار بود.

قربانیان این جنایت در گورهای دسته‌جمعی در منطقه الغبیری بیروت جنوبی و اماکن دیگر مانند «ملعب الریاضی» مدفون شدند. این جنایت وحشتناک در تاریخ منطقه خصوصاً لبنان فراموش نخواهد شد؛ اما نکته مهمی که در پشت پرده این جنایت برای همیشه تاریخ لبنان درس‌آموز است، وابستگی برخی از جریان­های سیاسی لبنانی به غرب و رژیم صهیونیستی است. نقش نیروهای مزدور لبنانی در جنایت صبرا و شتیلا به شکل آشکاری مشاهده می­شود. سمیر جعجع، رئیس حزب نیروهای لبنانی از جمله افرادی است که کارنامه سیاهی در خیانت به مردم لبنان دارد. وی علاوه بر دست داشتن در این جنایت، خیانت­های دیگری را در کارنامه خود دارد. تلاش­های او برای به بن‌بسترسیدن گفت‌وگوهای داخلی ‌از این نمونه ­هاست.

جنایت صهیونیست­ها در اردوگاه­های فلسطینی به‌ اندازه‌ای وحشتناک بود که آن‌ها نتوانستند این موضوع را در پشت پرده نگه‌دارند. بر این اساس رژیم صهیونیستی ناچار شد کمیته­ای در این خصوص تشکیل دهد. گرچه این کمیته به صورت نمایشی تشکیل شد اما همین اقدام هم حاکی از حجم فشارها بر رژیم صهیونیستی بود. این کمیته آریل شارون را مقصر شناخت و وی مجبور به استعفا شد. با این حال شارون در سال ۲۰۰۱ به عنوان نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی منصوب شد. صوری بودن کمیته مذکور چنان آشکار بود که دادگاه عالی بلژیک نیز که پرونده شارون را موردبررسی قرار می­داد، قرار منع تعقیب وی را صادر کرد. فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی دلیل اصلی این قضیه بود.

عاملان این جنایت وحشیانه به دنبال سکوت مجامع بین­المللی مجازات نشدند؛ این در حالی بود که آنها باید به دیوان کیفری بین‌المللی تحویل می­شدند. نکته حائز اهمیت در این جنایت عبارت بود از اینکه صهیونیست­ها حتی به فلسطینیان در خارج از خاک خود نیز هجوم بردند. حال چگونه ممکن است که رژیم صهیونیستی حقوق فلسطینی­ها را در خاک فلسطین اشغالی رعایت کند؟

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.